اجتماعی » تولیدی » نجمه کریمیان
کد خبر : 1037624
دوشنبه - 7 اسفند 1402 - 13:32

مانور تجمل گرایی در مراسم ترحیم!

برگزاری سنت دیرینه مراسم ترحیم در فرهنگ ایرانی اسلامی مورد تایید بوده و از اهمیت بسیاری برخوردار است.این مراسمات در گذشته به شکل ساده و بدور از هر گونه نگاه مادی به آن انجام می شد و موجب تسلی خاطر بازماندگان می شد.از نزدیکان و فامیل گرفته تا غریبه و آشنا همگی برای عرض تسلیت و تسلی خاطر بازماندگان با آنها همراهی و همدلی می کردند و همه مراسمات در اوج سادگی برگزار می شد.

مانور تجمل گرایی در مراسم ترحیم!

نجمه کریمیان

به گزارش پایگاه خبری ربیع، برگزاری سنت دیرینه مراسم ترحیم در فرهنگ ایرانی اسلامی مورد تایید بوده و از اهمیت بسیاری برخوردار است.این مراسمات در گذشته به شکل ساده و بدور از هر گونه نگاه مادی به آن انجام می شد و موجب تسلی خاطر بازماندگان می شد.از نزدیکان و فامیل گرفته تا غریبه و آشنا همگی برای عرض تسلیت و تسلی خاطر بازماندگان با آنها همراهی و همدلی می کردند و همه مراسمات در اوج سادگی برگزار می شد.

در آن دوران خبری از تاج گل های ۱۰۰میلیونی و سنگ قبر های ۴۰ میلیون تومانی و چندین نوع غذا و ساز و آواز نبود و این صوت روح بخش قرآن کریم بود که دل های داغدار را آرام می کرد.اما  حکایت این روزهای مراسم های ترحیم همگی نشان از سایه سنگین تجمل گرایی بر آن است که تمام اقشار جامعه را در برگرفته است.گویی این مراسمات به یک میدان رقابت تبدیل شده که بازماندگان در این مسابقه با تجملات و چشم و هم چشمی از یکدیگر کم نمی آورند. و به گمان خویش به دنبال کسب آبرو هستند.

دامنه تجملات در مراسم های عزا دامن مراسم های عروسی را گرفته و این مراسمات نیز به شیوه دیگر رنگ و بوی تجملات به خود گرفته اند.در حقیقت برگزاری چنین مراسماتی در حال تبدیل به یک ناهنجاری در جامعه و گریبانگیر بسیاری از خانواده شده است.ناگفته نماند چندی پیش در مراسم ترحیم یکی از مدیران رده بالا تصاویری از دسته های بزرگ گل منتشر شد که نشاندهنده این است که این فرهنگ غلط به مدیران و مسئولان نیز رخنه کرده است و همین امر موجب نگرانی درباره ترویج یک فرهنگ نادرست در جامعه می شود و تاثیرات مخرب اجتماعی به همراه خواهد داشت.

اما چرا و به چه علت شاهد ترویج این فرهنگ غلط در جامعه هستیم ؟عوامل مختلفی در ایجاد این پدیده موثر اند که عمدتا انگیزه روانی دارد و می توان به وجود احساس حقارت و از طرفی نوع تربیت اشتباه افراد اشاره کرد. در واقع افراد به واسطه مشاهده چنین رفتارهایی در خانواده آن را می آموزند و تکرار می کنند.برخی از افراد نیز تشنه دیده شدن هستند و از این طریق سعی دارند بهتر دیده شوند.ضعف در اعتقادات دینی و دوری از معنویات و نگاه مادی به زندگی نیز از عوامل پدیدآورنده این فرهنگ غلط است. البته روح تجمل گرایی و مصرف گرایی نه تنها در این نوع مراسمات بلکه در تمام ابعاد زندگی فردی نیز رخنه کرده و داشتن وسایل مارک ،لباس مارک، برگزاری مراسمات مختلف و ….. به نوعی منزلت اجتماعی تبدیل شده است.

حال با توجه به اینکه نه تنها در این مورد بلکه در تمام ابعاد زندگی فردی و اجتماعی شاهد رواج فرهنگ های غلط هستیم و تجملات دست از سر ما برنمی دارد لازم است نسبت به این مسائل اجتماعی بی تفاوت نباشیم و سعی کنیم فرهنگ صحیح مراسمات ختم را ترویج دهیم.همچنین در این شرایط اقتصادی به دنبال مراسم های ساده و اما معنوی باشیم تا روح مردگان شاد و تسلی خاطر بازماندگان شود.فراموش نکنیم هدف از برگزاری مراسم ترحیم شادی متوفی و تسلی خاطر بازماندگان است.

نجمه کریمیان۰۸