اجتماعی » پیشخوان » تولیدی » نجمه کریمیان
کد خبر : 1035865
شنبه - 30 دی 1402 - 10:37

لزوم فرهنگ نگهداری از سالمندان

یکی از مراحل زندگی هر فردی دوران سالمندی است که با چالش‌های بسیاری همراه است. در این دوران بسیاری از توانایی‌های فردی افول پیدا کرده و سالمند در انجام برخی از کارهای روزمره به کمک و همراهی دیگران نیاز دارد. به نحوی که همانطور که کودک به مراقبت و نگهداری نیازمند است، سالمندان نیز به رسیدگی و توجه نیاز دارند. احترام به سالمندان در فرهنگ ایرانی همواره مورد تاکید گذشتگان بوده است و در دین اسلام نیز در روایات دینی به تکریم سالمندان سفارش شده است.

لزوم فرهنگ نگهداری از سالمندان

نجمه کریمیان

به گزارش پایگاه خبری ربیع، یکی از مراحل زندگی هر فردی دوران سالمندی است که با چالش‌های بسیاری همراه است. در این دوران بسیاری از توانایی‌های فردی افول پیدا کرده و سالمند در انجام برخی از کارهای روزمره به کمک و همراهی دیگران نیاز دارد. به نحوی که همانطور که کودک به مراقبت و نگهداری نیازمند است، سالمندان نیز به رسیدگی و توجه نیاز دارند. احترام به سالمندان در فرهنگ ایرانی همواره مورد تاکید گذشتگان بوده است و در دین اسلام نیز در روایات دینی به تکریم سالمندان سفارش شده است.

متاسفانه امروزه آنطور که شایسته است به جایگاه سالمندان در خانواده و نگهداری از آنها توجه نمی‌شود و تعدادی از آنها مورد بی مهری اطرافیان قرار می‌گیرند. البته هنوز هم تعداد بسیاری از خانواده در نگهداری و مراقبت از فرد سالمند توجهات لازم را دارند و نه تنها در تکریم و احترام به آنها بلکه در رسیدگی و توجه به نیازهایشان کوشا هستند. ولی این واقعیت را باید پذیرفت و آن اینکه بی توجهی به سالمندان و حتی پدیده سالمندآزاری وجود دارد و آن را نمی‌توان کتمان کرد.

در رابطه با این موضوع طی روزهای گذشته یکی از مسئولان از افزایش سالمندآزاری و حتی رهاشدگی سالمندان در جامعه خبر داد.بنابراین این مسئله به عنوان زنگ خطر برای سقوط ارزش های اخلاقی و دینی در جامعه تلقی می‌شود و نباید به سادگی از این پدیده ناخوشایند گذشت. به همین منظور باید نسبت به این موضوع مهم توجه داشت و فرهنگ نگهداری از سالمندان ترویج پیدا کند.

 دلایل مختلفی سبب شده که نسبت به گذشته به سالمندان توجه نشود و آن مسئله تغییر در سبک زندگی و افزایش آپارتمان نشینی هست. به همین دلیل برخی نمی‌توانند از سالمندان نگه داری کنند، اما در گذشته خانه‌ها بزرگ و حیاط دار بود و فرد سالمند در کنار اعضای خانواده زندگی می‌کرد. از طرفی افراد از اختلالات طبیعی در این دوران که منجر به اختلالات رفتاری و مشکلات جسمی می‌شود آشنایی نداشته و نمی‌توانند از سالمند نگهداری کنند.

همچنین سالمندان به غیر مشکلات رفتاری از قبیل پرخاشگری ،زودرنجی و افسردگی ، مشکلات جسمی و مشکلات اقتصادی نیز دارند. البته غفلت از سالمندان مهم‌ترین مسئله ای است که امروزه سالمندان با آن مواجه‌اند و به دلیل مشکلات و روزمرگی های اطرافیان حاصل می‌شود. البته کم رنگ شدن اعتقادات دینی ، بی احترامی و نادیده گرفتن حفظ حرمت و احترام بزرگترها نیز درغفلت از سالمندان مؤثر است.

نگهداری و مراقبت از سالمندان کار آنچنان آسانی نیست اما به دلسوزی علاقه نیاز دارد .از این رو با در نظر گرفتن این نکته که مراقبت از سالمندان برکات بسیاری دارد می‌توان به آنها کمک نمود. آنچه که به جز بی توجهی و بی احترامی سالمندان را ناراحت می‌کند، غیر مفید بودن است که باید از آن غافل نشد و با صبر و حوصله و وقت گذاشتن با آنها همراهی نمود. از جمله راه‌هایی که در ترویج فرهنگ نگهداری از سالمندان نقش دارد رسانه ملی و فضای مجازی است. همچنین نهادهای آموزشی، فرهنگی و دینی نیز در ترویج این فرهنگ مؤثراند. آموزش راه‌های نگهداری و رفتار درست با سالمندان نیز در نحوه برخورد صحیح با سالمندان مؤثر است.

نجمه کریمیان