تولیدی » فرهنگ و هنر » نجمه کریمیان
کد خبر : 1036683
دوشنبه - 16 بهمن 1402 - 14:49
به مناسبت شهادت امام موسی کاظم (ع)؛

مهار آتش خشم

بیست و پنجم ماه رجب نور هفتمین ستاره آسمان امامت و ولایت خاموش شد و دنیا باعظمت ترین انسان را از دست داد. امام موسی کاظم (ع) در چنین روزی پس از چندین سال تحمل زندان و شکنجه به سوی معبود خویش شتافت و شیعه بار دیگر یتیم شد. این امام همام به خصلتی پسندیده معروف بودند و آن کظم غیظ نامیده می‌شود. صفتی که اگر در وجود هر انسانی کنترل و مدیریت شود هیچ گاه او را از مرز انسانیت دور نمی‌سازد. خشم عقل را از کار می‌اندازد و در روایات نوعی دیوانگی و جنون معرفی می‌کنند.

مهار آتش خشم

نجمه کریمیان

به گزارش پایگاه خبری ربیع، بیست و پنجم ماه رجب نور هفتمین ستاره آسمان امامت و ولایت خاموش شد و دنیا باعظمت ترین انسان را از دست داد. امام موسی کاظم (ع) در چنین روزی پس از چندین سال تحمل زندان و شکنجه به سوی معبود خویش شتافت و شیعه بار دیگر یتیم شد. این امام همام به خصلتی پسندیده معروف بودند و آن کظم غیظ نامیده می‌شود. صفتی که اگر در وجود هر انسانی کنترل و مدیریت شود هیچ گاه او را از مرز انسانیت دور نمی‌سازد. خشم عقل را از کار می‌اندازد و در روایات نوعی دیوانگی و جنون معرفی می‌کنند.

به همین بهانه قصد داریم در این نوشتار درباره مهارت کنترل خشم مطالبی را ارائه کنیم. امید است با کمی تفکر و تأمل آتش خشم را در وجود خویش خاموش کرده و قبل از شعله ور شدن، آن را مدیریت و کنترل کنیم. دستیابی به مهارت کنترل خشم برای هر شخصی لازم و ضروری است. در این زمانه بهانه‌هایی برای خشمگین شدن و از کوره در رفتن بسیار است. گویی این موقعیت از زمان به شکلی درآمده که به میدان مبارزه تبدیل شده است و افراد برای پاسخ به هر آنچه که بر خلاف میل و علاقه آنهاست جواب کوبنده‌ای دارند.

این خشم برآمده از وجود چنان سوزان است که روابط فردی، خانوادگی، اجتماعی را در برمیگیرد و می‌سوزاند. رفاقت‌ها را به دشمنی تبدیل می‌کند و پشیمانی به بار می‌آورد. در واقع خشم در نهایت به انتقام ختم می‌شود و عصبانیت‌های لحظه‌ای بسیاری از روابط را از هم می‌پاشد.

از بحث و جدل‌های بین همسران و سایر اعضای خانواده گرفته تا نزاع‌های خیابانی و درگیری‌های لفظی و فیزیکی بین غریبه و آشنا همه و همه نمونه‌هایی است که هرازگاهی شاهدش هستیم و همه نشان از آن دارد که قریب به اتفاق مردم در کنترل خشم ضعیف هستند و اصلاً مهارتی ندارند. حال اکنون که شاهد آشفتگی خشم و عصبانیت در بین خانواده‌ها و جامعه هستیم بهتر نیست از امام کاظم (ع) الگو بگیریم و کظم غیظ را از ایشان بیاموزیم و تا دریای وجودمان طوفانی نشود.

در کنترل خشم باید مهارت‌هایی را آموخت و آن اینکه در ابتدا باید هر بدی و یا چیزی که انسان را به خشم می‌آورد گذشت. در واقع همان ابتدا که فرد متوجه می‌شود که در حال خشمگین شدن است مراقب باشد جرقه‌های خشم بیشتر شعله ور نشود و خاموش شود.

ورزش و استراحت نیز در کنترل خشم مؤثر هستند. زمانی که شخص تحت فشارهای روحی و روانی قرار می‌گیرد کمی استراحت ذهن و بدن تأثیر شگرفی در آرامش یافتن فرد دارد.

همچنین یاد خدا و تقوا سبب می‌شود انسان در کنترل خشم موفق شده و آن را مهار کند. زیرا همواره یاد خدا سدی است در برابر فوران خشم.

بخشش و چشم پوشی از خطای دیگران نیز در کنترل خشن مؤثر است اینکه فرد بتواند به سادگی از خطای دیگران بگذرد و خشمگین نشود مهارتی است که کلید حل بسیاری از مشکلات بین افراد است.

افراد برای حل مسائلی که سبب خشمگین شدن می‌شود باید به دنبال راه حل باشند و به کمک دیگران آن را حل و فصل کنند. ترک موقعیت و تنفس عمیق و داشتن وضو ترک محل همگی در کنترل خشم موثر هستند.

به خاطر داشته باشیم همه افراد عصبانی می‌شوند مهم اینکه بتوانیم مهارت‌های کنترل خشم را بیاموزیم و از آن عبور کنیم. لازم است بدانیم همه امامان معصوم به عنوان یک الگو برای کسب فضایل اخلاقی هستند و چه بهتر اینکه یک شیعه از چنین الگوهایی ارزشمندی در زندگی استفاده کند.

نجمه کریمیان