پیشخوان » تولیدی » فرهنگ و هنر » نجمه کریمیان
کد خبر : 1034763
سه شنبه - 5 دی 1402 - 10:00
به مناسبت روز تکریم مادران و همسران شهدا؛

مادران صبر

امروز مصادف است با وفات حضرت ام البنین (س) مادر یکی از بزرگ مردان عاشورا که برای حفظ اسلام از فرزندان خویش گذشت و هیچ گاه به درگاه خداوند شکوه نکرد. به همین مناسبت در تقویم کشور این روز به نام روز تکریم مادران و همسران شهدا نامگذاری شده تا شاید هر چند اندک ادای احترامی به این عزیزان شود.

مادران صبر

نجمه کریمیان

به گزارش پایگاه خبری ربیع، امروز مصادف است با وفات حضرت ام البنین (س) مادر یکی از بزرگ مردان عاشورا که برای حفظ اسلام از فرزندان خویش گذشت و هیچ گاه به درگاه خداوند شکوه نکرد. به همین مناسبت در تقویم کشور این روز به نام روز تکریم مادران و همسران شهدا نامگذاری شده تا شاید هر چند اندک ادای احترامی به این عزیزان شود.

در این نوشتار قصد داریم از مادرانی بنویسیم که از جنس نوراند. مادرانی که گویی از سوی پروردگار برای اسطوره سازی انتخاب شده‌اند تا نشان دهند در راه خدا باید از هر آنچه که عزیز و با ارزش است گذشت.

مادرانی که روزهای صبر و تحمل داغ عزیزانشان را با ایمان و اتکا به خداوند سپری کردند و هرگز در این مسیر نه پشیمان گشتند و نه شکوه و گلایه‌ای سردادند. آری صبوری و استقامت را این مادران معنا می‌کنند و واژه صبر در مقابلشان خجل زده است، از این همه گذشت و تحمل. اگر نبود ایمان به خدای مهربان هرگز تاب دوری و فداکردن فرزند در راه خدا امکان پذیر نبود. مادرانی که روایت گر شجاعت و ایثار فرزندانشان هستند و با خاطرات آنها زنده‌اند. مادرانی که با شجاعت فرزندانی تربیت کردند که خود را فدای اسلام و راه حق کنند.

برخی از این مادران هنوز هم پس از سال‌ها از شهادت پاره تنشان چشم انتظار تکه استخوانی یا نشانه‌ای از فرزندشان هستند و یا اینکه با همین چشم انتظاری به دیدار دردانه خویش رفتند و در آن سرا او را در آغوش گرفتند.

به دنیای مادران شهدا که می‌نگری همه سخن از دستانی مهربان و روحیه‌ای مقاوم همچون سرور است، که با شهامتی وصف ناپذیر جگرگوشه خود را در معرض نگاه زهرآلود دشمن قرار دادند.

دنیای مادران شهدا با اشکی در گوشه چشم و دستانی با سخاومت تفسیر می‌شود، و اما لحظات وداع این مادر با فرزندشان را می‌توان غم انگیزتربن و در عین حال زیباترین لحظه دانست. به واقع چگونه این مادران پاره تنشان را راهیه مسیری کرده‌اند که می‌دانستند شاید برگشتی در آن نباشد.

بی شک عزت و اقتدار ایران اسلامی مدیون چنین مادرانی از رنگ آفتاب است. به همین دلیل باید در برابر این همه صبر و شکیبایی سر تعظیم فرود آییم و ماندگاری ایران اسلامی را مدیون این مادران بزرگوار بدانیم. زیرا اگر از فرزندشان نمی‌گذشتند اکنون در آرامش و امنیت زندگی نمی‌کردیم. اما در واقعیت آنچنان که باید قدردان این گنجینه‌های ارزشمند نیستیم و گاهی آنها را فراموش می‌کنیم. این مادران شایسته احترام و قدردانی هستند و تا ابد در ذهن تاریخ این سرزمین باقی خواهند ماند.

نجمه کریمیان