اجتماعی » پیشخوان » تولیدی » نجمه کریمیان
کد خبر : 1033257
یکشنبه - 21 آبان 1402 - 14:26

دیابت؛ یک بیماری با طعمی تلخ

دیابت شایع‌ترین بیماری غدد در جهان است که سالانه بر تعداد مبتلایان آن افزوده می‌شود این بیماری در طی سال‌های اخیر روند صعودی به خود گرفته و در ایران نیز طبق آخرین آمار اعلام شده ۱۰ میلیون نفر به دیابت مبتلا شده‌اند و طی ۵ سال اخیر با رشد ۵۰ درصدی همراه بوده است که در جوانان شیوع بالایی پیدا کرده است. البته بسیاری از افراد ابتلا به دیابت نسبت به وضعیت سلامتی خود اطلاعی ندارند.

دیابت؛ یک بیماری با طعمی تلخ

نجمه کریمیان

به گزارش پایگاه خبری ربیع، دیابت شایع‌ترین بیماری غدد در جهان است که سالانه بر تعداد مبتلایان آن افزوده می‌شود این بیماری در طی سال‌های اخیر روند صعودی به خود گرفته و در ایران نیز طبق آخرین آمار اعلام شده ۱۰ میلیون نفر به دیابت مبتلا شده‌اند و طی ۵ سال اخیر با رشد ۵۰ درصدی همراه بوده است که در جوانان شیوع بالایی پیدا کرده است. البته بسیاری از افراد ابتلا به دیابت نسبت به وضعیت سلامتی خود اطلاعی ندارند.

این بیماری با نامی شیرین اما طعمی تلخ جز بیماری‌های چند وجهی است که زمینه ساز بیماری دیگر در بدن است. به همین دلیل با عوارض تلخی همراه است. عوامل مختلفی در شیوع این بیماری دخیل هستند که مهم‌ترین آن تغییر سبک زندگی و افزایش بی تحرکی و چاقی است. از دیگر عوامل بوجود آورنده آن مصرف غذاهای فراوری شده، استفاده بیش از حد از قندهای مصنوعی، کاهش مصرف غذاهای سالم، استرس می‌باشد که تمام این موارد ریشه در زندگی شهری دارد که دیابت را به جان مردم انداخته است.

این بیماری سبب می‌شود فرد بیمار در مصرف بسیاری از مواد غذایی منع و یا با احتیاط و در میزان مشخص مصرف کند. دیابت در دو نوع است نوع اول در دوران کودکی دیده می‌شود ولی نوع دوم که ۹۰ درصد از مبتلایان را در برمی گیرد همان نوعی است که به دلیل تغییر سبک زندگی بوجود آمده و در میانسالان و سالمندان دیده می‌شود ولی در سال‌های اخیر جوانان را نیز در برمی گیرد.

اما نکته مهمی که در ارتباط با بیماری دیابت وجود دارد و باید به آن توجه نمود اینکه آگاه سازی مردم پیرامون این بیماری در جهت پیشگیری ابتلا به آن بسیار مهم است. اگر سواد سلامت مردم ارتقا پیدا کند قطعاً نه تنها در ارتباط با پیشگیری از این بیماری بلکه تمام بیماری‌های غیر واگیردار مؤثر است. از این رو به منظور آگاه سازی مردم بایستی در وهله اول خانواده‌ها نسبت به عوامل بوجود آمده این بیماری شناخت پیدا کنند و سبک زندگی سالم اعم از تغدیه سالم را در بین افراد خانواده ترویج دهند.

از طرفی نسبت به انجام آزمایش‌های غرباگری اهتمام ورزند و نسبت به راه‌های جلوگیری از ابتلای آن شناخت پیدا کنند. مسئولان بهداشتی نیز باید در جهت آگاه سازی ، پیشگیری و کنترل این بیماری وارد عمل شوند. در این راستا پویش ملی سلامت از ۲۰ آبان ماه آغاز شده که هدف از این طرح ارتقای سلامت جامعه و همچنین پیشگیری از بیماری‌ها است که در این برنامه با آگاهی به موقع و انجام آزمایشات غربالگری، افرادی که از ابتلای خود به دیابت اطلاعی ندارند آگاه کنند تا با اقدامات فوری از بروز عوارض این بیماری جلوگیری شود، تا هزینه‌های متحمل شده بر سلامت کشور برداشته شود. حال با توجه به روند افزایشی این بیماری الخصوص در بین جوانان باید نسبت به اصلاح سبک زندگی توجه شود و هر کسی با تحرک کافی و تغذیه مناسب خود را از ابتلا به این بیماری حفظ کند.

نجمه کریمیان