پیشخوان » تولیدی » فرهنگ و هنر » نجمه کریمیان
کد خبر : 1030221
شنبه - 7 مرداد 1402 - 13:20
به مناسبت سالروز شهادت امام سجاد (ع)؛

سفیر واقعه عاشورا

امروز مصادف است با شهادت سید الساجدین امام سجاد علیه السلام.امام چهارم شیعیان در چنین روزی پس از عمری تلاش در راه دین خدا با زهر کینه و دشمنی به شهادت رسیدند.

سفیر واقعه عاشورا

نجمه کریمیان

به گزارش پایگاه خبری ربیع، امروز مصادف است با شهادت سید الساجدین امام سجاد علیه السلام.امام چهارم شیعیان در چنین روزی پس از عمری تلاش در راه دین خدا با زهر کینه و دشمنی به شهادت رسیدند.

این امام همام در حالی در کربلا حضور داشتند که حکمت خداوند بر آن بود در بستر بیماری باشند و زنده بمانند تا مسیر امامت تداوم یابد. ایشان به همراه عمه سادات حضرت زینب (س) بعد از واقعه سوزناک کربلا به عنوان سفیر عاشورا به روشنگری درباره قیام عاشورا و چهره واقعی حاکمان ظلم و ستم پرداخت و مهر رسوایی را بر پیشانی آنها نهاد، و اگر نبود استقامت و ایستادگی امام چهارم (ع) حقیقتا تمام تلاش ها و جان فشانی های شهدای کربلا از بین رفته و دیگر اثری از عاشورا و فلسفه قیام اباعبدالله (ع)نبود.

به همین منظور در مسجد جامع اموی با سخنان کوبنده و شجاعانه یزید را با خاک یکسان کرد و پرده از حقایق گشود.این سخنان با واکنش تند یزید همراه شد و تصمیم گرفت امام را به قتل برساند، اما بزرگ بانوی کربلا مانع از این کار شد و حکمت الهی بر این بود ایشان زنده بمانند و به عنوان روایتگر و روشنگر قیام عاشورا این وظیفه دینی را به جا آورند.

ایشان در هر منزل که اسرای کربلا وارد می شدند و مردم حضور داشتند از این فرصت ها استفاده نموده و با خطبه های روشنگرانه رذالت و پستی اعمال یزیدیان را بر ملا می کردند.

یکی از جاهایی که امام سجاد (ع)با سخنرانی مردم غرق در غفلت را آگاه کردند، شهر کوفه بود،بر این اساس اهل کوفه شرمنده سخنان امام شدند و چه دیر از بی وفایی و همراهی نکردن امام حسین(ع) آگاه شدند.

روشنگری ها در تمام عمر امام سجاد (ع)وجود داشت و به بازگویی قیام کربلا و پیام رسانی آن می پرداختند.

سید الساجدین(ع) حتی با اشک بر پدر و شهدای کربلا نیز به روشنگری می پرداخت و این حالات نشان از عمق مصیبت این واقعه بود،تا همیشه این قیام زنده باشد.

از طرفی دوران امامت ایشان دوران خفقان شیعه بود و امام از طریق دعا و مناجات ارزش های دینی را از تحریف نجات داد.چنانچه دوره چهارم امامت چهارده معصوم از زمان آغاز امامت امام سجاد (ع) شروع شد و احیای مبانی فکری اسلامی و تشکیل یک حزب سیاسی مذهبی از خصوصیات این دوران بود و از بعد از عاشورا آغاز گشت.بنابراین شیعیان بایستی قدردان تلاش ها و روشنگری های امام چهارم (ع) باشند. زیرا نام اسلام و شیعه را زنده نگه داشتند.

نجمه کریمیان