اجتماعی » تولیدی » نجمه کریمیان
کد خبر : 1036658
یکشنبه - 15 بهمن 1402 - 17:12

حریمی که باید حفظ شود!

حریم واژه‌ای است که به معنی محدوده و یا پیرامون معین در اطراف یک رابطه فردی، اجتماعی و …است. این اصطلاح در ارتباط با روابط زوجین نیز بیان می‌شود و تحت عنوان حفظ حریم زندگی مشترک نامیده می‌شود. این حریم آنچنان با اهمیت است که هر خدشه و ضربه‌ای به آن می‌تواند زندگی زوجین را تحت الشعاع قرار دهد و موجب اختلال در روابط بین آنها شود.

حریمی که باید حفظ شود!

نجمه کریمیان

به گزارش پایگاه خبری ربیع، حریم واژه‌ای است که به معنی محدوده و یا پیرامون معین در اطراف یک رابطه فردی، اجتماعی و …است. این اصطلاح در ارتباط با روابط زوجین نیز بیان می‌شود و تحت عنوان حفظ حریم زندگی مشترک نامیده می‌شود. این حریم آنچنان با اهمیت است که هر خدشه و ضربه‌ای به آن می‌تواند زندگی زوجین را تحت الشعاع قرار دهد و موجب اختلال در روابط بین آنها شود.

اصولاً زمانی که صحبت از حریم زندگی مشترک به میان می‌آید افراد گمان می‌کنند مقصود این است که کسی نباید از هیچ کدام از مسائل و موضوعات بین زوجین آگاه باشند .اما در واقع حفظ حریم زندگی مشترک یعنی اینکه رابطه افراد با اطرافیان و نزدیکان رابطه مشخص و حفظ شده‌ای داشته باشد. اصولاً در هر رابطه‌ای اختلاف و یا آشفتگی بوجود می‌آید و در رابطه بین همسران نیز طبیعتاً اختلاف نظر و یا اینکه بحث و بگو مگو رخ می‌دهد. در این مواقع آنچه که اهمیت دارد اینکه زوجین نگذارند جریان این اختلافات به بیرون از خانه کشیده و در بین اعضای خانواده یکدیگر فاش شود.

اگر مشکلات و مسائل زندگی مشترک به بیرون رخنه کند آن وقت دیگر حریم بین زوجین از بین رفته و آنچه که نباید اتفاق بیفتد می افتد. دلایل مختلفی وجود دارد که زوجین مسائل و مشکلات زندگی خصوصی خود را به خانواده‌ها منتقل می‌کنند و آن عدم کسب مهارت‌های لازم در زندگی مشترک است و یا صمیمیت غیر اصولی با یکی از اعضای خانواده از جمله مادر، پدر، خواهر و…

از سویی برخی از زوجین به دلیل نوع تربیت اشتباه گمان می‌کنند حتماً باید تمام مسائل و قضایای زندگی مشترک را به گوش پدر و مادر برسانند. اما همانطور که گفته شد عدم داشتن مهارت کافی و عدم تجربه کافی سبب مطرح شدن این مسائل می‌شود. عدم حفظ حریم زندگی مشترک سبب می‌شود صمیمیت و احترام و از همه مهم‌تر اعتماد بین زوجین از بین رفته و کم کم آسیب‌های جبران ناپذیری را بر پیکره یک زندگی به همراه داشته باشد. زبرا اعتماد و احترام بین زوجین به آسانی تخریب و ترمیم آن دراز مدت است. از طرفی با افشای مشکلات و مسائل خصوصی باعث می‌شود ذهنیت اطرافیان نسبت به هر کدام از زوجین تغییر کرده و گاها با مرور زمان فراموش شود. که همین امر نیز منجر به اختلاف در بین زوجین خواهد شد.

اما راهکار اساسی برای حل مشکلات و مسائل بین زوجین و در نهایت حفط حریم زندگی مشترک چیست؟ در پاسخ به این سؤال می توان به کمک گرفتن از مشاوره اشاره نمود. افراد با استفاده از نظرات و راهکارهای مشاورین متخصص می‌توانند اختلاف نظرها را حل نموده و به نوعی با یک شخص بی طرف و امین به صورت همدلانه درد و دل کنند و در نتیجه حریم زندگی مشترک حفظ شده و احترام و اعتماد بین آنها از بین نخواهد رفت.

نجمه کریمیان