بازار و بورس » تولیدی » نجمه کریمیان
کد خبر : 1027437
جمعه - 8 اردیبهشت 1402 - 17:10

گرانی ادامه دار در بازار میوه

این روزها کافی است به مغازه های میوه فروشی سر بزنید و چشمتان به قیمت های عجیب و غریب میوه ها بیفتد، آنوقت است که با کمال تعجب فقط به قیمت ها نگاه می کنید.گرانی این روزهای بازار میوه از بازار شب عید آغاز شده و با این فرمان خیال پایین آمدن ندارد. میوه در بازار شب عید با قیمت های سرسام آوری روبرو بود و در سایه نبود نظارت ها و عرضه نامطلوب میوه های دولتی مردم به درستی از عهده خرید میوه برنیامدند.

گرانی ادامه دار در بازار میوه

نجمه کریمیان

به گزارش پایگاه خبری ربیع، این روزها کافی است به مغازه های میوه فروشی سر بزنید و چشمتان به قیمت های عجیب و غریب میوه ها بیفتد، آنوقت است که با کمال تعجب فقط به قیمت ها نگاه می کنید.گرانی این روزهای بازار میوه از بازار شب عید آغاز شده و با این فرمان خیال پایین آمدن ندارد. میوه در بازار شب عید با قیمت های سرسام آوری روبرو بود و در سایه نبود نظارت ها و عرضه نامطلوب میوه های دولتی مردم به درستی از عهده خرید میوه برنیامدند.

این در حالی است که شرایط بسیار مطلوب در محصولات باغی را داریم و مشکلی از این بابت وجود ندارد ولی  قیمت‌ میوه‌ها در بازار بیش از حد گران شده است.

گلایه های گرانی میوه فقط مختص به مردم نیست فروشندگان نیز از این وضعیت ناراضی هستند و فروش آنها نسبت به قبل از عید به طرز عجیبی کاهش یافته است و متحمل خسارت شده اند.اما در این ماجرا تنها دلالان هستند که از آب گل آلود ماهی میگیرند و بازارشان حسابی سکه است.بدین ترتیب واسطه گران میوه را از کشاورز خریداری می کنند و سپس با چند دست واسطه گری با قیمت های عجیب و گران به دست مردم می رسانند.جالب اینکه در این میان نه نظارتی وجود دارد و نه برخورد قانونی.

 همین امر باعث می شود دلالان سودهای کلانی را به جیب بزنند،و کسانی ضرر می کنند که یا کشاورز هستند ،یا مصرف کننده و فروشنده .بدین ترتیب فقط و فقط دلال در این میان سود بدست می آورد.با این اوصاف متوجه شدیم که ریشه گرانی در بازار میوه اول دلالان یا همان واسطه گران هستند .

عامل بعدی در گرانی در بازار میوه عدم نظارت مسئولان مربوطه برای رصد و نظارت بر بازار میوه است.از طرفی بخشی که باید مورد نظارت و رسیدگی قرار بگیرد مرکز میوه و تره بار هر شهری است.اوضاع قیمت ها در این مکان به قدری نامشخص است که توجهی به نرخ مصوب نمی شود و به هر قیمتی بخواهند می فروشند.

البته ریشه این گرانی ها فقط به عوامل ذکر شده ختم نمی شود.افزایش هزینه های تولید و نگه داری میوه از قبیل نهاده ها آماده سازی زمین ،سموم ،کود و …نیز منجر به افزایش قیمت میوه شده است.

بهر حال آنچه مشخص است گرانی بی سابقه در بازار میوه است بنابراین می توان با نظارت ‌های بیشتری بر بازار و نیز اعمال سیاست‌های درستِ صادرات و واردات، قیمت را کنترل کرد، ‌به هر حال اگر قرار است در بازاری که تقریبا همه محصولات آن تولید داخلی است، چنین وضعیت قیمتی داشته باشیم قطعا در بازارهایی که وابستگی به واردات وجود دارد، مدیریت سخت‌تر خوا‌هد بود.

نجمه کریمیان