اجتماعی » پیشخوان » تولیدی » نجمه کریمیان
کد خبر : 1035720
سه شنبه - 26 دی 1402 - 13:07

وقتی اشتغال اولویت بانوان می‌شود!

امروزه اشتغال بانوان به یک نوع سبک زندگی مبدل شده است و تعداد بسیاری از زنان شاغل و یا اینکه به دنبال یک شغل مناسب هستند. در واقع اشتغال نقش اساسی را در زندگی بانوان امروزی ایفا می‌کند و نقش‌های همسری و مادری را تحت الشعاع قرار داده است. جایگاه شغلی زنان آنچنان اهمیت یافته که منجر به تغییرات اساسی در اولویت‌های زندگی یک زن شده است.

وقتی اشتغال اولویت بانوان می‌شود!

نجمه کریمیان

به گزارش پایگاه خبری ربیع، امروزه اشتغال بانوان به یک نوع سبک زندگی مبدل شده است و تعداد بسیاری از زنان شاغل و یا اینکه به دنبال یک شغل مناسب هستند. در واقع اشتغال نقش اساسی را در زندگی بانوان امروزی ایفا می‌کند و نقش‌های همسری و مادری را تحت الشعاع قرار داده است. جایگاه شغلی زنان آنچنان اهمیت یافته که منجر به تغییرات اساسی در اولویت‌های زندگی یک زن شده است.

از سویی توجه به این موضوع پیامدهایی را به همراه داشته و اکنون شاهد تاثیرات مخرب این نوع از سبک زندگی هستیم. به طور کل در جامعه نیز جایگاه شغلی بانوان دارای منزلت و به یک نوع ارزش تبدیل شده است. البته این نوع نگاه صد در صد اشتباه است.

دلایل مختلفی در تغییر اولویت‌های زنان مؤثر است که در این نوشتار به آن می‌پردازیم. یکی از این دلایل مشکلات اقتصادی و تورم ادامه دار در کشور است، که زنان به دلیل مسائل اقتصادی به سمت اشتغال روی می‌آورند.

 از طرفی برخی از آقایان با توجه به داشتن سطح مالی مناسب اما با احترام نیازهای مالی زنان را تأمین نمی‌کنند و بدین ترتیب زنان برای حفظ ارزش و خدشه دار نشدن عزت نفس خویش از مجراهای دیگر مانند یافتن شغل نیازهای مالی خود را تأمین می‌کنند.اهدافی همچون استقلال مالی و داشتن اعتبار اجتماعی نیز از جمله دلایل زنان برای داشتن شغل است.

عامل بعدی تغییر در سبک زندگی نسل کنونی جامعه است که شغل مادری و همسری در نظر آنها کم اهمیت شده و به عنوان نقش فرعی تلقی می‌شود.

نگاه مادی گرایانه به زندگی و چشم و هم چشمی نیز در هدایت زنان به داشتن شغل تاثیرگذار است. همچنین دختران و زنان امروزی تفکرات سنتی را نمی‌پسندند و در نظر آنها جایگاه مادری و همسری آنها را از اهداف زندگی دور می‌کند. این نوع تفکر برگرفته از تفکر غربی است و حالا در جامعه به وضوح دیده می‌شود.

حال برای اینکه نسل کنونی را نسب به پیامدهای این نوع تفکر آگاه سازیم بایستی اقدام فرهنگی صورت گیرد و از طرفی به مسائل اقتصادی بانوان توجه شود. متاسفانه اگر جایگاه همسری و مادری در اجتماع تضعیف شود مشخص نیست در آینده جامعه با چه چالش‌های ناگواری روبرو خواهیم شد.

همچنین همانطور که در کشورهای مختلف از مادران شاغل حمایت‌هایی از قبیل افزایش مرخصی‌های زایمان، ارائه تسهیلات مالی، ایجاد مهدکودک و …انجام می‌شود، بایستی از مادران شاغل حمایت لازم صورت گیرد و قانون جوانی جمعیت در این رابطه به اجرا درآمده و همکاری ویژه‌ای از زنان شاغل انجام شود. بنابراین با فرهنگ سازی در این خصوص می‌توان از ایجاد پیامدهایی که جامعه را تهدید می‌کند جلوگیری نمود.

نجمه کریمیان