پیشخوان » تولیدی » نجمه کریمیان
کد خبر : 1033066
دوشنبه - 15 آبان 1402 - 11:32

ضرورت احیای نماز در مدارس

نماز به عنوان یکی از فرایض الهی وسیله‌ای است برای پاکی روح و تقرب به سوی پروردگار هستی. نماز غذای روح انسان است و به فرموده امام راحل (ره) کارخانه انسازی است. در ارتباط با آثار تربیتی نماز روایات بسیاری آمده و عبارتند از یاد خدا، روابط سالم بین افراد، پاکی و طهارت روح، عامل بازدارنده آسیب‌های اجتماعی ..، که هر یک می‌تواند در زندگی فرد نقش مهمی را ایفا کند و در سرنوشت آن دخیل باشد.

ضرورت احیای نماز در مدارس

نجمه کریمیان

به گزارش پایگاه خبری ربیع، نماز به عنوان یکی از فرایض الهی وسیله‌ای است برای پاکی روح و تقرب به سوی پروردگار هستی. نماز غذای روح انسان است و به فرموده امام راحل (ره) کارخانه انسازی است. در ارتباط با آثار تربیتی نماز روایات بسیاری آمده و عبارتند از یاد خدا، روابط سالم بین افراد، پاکی و طهارت روح، عامل بازدارنده آسیب‌های اجتماعی ..، که هر یک می‌تواند در زندگی فرد نقش مهمی را ایفا کند و در سرنوشت آن دخیل باشد.

یکی از مکان‌هایی که در ترویج فرهنگ نماز تاثیر فراوانی دارد ،مدرسه است. زیرا اقامه نماز در مدارس سبب تربیت صحیح شده و جایگاه تعلیم و تربیت را تقویت می‌کند و منجر به حفظ احترام بین معلم و دانش آموز می‌شود.از طرفی ضد ارزش‌ها و مشکلات اخلاقی کمتر می‌شود. زمانی که ادای فریضه نماز در مدارس برگزار شود کم کم دانش آموزان به سمت آن ترغیب پیدا می‌کنند و قطعاً از آثار آن بهره مند می‌شوند.

متاسفانه طی سال‌های گذشته به دلیل کمبود فضاهای آموزشی در برخی از مدارس نسبت به فریضه نماز جماعت کوتاهی شده و به همین دلیل ادای نماز در برخی از مدارس کمرنگ شده است. از طرفی ضعف تجهیزات والزامات اقامه نماز جماعت، مشارکت کم والدین در ترویج فرهنگ نماز خوانی، کمبود اساتید فرهنگی به جهت تببین فریضه نماز و …در کم رنگ شدن اقامه نماز نقش داشته‌اند. این در حالی است که مقام معظم رهبری همواره نسبت به ترویج این فریضه الهی تاکید داشتند، اما تا کنون در عمل اقدامی اساسی صورت نگرفته است. در نتیجه در برخی از خانواده‌ها و جامعه مشاهده می‌کنیم نوجوانان و جوانان نسبت به موضوع نمازخوانی بی تفاوت هستند و کوتاهی می‌کنند. اما اگر در همان ابتدای امر و در خانواده و به خصوص مدارس نسبت به این موضوع مهم دینی اهتمام داده می‌شد، اکنون شاهد این بی تفاوتی‌ها نبودیم.

به نظر می‌رسد اقامه نماز به طور جدی جزو دغدغه مسئولان آموزشی نبوده و آنگونه که شایسته است نسبت به تلاشی صورت نگرفته است.حال با توجه به اینکه در سال تحصیلی جدید ترویج فرهنگ نماز جزء برنامه‌های پرورشی آموزش و پرورش قرار گرفته و در ارتباط با این موضوع چندی پیش آموزش و پرورش بخشنامه تقویت و توسعه فرهنگ و اقامه نماز را ابلاغ کرده و در این بخشنامه زنگ نماز در متن برنامه روزانه مدارس درج شده است.می‌توان امیدوار بود که دوباره اقامه نماز در مدارس احیا می‌شود و دانش آموزان به سوی آن سوق پیدا می‌کنند.

توجه به احیای نماز در مدارس چنان اهمیت دارد که بایستی با توجه به تلاش‌های صورت گرفته از سوی دشمنان برای ضربه زدن اعتقادات دینی نوجوانان و جوانان به ادای این امر مهم توجه نمود، زیرا نماز به عنوان یک سنگری محکم می‌تواند نسل کنونی را از نقشه‌های شوم دشمنان حفظ کند و موجب سلامتی روح و روان و همچنین امنیت جامعه گردد و کشور را از لطمه‌های فرهنگی و اجتماعی محافظت کند.

بنابراین آموزش و پرورش و همچنین مدیران مدارس با روش‌های منطقی و صحیح و با به کارگیری امام جماعت‌های خوش اخلاق و خوش برخورد و همچنین دوره‌های آموزشی فلسفه نماز و اجرای برنامه‌های تبلیغی و مشارکت ویژه مدیران و به خصوص معلمان محبوب در ادای فریضه نماز می‌توانند در تحقق این امر موفق باشد زیرا دانش آموزان از معلمان بیشترین الگوپذیری را دارند.البته برگزاری اردوهای نیز می‌تواند کمک کننده باشد بدین ترتیب با آشنایی با یک عالم دینی و شخصیت‌های بزرگ و معروف مذهبی و حضور در یک مکان مقدس فرهنگ نماز گسترش یابد. آماده سازی فضای نمازخانه با پوستر و مطالب مربوط به نماز و همچنین تمیز و روح بخش بودن آن نیز در ترویج فرهنگ نماز مؤثر است.

نجمه کریمیان