پیشخوان » تولیدی » نجمه کریمیان
کد خبر : 1030366
یکشنبه - 15 مرداد 1402 - 14:52

ضرورت ارتقاء سواد تغذیه در جامعه

تغذیه سالم به عنوان مهم ترین نیاز بدن تلقی می شود که درصورت عدم توجه به آن بیماری ها و مشکلات جسمی بر بدن چیره شده و سلامتی به خطر می افتد.آنچه که امروزه در بین افراد جامعه مشاهده می کنیم بی توجهی نسبت به مصرف غذاهای سالم است.

ضرورت ارتقاء سواد تغذیه در جامعه

نجمه کریمیان

به گزارش پایگاه خبری ربیع، تغذیه سالم به عنوان مهم ترین نیاز بدن تلقی می شود که درصورت عدم توجه به آن بیماری ها و مشکلات جسمی بر بدن چیره شده و سلامتی به خطر می افتد.آنچه که امروزه در بین افراد جامعه مشاهده می کنیم بی توجهی نسبت به مصرف غذاهای سالم است.به طور کل بسیاری از خانواده ها نسبت به تغذیه سالم اهمیتی قائل نمی شوند و هر آنچه که مصرف می کنند، ارزش غذایی ندارد.

یکی از بهانه هایی که دراین رابطه مطرح می شود اینکه زمان کافی برای تهیه غذای سالم وجود ندارد و از طرفی ذائقه افراد به سمت غذاهای آماده و فرآوری شده سوق پیدا کرده و مردم به دلیل راحتی و کمبود وقت فست فودها و غذاهای فوری را نسبت به غذاهای سالم ترجیح می دهند.از سوی جای خالی غذاهای اصیل و سالم سنتی در بین خانواده ها کمرنگ شده و جای خود را به مواد غذایی ناسالم و بی ارزش داده است.به همین علت در بین کودکان و نوجوانان نیز شاهد مصرف غذاهای ناسالم و فست فودی هستیم .این در حالی است که در گذشته کمتر کودکی میل به خوردن چنین غذاهایی داشت.به عبارتی فرهنگ غذایی ما ایرانیان رنگ و بوی دیگری به خود گرفته و از اصل خویش دور افتاده است.

آنچه که اهمیت وافری دارد اینکه بی توجهی به تغدیه سالم عوارض جبران ناپذیری را در بدن باقی می گذارد که این عوارض در طولانی مدت بیشتر نمایان می شود.نکته قابل اهمیتی که وجود دارد اینکه جامعه از یک نوع بی سوادی رنج می برد که سواد تغذیه ای نام دارد.همانطور که سواد خواندن و نوشتن اهمیت دارد، سواد در زمینه های مختلف نیز وجود داشته و قابل توجه است.

از این رو برای داشتن یک بدن سالم بایستی نسبت به داشتن سواد تغذیه ای اهمیت قائل شد.بدین ترتیب نگاه به تغذیه سالم و فرهنگسازی در این زمینه ضروری است و مردم باید در رابطه با این موضوع دیدگاه و ذائقه خود را تغییر دهند.البته وظیفه نهادهای فرهنگی نیز در این زمینه بر کسی پوشیده نیست ،چرا که با برنامه ریزی و طرح برنامه های ملی می توانند شاهد ارتقای سواد تغذیه و مصرف غذاهای سالم باشند.

مدارس نیز می توانند با استفاده از فضای درس و یادگیری سواد تغذیه را دانش آموزان بیاموزند و درباره مضرات غذاهای ناسالم آگاه سازی کنند.رسانه ها و فضای مجازی هم به دلیل داشتن ظرفیت های مناسب برای فرهنگ سازی و ارتقای سواد تغذیه مردم نیز در این زمینه نقش موثری دارند. از این رو می توانند گام های موثری برای بهبود الگوی غذایی مردم بردارند و آنها را آگاه کنند.به خاطر داشته باشیم شیوع بیماری های غیر واگیردار از جمله بیماری های قلبی،گوارشی،دیابت،فشار خون و چاقی حاکی از نداشتن سوادتغذیه ای و عدم مصرف غذاهای سالم در بین مردم است. بنابراین ضروری است ،به سمت داشتن یک جامعه سالم حرکت کنیم.بنابراین اگر بخواهیم الگوی تغذیه ای مردم را تغییر دهیم ،باید سواد تغذیه ای آنها را ارتقا بخشیم و این امر مهم جزء با فرهنگسازی امکان پذیر نیست.

نجمه کریمیان