اجتماعی » پیشخوان » تولیدی » نجمه کریمیان
کد خبر : 1036177
یکشنبه - 8 بهمن 1402 - 08:43

مصرف پلاستیک را کاهش دهیم

چند سالی است ظروف پلاستیکی همراه همیشگی مردم شده و نه تنها در مصارف شخصی بلکه در تمام مراسم‌های خانوادگی نیز جای گرفته است. کافی است سری به فروشگاه و مراکز خرید بزنید آنجا هم سرو کله پلاستیک پیدا می‌شود

مصرف پلاستیک را کاهش دهیم

نجمه کریمیان

به گزارش پایگاه خبری ربیع، چند سالی است ظروف پلاستیکی همراه همیشگی مردم شده و نه تنها در مصارف شخصی بلکه در تمام مراسم‌های خانوادگی نیز جای گرفته است. کافی است سری به فروشگاه و مراکز خرید بزنید آنجا هم سرو کله پلاستیک پیدا می‌شود. ارزانی و در دسترس بودن آن از یک طرف و راحت طلبی بسیاری از مردم از طرف دیگر سبب استفاده بیش از حد از این کالای مصرفی شده تا جایی که ایران جزء کشورهای پرمصرف پلاستیک محسوب می شود.

از طرفی مسئولان در ارتباط با آمار بالای مصرف پلاستیک دغدغه‌ای ندارند و شاهد بی مسئولیتی آنها درباره این موضوع مهم هستیم.این در حالی است که در کشورهای مختلف قوانین سختگیرانه ای در ارتباط با استفاده از مواد پلاستیکی وجود دارد، اما در کشور ما نه مسئولان و نه مردم به این امر اعتنایی ندارند.در واقع می‌توان گفت مصرف پلاستیک به یک فرهنگ تبدیل شده و مورد استفاده همه است.

در ارتباط با آسیب‌های مصرف پلاستیک برای محیط زیست و انسان می‌توان به موارد زیر اشاره نمود. مصرف پلاستیک قاتل محیط زیست است، زیرا حدود ۴۰۰ الی ۵۰۰ سال طول می‌کشد تا تجزیه شود. بنابراین پلاستیک‌ها نفس طبیعت را گرفته و چهره آن را مخدوش کرده اند.

حال این سؤالات مطرح است، چرا انسان به خاطر راحت طلبی این بلا را بر سر طبیعت می‌آورد؟ چرا در برابر حفظ و نگهداری از طبیعت احساس مسئولیت نمی‌کند و به راحتی از آن عبور می‌کند؟از طرفی فقط مخاطرات محیط زیستی وجود ندارد، بلکه مواد پلاستیکی به سلامتی انسان و حیوانات نیز ضرر می‌رسانند. بر این اساس اجزای پلاستیکی داخل بطری‌های پلاستیکی و یا ظروف پلاستیکی که از آن برای نگهداری مواد غذایی استفاده می‌شود همگی بر سلامتی بدن آسیب وارد می‌کنند.

به همین سادگی هر یک از ما هر روزه سرطان می‌نوشیم بدون آنکه از این موضوع اطلاعی داشته باشیم. در ارتباط با آسیب‌های مصرف مواد پلاستیکی بر بدن انسان تحقیقات بسیاری صورت گرفته و تازه‌ترین نتایج حاکی از آن است که آب درون بطری‌های پلاستیکی حاوی ۲۴۰۰۰ نانوپلاستیک باشد. نانوپلاستیک ها کوچک‌ترین ذرات پلاستیکی هستند. این مواد می‌توانند وارد خون، سلول‌ها و حتی مغز شود.

با توجه به مخاطراتی که مواد پلاستیکی در پی دارد بایستی فرهنگ کاهش مصرف پلاستیک را ترویج دهیم از این رو با استفاده از راهکارهای ساده مصرف پلاستیک را کاهش و حتی حذف کنیم تا علاوه بر حفظ سلامتی بدن از محیط زیست نیز حفاظت کنیم.

به همین منظور برای خرید به جای استفاده از پلاستیک از کیسه‌های پارچه‌ای استفاده کنیم. کم کم با ظروف پلاستیکی از قبیل قاشق و چنگال، ظروف پلاستیکی استفاده شده در یخچال و فریزر خداحافظی کنیم. در حد امکان از آب میوه‌های پلاستیکی استفاده نکنیم.

همچنین نهادهای فرهنگی و اجتماعی در جهت فرهنگسازی درباره این موضوع مهم فعالیت داشته و دستگاه های مربوطه قوانین سختگیرانه ای درباره مصرف بیش از اندازه پلاستیک وضع کنند.

نجمه کریمیان