اجتماعی » بهداشت و سلامت » پیشخوان » تولیدی » نجمه کریمیان
کد خبر : 1022051
یکشنبه - 24 مهر 1401 - 13:02

جولان آنفلوانزا در کشور

ویروس کرونا با آغاز فصل پاییز روزهای کاهشی را سپری می‌کند و نسبت به پاییز سال گذشته از نظر تعداد مبتلایان و فوتی‌ها روند کاهشی داشته است.

جولان آنفلوانزا در کشور

نجمه کریمیان

به گزارش پایگاه خبری ربیع،  ویروس کرونا با آغاز فصل پاییز روزهای کاهشی را سپری می‌کند و نسبت به پاییز سال گذشته از نظر تعداد مبتلایان و فوتی‌ها روند کاهشی داشته است.

اما طبق اخبار منتشر شده موج جدید شیوع کرونا در اروپا آغاز شده و موارد ابتلا رو به افزایش است.

 با این حال در کشور خبری از موج جدید نیست البته ممکن است با ورود مسافران این موج به کشور انتقال داده شود . بنابراین باید منتظر ماند تا چه اتفاقی در هفته‌های پیش رو رخ می دهد.

آنچه در حال حاضر اهمیت دارد شیوع ویروس آنفلوانزا است .این ویروس دوباره بعد از دو سه سال اخیر که درگیر پاندمی کرونا بودیم سرو کله‌اش پیدا شده و رخی نشان داده است.

امسال چرخش این ویروس زودتر از سال‌های قبل شروع شده که به دلیل کاهش محدویت های کرونایی و حضوری شدن مدارس و دانشگاه‌ها است.

 به گفته دکتر طبرسی متخصص بیماری‌های عفونی از حدود دو هفته پیش با موجی از آنفلوانزا مواجه شدیم. افزایش تعداد موارد ابتلا به این ویروس و مراجعه بیماران به مراکز درمانی و بیمارستان‌ها، گفته‌های دکتر طبرسی را تأیید می‌کند.

بر اساس مشاهدات کودکان در صدر مبتلایان به این ویروس هستند.

باتوجه به کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی و کاهش استفاده از ماسک که حدود ۹۰ درصد افراد دیگر از آن استفاده نمی‌کنند قطعاً در روزهای آینده با افزایش مبتلایان به این ویروس روبرو خواهیم شد.

 بنابراین ضروری است که افراد بالای ۶۵ سال، خانم‌های باردار، کودکان و همچنین کسانی که بیماری زمینه‌ای و سیستم بدنی ضعیف دارند نسبت به تزریق واکسن آنفلوانزا اقدام کنند.

گفتنی است، آنفلوانزا عفونت ویروسی بینی، گلو و ریه‌هاست که عموماً ازنظر بالینی با سرماخوردگی معمولی اشتباه می‌شود ولی از آن خیلی شدیدتر است و ناگهان بروز می‌کند.

شایع‌ترین علائم آنفلوانزا عبارت‌اند از: لرز، تب، سردرد، گلودرد، سرفه، آبریزش و گرفتگی بینی، درد و ضعف عضلانی و بی‌حالی. البته ممکن است برخی از بیماران تهوع، استفراغ و اسهال هم داشته باشند.

راه های انتقال این بیماری از طریق قطرات و ترشحات تنفسی است که با سرفه کردن منتقل می شود. همچنین دست دادن با همدیگر و یا دست زدن به اشیایی است که قبلاً توسط فرد بیمار آلوده شده راه های دیگر انتقال این ویروس است.

 راه‌های پیشگیری از این ویروس کاملاً شبیه به ویروس کرونا است و افراد با رعایت فاصله گذاری اجتماعی، شستن دست‌ها و استفاده از ماسک می‌توانند از مبتلا شدن پیشگیری کنند.

نجمه کریمیان