اجتماعی » پیشخوان » تولیدی » نجمه کریمیان
کد خبر : 1040535
چهارشنبه - 9 خرداد 1403 - 15:23

شکستن قبح سیگار در بین نوجوانان

این روزها مصرف سیگار در بین نوجوانان عادی شده و نه نتها پسران بلکه دختران نیز سیگار می‌کشند. به عبارتی قبح سیگار کشیدن شکسته شده و نوجوانان تحت تأثیر عوامل مختلفی به سمت سیگار سوق پیدا می‌کنند.

شکستن قبح سیگار در بین نوجوانان

نجمه کریمیان

به گزارش پایگاه خبری ربیع، این روزها مصرف سیگار در بین نوجوانان عادی شده و نه نتها پسران بلکه دختران نیز سیگار می‌کشند. به عبارتی قبح سیگار کشیدن شکسته شده و نوجوانان تحت تأثیر عوامل مختلفی به سمت سیگار سوق پیدا می‌کنند. مشکل سیگار کشیدن نوجوانان بسیار نگران کننده است و با وجود هشدارها درباره مضرات آن اما همچنان شاهد افزایش مصرف سیگار در بین نوجوانان هستیم.

حال این سوال مطرح است،چرا باید به راحتی سیگار در اختیار نوجوان قرار بگیرد بهتر نیست قوانین و برخوردهای قانونی با کسانی که اقدام به فروش سیگار به نوجوان می‌کنند شود.

برخلاف تبلیغاتی که درباره سیگارهای بی خطر انجام می‌شود ولی در حقیقت سیگار حاوی نیکوتین هستند که یکی از اعتیادآورترین مواد در جهان است. البته اکثر نوجوانان از مضرات سیگار باخبرند اما از روی عادت و برای آرامش اقدام به مصرف آن می‌کنند.

همانطور که گفته شیوع سیگار کشیدن در بین نوجوانان وابسته به دلایل مختلفی است که در اینجا به آن اشاره می‌کنیم. مهم‌ترین علت در اینکه نوجوانی سیگاری شود حلقه دوستان است. زمانی که بعضی از دوستان سیگار می‌کشند نوجوان به تبعیت از آنها وسوسه می‌شود سیگار استفاده کند و با این کار احساس قدرت به او دست می دهد.والدین سیگاری نیز یکی از عواملی است که نوجوان الگوپذیری داشته و سیگار مصرف کند.

از دیگر علت‌هایی که موجب سیگار کشیدن نوجوان می‌شود تنش‌های روحی و روانی، استرس‌ها و عدم حمایت از سوی والدین است.شیوه تبلیغات سیگار در فیلم‌های سینمایی و سریال‌های شبکه خانگی نوجوان را وادار می‌کند از بازیگر محبوب خود تقلید کرده و به سمت سیگار روی آورد زیرا سن نوجوانی سن تقلید است و بیشترین تأثیر را از فیلم‌ها و سریال‌ها و شخصیت‌های معروف آن دریافت می‌کند.

از طرفی زمانی که بستری برای فراغت نوجوان فراهم نیست مسلماً فضا برای ترغیب او به سمت سیگار فراهم می‌شود و با دوستان در چایخانه و قهوه خانه سپری می‌شود. همچنین سیگار موجب وابستگی روحی و جسمی می‌شود و آسیب‌های فراوانی بر جسم و روح برجای می‌گذارد.

مطلب مهمی که درمورد سیگار وجود دارد اینکه در بسیاری از موارد سیگار نقطه شروع اعتیاد به مواد مخدر است.از این رو نباید از شکستن قبح سیگار در بین نوجوانان به سادگی گذشت زیرا آنها آینده سازان کشور هستند و سلامت روحی و جسمی‌شان اهمیت دارد. از طرفی با عادی انگاری مصرف سیگار در این رده سنی قبح مسائل دیگر همچون مصرف مشروب و …. عادی می‌شود.

زمانی که یک نوجوان به سمت سیگار سوق پیدا می‌کند والدین و جامعه نیز هر یک به نوبه خود مقصراند. اکنون برای پیشگیری و رهایی از مصرف سیگار در بین نوجوانان بایستی موارد زیر را به کار برد. ابتدا اینکه زمانی که متوجه شدید فرزندتان سیگار مصرف می‌کند احساسات خود را کنترل کرده و به دور از هر گونه برخورد توهین آمیز و ضرب و شتم با او صحبت کنید و به گونه‌ای رفتار کنید تا بتواند با حمایت‌های عاطفی به شما تکیه کند.

همچنین از آسیب‌های مصرف سیگار با او صحبت کنید. علل روی آوردن او به سیگار را واکاوی کرده و در جهت رفع آنها قدم بردارید. عادات خوب را در نوجوان تقویت کنید. ورزش خواب کافی و غذای سالم نیز در ترک سیگار مؤثر است. به خاطر داشته باشید ترک سیگار مانند هر عادت دیگری به مرور اتفاق می افتد نه اینکه یک روزه بتوان آن را ترک کرد.

نجمه کریمیان