پیشخوان » تولیدی » نجمه کریمیان
کد خبر : 1034245
شنبه - 18 آذر 1402 - 13:12

مسابقه تجمل گرایی!

یکی از پدیده‌های ناهنجار در جامعه امروزی که بسیاری از افراد به آن مبتلا هستند، تجمل گرایی است. این رفتار ناپسند در تمام ابعاد زندگی فردی و اجتماعی رسوخ کرده و ریشه دوانیده است.

مسابقه تجمل گرایی!

نجمه کریمیان

به گزارش پایگاه خبری ربیع، یکی از پدیده‌های ناهنجار در جامعه امروزی که بسیاری از افراد به آن مبتلا هستند، تجمل گرایی است. این رفتار ناپسند در تمام ابعاد زندگی فردی و اجتماعی رسوخ کرده و ریشه دوانیده است.همواره تجمل گرایی در دین اسلام مورد نکوهش قرار گرفته و منع شده است. زیرا آسیب‌هایی بر روح و روان افراد برجای می‌گذارد.

اگر نگاهی به بطن جامعه و در خانواده‌ها بیاندازیم تعداد بسیاری از مردم درگیر مسابقه تجمل گرایی هستند و تمام سعی و تلاش را در جهت رسیدن به خواسته‌های تجمل گرایانه خویش به کار می گیرند. از طرفی سبک زندگی امروزی با تجملات آمیخته شده و دیگر سادگی معنایی ندارد. از لباس مارک گرفته تا خودرو و گوشی گران قیمت و وسایل لوکس همه نمونه‌هایی از تجمل گرایی در بین مردم است.

امروزه این عادت ناپسند به سبب گسترش فضای مجازی از یک سو و فعالیت بلاگرها و اینفلوئنسر ها از سوی دیگر رواج بیشتری پیدا کرده است. در واقع با کمی تأمل درمی یابیم ریشه تجمل گرایی در وجود فرد ریشه داشته و اسبابی همچون فضای مجازی آتش آن را روشن می‌کند و دیگر رهایی از آن به این سادگی‌ها نیست. البته هر چه سطح آگاهی فرد بیشتر باشد کمتر درگیر چنین رفتار ناپسندی می‌شود. از طرفی ضعف روانی، معنوی و اجتماعی نیز سبب گرایش فرد به این پدیده می‌شوند. چرا که ضعف در اعتقادات دینی و دنیاطلبی انسان را به سمت سیری ناپذیری و همچنین حرکت به سوی خواسته‌های نفسانی سوق می‌دهد.

یکی دیگر از مصادیق تجمل گرایی در جامعه در امر ازدواج است که طی سال‌های اخیر افزایش یافته و حتی در دورترین نقاط کشور نیز سرایت کرده است.افراد به جای اینکه با سادگی یک زندگی مشترک را آغاز کنند خود را درگیر تجملات مراسمات ازدواج کرده و هدفشان این است همه چیز در حد عالی برگزار شود. همین مسئله سبب شده بسیاری سمت ازدواج نرفته و تا آخر مجرد بمانند.

این پدیده در تمام اقشار جامعه مشاهده می‌شود و حتی برخی از مذهبیون را نیز درگیر کرده است. به طور کل می‌توان تجمل گرایی را نوعی فقر فرهنگی دانست و هدف فرد از این عادت و رفتار این است که خودنمایی کند و به اصطلاح خودی نشان دهد. همانطور که گفته شده تجمل گرایی در جامعه به وضوح به چشم می‌خورد و نه تنها در چهره شهر، بازار، مراکز خرید و تفریح و.. بلکه در بین خانواده‌ها نیز دیده می‌شود. گویی افراد در میدان مسابقه از یکدیگر سبقت می‌گیرند تا مدال تجمل گرایی را بر گردن خود آویزان کنند. این پدیده سبب شعله ور شدن حسادت و تنفر شده و روابط خانوادگی را تحت تأثیر قرار می‌دهد. برای رهایی از این عادت ناپسند بایستی آموزش‌ها از خانواده‌ها و مراکز آموزشی و رسانه‌ها صورت بگیرد. اما نقش تربیتی خانواده در این امر بیش از همه پر رنگ‌تر است.

نجمه کریمیان