پیشخوان » تولیدی » رادیو و تلویزیون » فرهنگ و هنر » نجمه کریمیان
کد خبر : 1022594
چهارشنبه - 11 آبان 1401 - 13:07
نگاهی به سریال «آزادی مشروط»

طنز بی مزه!

سریال تلویزیونی آزادی مشروط این شب‌ها از قاب شبکه یک سیما به کارگردانی مسعود ده نمکی پخش می‌شود.

طنز بی مزه!

نجمه کریمیان

به گزارش پایگاه خبری ربیع، سریال تلویزیونی آزادی مشروط این شب‌ها از قاب شبکه یک سیما به کارگردانی مسعود ده نمکی پخش می‌شود.

مسعود ده نمکی با فیلم سینمایی اخراجی‌ها شناخته شد و شروع خوبی را آغاز کرد و توانست اخراجی‌ها را به پرفروش‌ترین فیلم سینمایی مبدل کند.

اما حالا ده نمکی بعد از تجربه چندین فیلم سینمایی و مجموعه تلویزیونی سراغ سریالی با محوریت روزهای نخست شیوع کرونا رفته و داستان‌های مختلفی را با چاشنی طنز روایت می‌کند.

قصه سریال «آزادی مشروط» درباره سه زندانی است. آن‌ها به‌دلیل جرمی که مرتکب شده‌اند، در زندان به‌سر می‌برند اما ورود کرونا باعث شده است آنها آزادی مشروط را تجربه نمایند و بتوانند با خدمت کردن، بخشی از دوره محکومیت خودشان را جبران کنند.

از سوی دیگر داستان این سریال حول محور فعالیت‌های خیرخواهانه و یاری رساندن به مردم در روزهای نخست کرونا است.

در این مجموعه تلویزیونی بازیگران مطرحی از جمله پرویز فلاحی پور، علی مسعودی، مریم کاویانی، علیرضا استادی و …حضور دارند.

پرویز فلاحی پور که همزمان در سریال آتش سرد نیز بازی کرده و از شبکه دو در حال پخش است نتوانسته به عنوان یک بازیگر طنز در این مجموعه موفق ظاهر شود و حتی ریتم بازیش نیز چنگی به دل نمی‌زند.

از طرفی علی مسعودی که خود یکی از کارگردان‌ها و بازیگران مطرح طنز است تا حدودی توانسته حال و هوای سریال را با شیرین کاری های خود تغییر دهد.

بازیگران دیگر این مجموعه تا اینجای داستان به خوبی از عهده نقش‌های خود برنیامدند البته ناگفته نماند ایجاد موقعیت‌های طنز علاوه بر بازی بازیگر بر عهده کارگردان هم هست که ده نمکی در این زمینه کار ضعیفی انجام داده است.

کارگردان این سریال سعی کرده موقعیت‌هایی را برای خنداندن بیننده ایجاد کند ولی نتوانسته طنز واقعی را برای مخاطب به تصویر بکشد.

این سریال از نظر ساختار و محتوا و شخصیت پردازی مملو از دیالوگ‌های دم دستی و بازی‌های مصنوعی و شخصیت‌های کلیشه‌ای است که جز نقاط ضعف این سریال محسوب می شود.

داستان نیز کشش لازمه را ندارد و همچنین استفاده از لهجه نتوانسته بر جذابیت آن اضافه کند چرا که به درستی ادا نشده است.

با وجود اینکه تا کنون ۶ قسمت از این مجموعه پخش شده ولی آزادی مشروط موفق نشده با بازی بازیگران، مزاح‌ها و موقعیت‌های طنز بیننده را به سوی خود سوق دهد و خنده را بر لب‌های آن‌ها بنشاند.

در کل تا اینجای کار شروع خوبی نداشته و در جذب مخاطب موفق عمل نکرده است.

بی شک هدف کارگردان این مجموعه این بوده که بر خلاف مجموعه‌هایی دیگری که درباره کرونا ساخته شده اینبار در ژانر کمدی به موضوع کرونا نگاه کند و تمام تلاش خود را برای اثربخشی این سریال همراه با حضور بازیگران مطرح انجام دهد ولی انگار نمک این سریال کم است و نمی‌تواند خود را در قالب یک سریال طنز معرفی کند.

البته هنوز برای قضاوت نهایی درباره این سریال زود است و باید دید در قسمت‌های بعدی چه داستان‌هایی اتفاق می افتد و آیا مسیر سریال تغییر می‌کند و یا اینکه می تواند مخاطب را جذب کند یا خیر؟

نجمه کریمیان