اجتماعی » تولیدی » نجمه کریمیان
کد خبر : 1033296
دوشنبه - 22 آبان 1402 - 14:19

ضرورت سواد سلامت در جامعه

وقتی پای صحبت درباره سواد به میان می آید، ذهن‌ها به سمت سواد خواندن و نوشتن معطوف می‌شود، اما به غیر از توانایی خواندن و نوشتن سوادهای دیگری نیز وجود دارد که هریک می‌تواند زندگی افراد را تحت تأثیر قرار دهند و از اطلاعات عمومی نشات می‌گیرند. یکی از انواع سوادها که آموختن آن بسیار اهمیت دارد، سواد سلامت است.

ضرورت سواد سلامت در جامعه

نجمه کریمیان

به گزارش پایگاه خبری ربیع، وقتی پای صحبت درباره سواد به میان می آید، ذهن‌ها به سمت سواد خواندن و نوشتن معطوف می‌شود، اما به غیر از توانایی خواندن و نوشتن سوادهای دیگری نیز وجود دارد که هریک می‌تواند زندگی افراد را تحت تأثیر قرار دهند و از اطلاعات عمومی نشات می‌گیرند. یکی از انواع سوادها که آموختن آن بسیار اهمیت دارد، سواد سلامت است.

این نوع سواد به این معنا است که فرد با آموختن آموزه هایی سطح سلامت خود را شناسایی می کند و بدین ترتیب می‌آموزد که بر اساس وضعیت بدنش چهمواد غذایی را باید مصرف کند و چه پرهیزاتی داشته باشد و یا اینکه چه ورزش‌هایی انجام دهد.این افراد به هنگام بیماری به دستورات پزشک توجه می‌کنند و طبق دستورات داده شده داروهای تجویزی را مصرف می کنند. از سویی افراد دارای سواد سلامت بیماری‌های مختلف را می‌شناسند و سعی می‌کنند راه‌های پیشگیری از بیماری های غیر واگیردار را بیاموزند. همچنین این افراد سبک زندگی سالمی از جهت تغدیه سالم، کیفیت خواب و فعالیت‌های بدنی دارند و رعایت می‌کنند.در مقابل افرادی که سطح سواد سلامت پایینی دارند، اهمیت چندانی به سلامت خود ندارند و همچنین مصرف خودسرانه دارو و مبتلا شدن از دیگر ویژگی‌های این افراد است.

طی سال‌های گذشته این نوع سواد در دنیا مورد توجه قرار گرفته ولی در کشور ما علی رغم اینکه ۳۰ سال از تدوین این سواد در متون علمی می‌گذرد ولی اهمیت چندانی ندارد و سطح سواد سلامت در سطح پایینی قرار دارد. گرچه در دوران کرونا مقداری این سواد افزایش یافت اما همچنان مطلوب نیست. دلایل مختلفی در این امر هستند که می‌توان به عدم آموزش سواد سلامت در بین افراد جامعه اشاره کرد. از جمله کسانی که در ارابطه با این موضوع کوتاهی کرده‌اند، مسئولان آموزشی و والدین هستند و از طرفی زیر ساخت های لازم در کشور به درستی وجود ندارد.

اگر سطح سواد سلامت جامعه افزایش پیدا کند، به همان اندازه سلامت جامعه نیز ارتقا پیدا کرده و از بروز بسیاری از بیماری‌ها جلوگیری می‌کند هزینه‌های درمانی کاهش پیدا می‌کند.از طرفی افزایش سطح سواد سلامت سبب می‌شود کیفیت زندگی افراد بهبود یابد و در سلامتی روح و جسم مردم تأثیر بگذارد. بنابراین با توجه به ضعف در این حوزه بایستی در جهت ارتقای سواد سلامت گام برداشت. بدین ترتیب با آموزش و از طریق مکان‌های مختلف از جمله مدارس، مساجد، شبکه‌های بهداشت، ادارات و…. در تحقق این امر مهم سعی و تلاش شود. همچنین فضای مجازی و رسانه ملی بسترهای مناسبی برای رسیدن به هدف مورد نظر هستند.

نجمه کریمیان