اجتماعی » بازار و بورس » پیشخوان » تولیدی » نجمه کریمیان
کد خبر : 1035656
دوشنبه - 25 دی 1402 - 14:19

رواج پوشاک هنجارشکن

اگر برای قصد خرید به بازار مراجعه کرده باشید توجهتان به پوشاک‌های نامتعارف و هنجارشکن جلب شده است که بعضاً در ویترین مغازه‌ها گذاشته شده است. لباس‌هایی که هیچ تناسبی با فضای اعتقادی و فرهنگی یک جامعه اسلامی ندارد و به وفور در بازار عرضه می‌شود. جالب اینکه پیش از این در فصل تابستان این لباس‌ها خودنمایی می‌کرد اما اکنون با وجود فصل سرما در بازار یافت می‌شود.

رواج پوشاک هنجارشکن

نجمه کریمیان

به گزارش پایگاه خبری ربیع، اگر برای قصد خرید به بازار مراجعه کرده باشید توجهتان به پوشاک‌های نامتعارف و هنجارشکن جلب شده است که بعضاً در ویترین مغازه‌ها گذاشته شده است. لباس‌هایی که هیچ تناسبی با فضای اعتقادی و فرهنگی یک جامعه اسلامی ندارد و به وفور در بازار عرضه می‌شود. جالب اینکه پیش از این در فصل تابستان این لباس‌ها خودنمایی می‌کرد اما اکنون با وجود فصل سرما در بازار یافت می‌شود.

در این میان نهادهای مسئول نیز گویا فقط نظاره گر هستند و هیچ اقدام اساسی برای برخورد با عرضه کنندگان این لباس‌های نامتعارف انجام نمی‌دهند و همچنان شاهد رواج این لباس‌ها در سطح بازار هستیم. در این مسئله که این لباس‌ها در کشور تولید می‌شود شکی نیست. اما نکته مهم بی توجهی و خواب غفلت مسئولان است.

از سویی شاهد عرضه این لباس‌ها در فضای مجازی نیز هستیم. فضایی که به حال خود گذاشته شده و نظارتی بر آن وجود ندارد. واقعیت امر این است که مادامی که تولید و عرضه وجود دارد و چنین لباس‌هایی در بازار عرضه می‌شود، تقاضا نیز وجود خواهد داشت. بنابراین اگر بگوییم مردم نبایستی این پوشاک‌ها را خریداری کنند امری بیهوده است.

مسئله مهم این است چرا دولت، وزارت ارشاد، وزارت صمت و سایر مسئولان مربوطه با پشت پرده تولید و عرضه این لباس‌ها برخوردی نمی‌کنند. از طرفی مسئولان دنبال تصویب لایحه حجاب و عفاف هستند، از طرف دیگر نظار گر رواج لباس‌های هنجارشکن.

مشخص است با این وجود عده‌ای در جامعه بی حجاب هستند و حجاب را رعایت نمی‌کنند. بنابراین وجود این دوگانگی در خصوص برخورد با پوشاک نامتعارف سؤال برانگیز است که چرا و به چه دلیل برخورد قاطعانه صورت نمی‌گیرد و از بازار جمع آوری نمی‌شود؟ چه دست‌های پشت پرده‌ای وجود دارند که هدفشان تجاوز فرهنگی از طریق عرضه این لباس‌ها در جامعه هستند؟

قطعاً بی توجهی به این امر نه تنها اکنون بلکه در آینده نیز پیامدهای منفی به دنبال خواهد داشت. گرچه همانطور که اشاره شد حالا هم جامعه از این تاثیرات منفی درامان نبوده است. با توجه به این موضوع مهم فرهنگی در کشور از دولت و مجلس انقلابی و سایر دستگاه‌ها انتظار می‌رود مقتدرانه و بدون هیچ ملاحظه‌ای با تولید کنندگان و عرضه کنندگان البسه نامتعارف و هنجارشکنانه برخورد کنند و متخلفان را به مجازات برسانند.

مسئولان مستحضر هستند تا زمانی که جامعه مورد تجاوز فرهنگی قرار می‌گیرد تصویب قانون و برخورد با بی عفتی و بی حجابی مؤثر نخواهد بود و اوضاع فرهنگی سامان نمی‌گیرد. در پایان نیز متذکر می‌شویم با شعار و وعده در خصوص مقابله با این هنجارشکنان هیچ اتفاق مثبتی رخ نمی‌دهد و فقط با اقدام عملی بازار پوشاک از این لباس‌های نامتعارف خالی خواهد شد.

نجمه کریمیان