به گزارش پایگاه خبری ربیع، به نقل از فارس به نقل از روابط عمومی جشنواره تئاتر شاهد، این جشنواره که با حضور گروه‌هایی از ۱۶ استان کشور در بخش نمایش‌های صحنه‌ای و خیابانی برگزار شد، برگزیدگان بخش‌های مختلفش مورد تقدیر قرار گرفتند.

در ابتدای این مراسم حجت‌الاسلام کاویانی، معاون فرهنگی و آموزش بنیاد شهید و امور ایثارگران یکی از مأموریت‌های فرهنگی بنیاد شهید را شناسایی و تقویت استعدادهای جوان در حوزه امور نمایشی و تئاتر دانست و تأکید کرد: طی سالیان اخیر دریافته‌ایم که تئاتر یا در محرومیت بوده یا در معدود مواردی بسیار لوکس بدان نگریسته شده است. در حالی که این هنر، باید مردمی باشد و می‌تواند جزو عناصر کلیدی فرهنگ سازی و انتقال مفاهیم باشد. از این جهت ما در بنیاد شهید به دنبال شناسایی و کشف و حمایت از استعدادهای جوانی هستیم که در تئاتر با بستر محتوایی فرهنگ غنی ایثار و شهادت فعالیت می‌کنند و این جشنواره، یکی از جلوه‌های نگاه حمایتی ما به تئاتر است.

در ادامه مراسم، قطب الدین صادقی نماینده هیئت داوران، جشنواره ملی  تئاتر شاهد و ایثارگر را جشنواره‌ای شرافتمند توصیف کرد و گفت: این جشنواره، یک رخداد شریف فرهنگی است که حضور در آن برای من مایه مباهات است. چرا که در آن از مفاهیمی سخن به میان می‌آید که حافظ فرهنگ و اخلاق جامعه ما هستند.

وی در ادامه افزود: البته در فعالیت هنرهای نمایشی چند نکته بسیار کلیدی است. به طور مثال توجه به متن و رعایت فرم بسیار مهم است. این فرم است که باعث ماندگاری مفهوم می‌شود و نباید به خاطر محتوای متعالی از فرم غافل شویم. در واقع هنر یعنی خلق شکل و از این جهت فرم عنصر کلیدی هنرهای نمایشی است که باید بیش از پیش بدان توجه کرد.

نویسنده و کارگردان تئاتر کشور افزود: سخت‌ترین کار یک کارگردان خلق یک جو و فضا است و یکی از مهم‌ترینابزارهای کارگردان برای این کار طراحی صحنه است، چیزی که تابحال بدان توجه نشده است.

در معرفی آثار برگزیده، نمایش «کوچه برزیلیا» با ۳ تندیس و ۲ دیپلم افتخار پیشتاز این دوره از جشنواره شد.

*نمایش صحنه‌ای:

بهترین موسیقی: محمد نادری (نمایش تنها) / بهترین طراحی لباس: سارا یزدانی از مازندران (نمایش زنان بیشه گل) / بهترین طراحی صحنه: محمد جواد طاهری از مرکزی (نمایش سلاخ و قناری)

بهترین بازیگر زن: سمیه مولایی از کهگیلویه و بویر احمد (نمایش گندم) / بهترین بازیگر مرد: محمد رشنو از البرز (نمایش کوچه برزیلیا)

بهترین نمایشنامه: سینا شفیعی از البرز (نمایش کوچه برزیلیا)/ بهترین کارگردانی: محمد اسماعیل زاده از البرز (کوچه برزیلیا)

هم چنین هیئت داوران به اتفاق آرا دو نمایش «کوچه برزیلیا» و «سلاخ و قناری» به منظور اجرای عمومی و شرکت در نهمین دوره جشنواره صاحبدلان برگزیده و معرفی کرد.

*بخش خیابانی:

بهترین طرح و ایده: نمایش رضا بهرامی از بوشهر (نمایش قهرمان کیست) / بهترین طراحی فضا و صحنه: هاشم پورمحمدی از کرمانشاه (نمایش برادر)/ بهترین موسیقی: محمد نادری از کرمانشاه (نمایش برادر)

بهترین پوستر و بروشور: نعیمه نمکی از تهران (نمایش هناس) و مرتضی گودرزی از لرستان (نمایش بلدچی) / بهترین بازیگر مرد: احمد صمیمی از بوشهر (نمایش قهرمان کیست) / بهترین کارگردانی: پژمان شاهوردی از لرستان (نمایش بلدچی)

هم چنین هیئت داوران به اتفاق آرا دو نمایش «هناس» و «بلدچی» را به منظور اجرای عمومی و شرکت در نهمین دوره جشنواره صاحبدلان برگزیده و معرفی کرد.

جشنواره ملی تئاتر هنرمندان شاهد و ایثارگر با حضور هنرمندانی از ۱۶ استان کشور از یکشنبه ۹ دی تا چهارشنبه ۱۲ دی در رامسر و تنکابن برگزار شد. قطب الدین صادقی و محمود فرهنگ از جمله چهره‌هایی بودند که در هیئت داوران این جشنواره جضور داشتند و سید مرتضی حسینی به عنوان دبیر و محمد لارتی به عنوان دبیر علمی این مراسم ایفای نقش کردند.

انتهای پیام/