پیشخوان » تولیدی » فرهنگ و هنر » نجمه کریمیان
کد خبر : 1027122
سه شنبه - 29 فروردین 1402 - 12:23

ژانرکمدی؛موتور حرکت سینما

هنر هفتم طی سال های اخیر با شرایط سختی دست و پنجه نرم می کند و با شیوع کرونا یکی از صنعت هایی که آسیب های فراوانی از این ویروس منحوس دید، صنعت سینما بود.مشکلات موجود در سینمای کشور فقط به کرونا ختم نمی شد و عواملی از جمله هزینه های بالای تولید فیلم،گرانی بلیت و در نتیجه ریزش مخاطبان ،کاهش تولید آثارهای سینمایی قوی ، ضعف در فیلنامه و … نیز در شکل گیری این اوضاع دخیل بودند.

ژانرکمدی؛موتور حرکت سینما

نجمه کریمیان

به گزارش پایگاه خبری ربیع، هنر هفتم طی سال های اخیر با شرایط سختی دست و پنجه نرم می کند و با شیوع کرونا یکی از صنعت هایی که آسیب های فراوانی از این ویروس منحوس دید، صنعت سینما بود.مشکلات موجود در سینمای کشور فقط به کرونا ختم نمی شد و عواملی از جمله هزینه های بالای تولید فیلم،گرانی بلیت و در نتیجه ریزش مخاطبان ،کاهش تولید آثارهای سینمایی قوی ، ضعف در فیلنامه و … نیز در شکل گیری این اوضاع دخیل بودند.

اما آنچه که در این مطلب به آن پرداخته می شود توجه به ذائقه مخاطبان در فروش سینما و رونق گرفتن آن است.همان طور که مستحضرید این روزها فیلم های سینمایی جدیدی بر روی پرده نقره ای سینماها در حال نمایش است،که می توان به فسیل،غریب،ملاقات خصوصی، عروس خیابان فرشته و .. اشاره کرد.اما در بین اکران های صورت گرفته تنها فیلم سینمایی فسیل است که با رکودشکنی در فروش، آستین ها رو بالا زده تا بتواند رکورد بی سابقه ای را از خودثبت کند و رکورد ادوار گذشته را بشکند.

این فیلم سینمایی با حال و هوای دوران قبل انقلاب و در ژانر کمدی توانسته مخاطبان فراوانی را روانه سینماها کند.این واقعیت را باید بپذیریم که با توجه به تنوع ژانر در سینمای کشور اما این ژانر کمدی است که مورد توجه مخاطب قرار گرفته است.البته نوع کمدی و سبک های مختلف آن نیز در دید مخاطب موثر است.

صحت این مطلب را می توان در آمار فروش فیلم های سینمایی کمدی که در حال اکران هستند متوجه شد.بدین ترتیب فسیل به دلیل فضای موسیقی قبل از انقلاب و فضای نوستالژیک توانسته نظر مخاطبان را به خود جلب کند و مخاطب به دلیل تفریح و سرگرمی این فیلم را می پسندد.

 این در حالی است که این فیلم به لحاظ قصه و کارگردانی در سطح بالایی قرار ندارد ولی توانسته جانی دوباره به سینما ببخشد.بنابراین باید بپذیریم سلیقه و ذائقه مخاطب این فیلم را می پسندد و چه درست و چه اشتباه ،این فیلم توانسته با وجود گرانی بلیت سبب رونق بخشیدن به گیشه شود.از طرفی باید پذیرفت کمدی یکه تاز فروش گیشه است.این موضوع حتی در دوران کرونا آن هم با فروش بالای فیلم سینمایی دینامیت ثابت شد.

اما باید به این موضوع توجه کنیم که با موشکافی درباره فرمول های موجود در این فیلم می توانیم آثار در خور توجه و ویژه ای در ژانر کمدی تولید کنیم.امید است سینمای کشور از این وضعیت خارج شده و به دوران رونق خود بازگردد.در این بین اهالی سینما و سازندگان بهتر از هر کسی می توانند فضا را به گونه ای که مخاطب برای دیدن فیلم وقت و هزینه بگذارد ترسیم کرد.

نجمه کریمیان