تولیدی » نجمه کریمیان
کد خبر : 1041965
سه شنبه - 5 تیر 1403 - 15:07
به مناسبت روز جهانی مبارزه با مواد مخدر؛

نه به اعتیاد

اعتیاد فاجعه‌ای است که نه تنها جوانان بلکه دانش آموزان را نیز درگیر کرده است. طی سال‌های اخیر سن مصرف مواد مخدر در کشور کاهش پیدا کرده و به عنوان یک زنگ هشدار به صدا درآمده است.

نه به اعتیاد

نجمه کریمیان

به گزارش پایگاه خبری ربیع، اعتیاد فاجعه‌ای است که نه تنها جوانان بلکه دانش آموزان را نیز درگیر کرده است. طی سال‌های اخیر سن مصرف مواد مخدر در کشور کاهش پیدا کرده و به عنوان یک زنگ هشدار به صدا درآمده است. سن نوجوانی یکی از پرچالش ترین دوران در زندگی هر فردی است. در این سن افراد با تغییرات روحی و جسمی زیادی روبرو می‌شوند و با این تغییرات ممکن است در معرض تهدیدات مختلفی قرار گیرند.

 یکی از این تهدیدات اعتیاد است که اگر نوجوان از نظر شخصیتی و روحی دچار خلأ و مشکلی باشد احتمالاً به سمت و سوی مواد مخدر سوق پیدا می‌کند. به همین جهت بایستی به این قشر از جامعه توجه زیادی داشت و آنها را از خطرات احتمالی که در کمین آنهاست مطلع نمود.

 عوامل مختلفی باعث می‌شود که دانش آموزان به سمت اعتیاد تشویق شوند. یکی از این عوامل تأثیرپذیری نوجوانان از گروه همسالان است. زمانی که از طرف دوستان ناباب مصرف یکی از انواع مواد مخدر به نوجوان پیشنهاد می‌شود او به دلیل تأثیر پذیری و از طرفی عدم مهارت نه گفتن بدون هیچ چون و چرایی پیشنهاد مصرف مواد را می‌پذیرد و در دام اعتیاد می افتد.

 اگر نوجوان مهارت نه گفتن را در درجه اول از طرف خانواده و بعد معلمان آموخته باشد هرگز تحت تأثیر فشار همسالان قرار نمی‌گیرد و به خوبی از این چالش عبور می‌کند. نه گفتن مهم‌ترین مهارت برای حفاظت در برابر هر گونه آسیب اجتماعی است. متاسفانه بسیاری از دانش آموزان به دلیل عدم یادگیری این مهارت در موقعیت‌های ناگواری گرفتار می‌شوند و آینده خود را تباه می‌کنند.

 اگر در کانون خانواده و مدارس درباره عواقب مصرف مواد مخدر به دانش آموز آموزش و آگاهی داده شود یقیناً در مقابل هر گونه آسیب اجتماعی مصون خواهد شد. به طور کل آموزش‌های خود مراقبتی سبب می‌شود نوجوان تحت تأثیر آسیب‌های اجتماعی قرار نگیرد. از سویی امروزه مصرف مواد مخدر صنعتی در بین نوجوانان شیوع پیدا کرده و انواع و اقسام مختلفی دارد. در این زمینه نیز بایستی خانواده‌ها و دانش آموزان آگاهی های لازم را پیدا کنند.

نکته مهمی که در رابطه با موضوع اعتیاد وجود دارد نگاه پیشگیرانه به آن است. از این رو باید نسبت به برنامه‌های پیشگیرانه توجه داشت به همین منظور برنامه جامع پیشگیری از اعتیاد در قالب کتب درسی به نوجوان عرضه شود.از طرفی از سوی والدین و دیگر اعضای خانواده همدلی و محبت به نوجوان وجود داشته باشد تا به سمت بزهکاری و اعتیاد نرود.به طور کل فرهنگ سازی و و افزایش آگاهی های عمومی نقش مهمی در مقابله با مواد مخدر و نه به اعتیاد دارد.از این رو از ظرفیت های مختلف اعم از خانواده نظام آموزشی مراکز فرهنگی مساجد و ….در ارتباط با این موضوع استفاده نمود.

نجمه کریمیان