به گزارش پایگاه خبری ربیع، آیین بهره برداری از پروژه تصفیه تکمیلی پساب فولادشهر با حضور مسئولین شهرستان و بخش فولادشهر برگزار گردید.

دکتر محمدی شهردار فولادشهر در این آیین ضمن ارائه گزارشی از روند اجرای پروژه به اهداف این پروژه بزرگ پرداخت و بیان داشت: جمع آوری، تصفیه تکمیلی، دفع بهداشتی فاضلاب، جلوگیری از آلودگی و تخریب محیط زیست، بهبود بهداشت عمومی، استفاده از کودهای آلی در کشاورزی، درآمد پایدار و ایجاد اشتغال متناسب به صورت مستقیم وغیر مستقیم از اهداف این پروژه می‌باشد.

بابک محمدی شهردار فولاد شهربا اشاره به اهمیت تصفیه فاضلاب به عنوان یکی از مهمترین پارامترهای کمبود منابع آبی و استفاده مجدد از پساب در چرخه آبیاری فضاهای سبز گفت: عملیات اجرای پکیج تصفیه خانه فاضلاب فولاد شهربرای جلوگیری از هدر رفت منابع آب و استفاده حداکثری از پساب تولیدی با ظرفیت تصفیه ۱۰۰ لیتر در ثانیه در دست اجراست.

وی بهینه‌سازی مصرف و حفاظت از منابع آب و محیط زیست، رعایت بهداشت عمومی، حذف شرایط خطرپذیری ناشی از تخلیه فاضلاب‌های با تصفیه ناکافی به منابع آب سطحی و زیرزمینی را از مزایای این طرح برشمرد و خاطرنشان کرد: با احداث تصفیه خانه پساب فولاد شهر به جای سرازیر شدن به سطح شهر و ایجاد مشکلات زیست محیطی پس از جمع آوری و تصفیه مورد استفاده در فضای سبز قرار خواهد گرفت.

گیاهان پوششی کم مصرف جایگزین چمن در فولاد شهرمی‌شود

شهردار فولاد شهر با اشاره به تغییر الگوی کاشت گیاهان در سطح معابر و شوارع فولاد شهرافزود: اولویت ما استفاده از گیاهان متناسب با اقلیم فولاد شهر و در سنین بالا بوده تا ضمن صرفه‌جویی در مصرف آب، تلفات کاشت نیز کاهش پیدا کند.

وی بیان کرد: به دلیل اینکه چمن آب زیادی را مصرف می‌کند و پایین بودن میزان تولید اکسیژن چمن و از آنجا که فولاد شهردر اقلیم بحران آب قرار دارد لذا کاشت چمن در فولاد شهربه حداقل رسیده و بیشتر از گونه‌های مقاوم به کم آبی و بهینه مصرف کردن آب استفاده می‌شود.

بابک محمدی با بیان اینکه عنصر اصلی بقا و موجودیت فضاهای سبز شهری آب است، بیان کرد: این مهم سالیان گذشته به دلیل تغییرات فصلی بارندگی و وقوع خشکسالی، کاهش سطح ایستابی آب‌های زیرزمینی و در نتیجه کاهش آبدهی چاه‌ها و عدم صدور مجوز به‌عامل محدود کننده توسعه و نگهداری فضاهای سبز شهری تبدیل شده است، شهرداری فولاد شهر اقدامات جدی و اساسی را در راستای کاهش آب مصرفی و افزایش راندمان آبیاری انجام داده است.

وی در پایان با اشاره به اینکه حدود ۲۰ میلیارد ریال هزینه تکمیل پروژه گردیده از تلاشها و پیگیریهای مجدانه شورای اسلامی در راستای اجرا وراه اندازی پروژه تصفیه تکمیلی پساب تقدیر نمود و بیان داشت تا پایان سال جاری شاهد افتتاح دهها پروژه دیگر خواهیم بود.

حفظ فضای سبز فولاد شهر در مقابله با بحران خشکسالی

مصطفی زاده، رئیس و سخنگوی شورای اسلامی فولاد شهرنیز در آئین بهره برداری از پروژه بزرگ تصفیه تکمیلی پساب فولاد شهر با توجه به خشکسالی و کمبود آب در شهرها شهرداری و شورای اسلامی فولاد شهردر این خصوص تدابیری اندیشیده است.

رئیس شورای اسلامی فولاد شهر با بیان اینکه اکثر ساکنین فولاد شهر یا در کارخانه جات اطراف کار می‌کنند ویا اینکه بازنشسته شده‌اند و در معرض آلودگی بوده‌اند افزود فولاد شهر نیازمند فضای سبز گسترده می‌باشد.

وی ادامه داد باتوجه به نیاز فولاد شهر به فضای سبز گسترده و کمبود آب و عدم حق آب این شهر از رودخانه زاینده رود شهرداری را بر آن داشت تا با برنامه ریزی نگاه ویژه به فضای سبز پروژه پساب فاضلاب شهری را در اولویت کار خود قرارداده و به جد پیگیری کند.

رئیس شورای اسلامی فولاد شهر بیان کرد: مدیریت مصرف آب راهکاری برای برون‌رفت از این بحران است و بخشی از آن به بازچرخانی و استفاده از پساب مربوط می‌شود لذا باید این مهم مورد توجه قرار گیرد

وی اظهار داشت ایران سرزمینی کم‌آب با معدود رودخانه‌های محلی بوده که با رشد جمعیت و افزایش تقاضای آب در بخش‌های مختلف کشاورزی، شرب، صنعت و خدمات روبه‌رو است.

وی با اشاره به اینکه امروزه بهره برداری از پساب به عنوان یک منبع بسیار حائز اهمیت است، ادامه داد: پساب‌های تصفیه شده، منبع مقرون به صرفه و پایدار آب است بنابر این یکی از راهکارهای اساسی در این زمینه بازچرخانی آن بخشی از آبهاست که تبدیل به فاضلاب می‌شوند تا مجدداً آنها را به چرخه مصرف بازگردانیم

 وی تصریح کرد اجرای این طرح با وجود حساسیت‌های موجود بر روی مصرف آب مدیریت صحیح از آب را به نمایش می‌گذارد و به خوبی نشان می‌دهد در این استان از هدر رفتن آب جلوگیری می‌شود که این خود نکته قابل توجه و بسیار مهم است

مهندس مصطفی زاده رئیس شورای اسلامی فولاد شهر از فواید و کاربردهای پساب تصفیه شده در آئین افتتاح و بهره برداری از پروژه بزرگ تصفیه تکمیلی پساب فولاد شهر نام برد:

آبیاری کشاورزی و آبیاری مناظر طبیعی

 فعالیت‌های صنعتی بخصوص در بخش فرایند و خنک سازی

 شارژ و جلوگیری از آلودگی منابع آب زیر زمینی

 مصارف تفریحی و زیست محیطی

 مصارف غیر شرب شهری

ایجاد در آمد پایدار

مصطفی زاده ضمن تقدیر ازاعضای دوره چهارم شورای اسلامی و شهردار وقت افزود مبلغ ۶۵ میلیارد ریال هزینه این پروژه بزرگ شد که ۴۵ میلیارد ریال از بودجه دوره قبل و ۲۰ میلیارد ریال در دوره پنجم هزینه این پروژه گردید.

وی دکتر محمدی شهردار فولاد شهر را فردی جوان و پر انرژی خواند و از زحمات ایشان تقدیر و تشکر کرد و ادامه داد: شهردار فولاد شهر پویایی، نشاط، حرکت و فعالیت را در شهر به ارمغان آورده‌اند و تلاش می‌کند در همه حوزه‌ها فعالیت کند.