پیشخوان » تولیدی » فرهنگ و هنر » نجمه کریمیان
کد خبر : 1029451
دوشنبه - 12 تیر 1402 - 13:03

زیارت جامعه کبیره، میراثی ماندگار

نیمه ماه ذی الحجه نوری از آسمان امامت و ولایت براین کره خاکی تابید تا به یمن وجود مبارکش برکت بر اهل دنیا جاری گردد.امام هادی (ع) دهمین امام ما شیعیان در چنین روزی در شهر مدینه دیده به جهان گشودند.

زیارت جامعه کبیره، میراثی ماندگار

نجمه کریمیان

به گزارش پایگاه خبری ربیع، نیمه ماه ذی الحجه نوری از آسمان امامت و ولایت براین کره خاکی تابید تا به یمن وجود مبارکش برکت بر اهل دنیا جاری گردد.امام هادی (ع) دهمین امام ما شیعیان در چنین روزی در شهر مدینه دیده به جهان گشودند.این امام بزرگوار در سنین کودکی به امامت رسیدند و بارزترین لقب ایشان هادی نام داشت.دوران امامت امام علی نقی(ع) دوران خفقان شیعه بود و بر پیروانش بسیار سخت گذشت.اما با این حال در جهت گسترش اسلام و معرفی شیعه از هیچ تلاشی فروگذار نکردند و حتی با دشمنی دشمنان و با تمام وجود خود را وقف اسلام کرده تا نام شیعه باقی بماند.بدین ترتیب در این مسیر با مبارزه به شیوه تشکیلاتی در برابر دشمنان شیعه مقابله کردند و اگر چنین تلاش هایی وجود نداشت، قطعا نامی از اسلام و شیعه باقی نمی ماند.از این‌رو امام دهم(ع) در مسیر هدایت مردم در جهت مبارزه با دشمنانی که به تحریف اهل بیت می پرداختند اقدامات فرهنگی انجام دادند که در‌این رابطه می توان به زیارت جامعه کبیره اشاره نمود‌.

یکی از یادگاری های امام دهم (ع) زیارت جامعه کبیره است که در این نوشتار به آن می پردازیم.این میراث ماندگار فرهنگ شیعه دانشگاه امام شناسی است و خط خط آن به جایگاه امامت اشاره شده است و مخاطبش نه تنها برای شیعه بلکه برای جهانیان است.

همچنین این میراث ارزشمند در راستای فعالیت های سیاسی و فرهنگی این امام بزرگوار و جایگاه زیارت ائمه و ترویج فرهنگ زیارت امامان از جمله حضرت علی (ع) امام حسین (ع) تهیه شده است، بنابراین نتیجه می گیریم این اثر ناب درباره سامان دهی شیعیان بیان شده و بدون هیچ اغراقی به تببین امامت می پردازد.

در زیارت جامعه کبیره به ویژگی های انسان کامل اشاره شده و بیش از ۲۰۰ فضیلت برای اهل بیت ذکر شده است.

اما آنچه که واضح است اینکه به این اثر ارزشمند امام هادی (ع)بی مهری بسیاری شده و از آن در کتب دانشگاهی استفاده نشده است. گرچه به عنوان گنجینه ای ارزشمند چراغ راه هدایت انسان ها است ولی این کتاب در بین شیعیان نیز مغفول مانده است. بی توجهی نسبت به این یادگاری ارزشمند به اندازه ای است که امام زمان( عج )در بیان مبارکی از بی توجهی شیعیان نسبت به خواندن این زیارت مشهور گلایه و شکوه داشتند.

امید است شیعیان نسبت به این اثر غنی و پر محتوا اهمیت قائل شده و از آن برای شناخت هر چی بیشتر ائمه اطهار(ع) استفاده نمایند.

نجمه کریمیان