اجتماعی » پیشخوان » تولیدی » نجمه کریمیان
کد خبر : 1022690
دوشنبه - 16 آبان 1401 - 13:22

ضرورت احیای ورزش در جامعه

زندگی در عصر مدرن با همه جوانب مثبتی که به همراه دارد توانسته بر فعالیت‌های بدنی تأثیر منفی بگذارد و ما را از ورزش دور کند به همین دلیل نوعی از سبک زندگی را برای همه مردم پدید آورده است.

ضرورت احیای ورزش در جامعه

نجمه کریمیان

به گزارش پایگاه خبری ربیع، زندگی در عصر مدرن با همه جوانب مثبتی که به همراه دارد توانسته بر فعالیت‌های بدنی تأثیر منفی بگذارد و ما را از ورزش دور کند به همین دلیل نوعی از سبک زندگی را برای همه مردم پدید آورده است.

این پدیده نه تنها در کشور بلکه در سرتاسر جهان نیز گریبان گیر مردم شده است بر این اساس افراد اکثر فعالیت‌های خود را نشسته، پشت میز و یا با دراز کشیدن انجام می‌دهند.

همچنین بسیاری از شغل‌ها افراد را کم تحرک کرده و پشت میز نشانده و یا اینکه مردم برای طی کردن مسافت اندک نیز از خودرو یا وسیله نقلیه عمومی استفاده می‌کنند.

همین امر باعث شده مردم کالری کمتری بسوزانند و دچار چاقی و اضافه وزن و همچنین به بیماری‌های قلبی عروقی، گوارشی و.. مبتلا شوند.

بر اساس آمارهای اعلام شده حدود ۷۱ درصد مردم ورزش نمی‌کنند که این آمار  زنگ خطر محسوب می‌شود و می‌تواند در آینده‌ای نه چندان دور سلامتی افراد را نشانه بگیرد.

ورزش در فرهنگ باستانی ما ایرانیان همواره از اهمیت خاصی قائل بوده و ورزش‌های باستانی از رونق بسیاری برخوردار بوده است.

اما متاسفانه به دلیل گسترش شهرنشینی، وجود روزمرگی‌ها و مشغله‌های بسیار، مردم از ورزش کردن دوری کرده و نهایتاً برخی به یک پیاده روی ساده بسنده می‌کنند.

اگر به اهمیت ورزش توجه نشود نشاط و شادی از جامعه رخت بربسته و جای آن را به افسردگی، نداشتن انگیزه و ناامیدی می‌دهد.

در جامعه‌ای که ورزش اولویت دارد ناهنجاری‌های اجتماعی دیده نمی‌شود، خشونت کاهش می‌یابد و دلمردگی وجود ندارد.ورزش بر سلامتی جسم و روح نقش بسزایی دارد.

زمانی که فرد ورزش می‌کند وجودش سرشار از نشاط و شادی شده و از خود احساس رضایت پیدا می‌کند.

در نتیجه منجر به افزایش روحیه و نشاط اجتماعی می‌شود.

از طرفی اضطراب روزانه و نگرانی همواره همراه با ماست و ورزش با آزاد سازی هورمون آندروفین خلق و خوی فرد بهبود یابد.

همچنین ورزش باعث می‌شود زمانی که فرد در شرایط استرس زا قرار گرفت خود را کنترل کند و از پیدایش پیامدهای ناگوار جلوگیری کند و فرد را در برابر مشکلات قوی می‌کند.

از منظر دیگر ورزش در ایجاد امید به آینده مؤثر است که این نقش اهمیت بسیاری در آینده هر کشوری دارد.

نقش ورزش در سلامتی جسم نیز ثابت شده و با بیماری‌های قلبی، عروقی و چاقی مقابله می‌کند.

نکته قابل اهمیت این است در حال حاضر فرهنگ ورزش در جامعه مورد غفلت واقع شده و اگر به آن پرداخته نشود تبعات جبران ناپذیری را به همراه دارد.

از طرفی دولت، سازمان‌ها و دستگاه‌های متولی امر ورزش در جامعه آنگونه که شایسته است به ورزش اهمیت نمی‌دهند و حتی سهم اندکی از بودجه به آن تعلق دارد همین امر باعث می‌شود امکانات و زیر ساخت های لازم برای فرهنگ ورزش در جامعه فراهم نباشد و توجهی به آن نشود.

یکی از بهترین هاو مهم‌ترین کارهایی که می‌توان که از طریق آن فرهنگ ورزش کردن را دوباره در جامعه احیا کرد ورزش همگانی است.

استفاده از ورزش‌های همگانی مانند پیاده روی، دوچرخه سواری، کوه پیمایی و…. قطعاً می‌تواند نشاط و شادی را به جامعه برگرداند و اثرات مفیدی را در جسم و سلامتی و تندرستی افراد می‌گذارد.

متولی گسترش این ورزش فدراسیون ورزش‌های همگانی است که می‌تواند از طریق رسانه ملی و سازمان شهرداری در افزایش مشارکت مردم در امر ورزش انجام وظیفه کند.

حفظ نشاط جامعه و ارتقای سلامتی مردم در سایه ورزش‌های همگانی برآورده خواهد شد.

در این راستا رهبر انقلاب اخیراً در دیدار دست‌اندرکاران دومین کنگره ملی شهدای ورزشکار ورزش همگانی را عامل سلامت جسم و نشاط روح و امری لازم و واجب برای همه خواندند.

لازم به ذکر است یکی از ضرورت‌های جامعه کنونی احیای فرهنگ ورزش است که نهاد های فرهنگی، سازمان‌های اداری، رسانه‌ها …بایستی در جهت احیا و ارتقای آن در جامعه بکوشند.و تحرک و پویایی را دوباره به چهره شهرها و حتی روستاها برگردانند.

نجمه کریمیان