اجتماعی » پیشخوان » تولیدی » نجمه کریمیان
کد خبر : 1033573
دوشنبه - 29 آبان 1402 - 15:51

جهش چاقی در بین ایرانیان

چاقی به عنوان یک چالش اساسی مهم‌ترین عامل در ابتلا به بیماری‌های واگیردار به شمار می‌آید. این معضل حدود ۷۰ درصد از ایرانیان را گرفتار کرده و طی سال‌های گذشته با یک جهش بی سابقه رشد یافته است. جالب اینکه نه تنها افراد بالغ بلکه کودکان را نیز درگیر کرده است.

جهش چاقی در بین ایرانیان

نجمه کریمیان

به گزارش پایگاه خبری ربیع، چاقی به عنوان یک چالش اساسی مهم‌ترین عامل در ابتلا به بیماری‌های واگیردار به شمار می‌آید. این معضل حدود ۷۰ درصد از ایرانیان را گرفتار کرده و طی سال‌های گذشته با یک جهش بی سابقه رشد یافته است. جالب اینکه نه تنها افراد بالغ بلکه کودکان را نیز درگیر کرده است. این روند افزایشی به عنوان یک هشدار تلقی می‌شود و در آینده‌ای نه چندان دور شاهد تبعات جبران ناپذیر آن خواهیم بود.

متاسفانه آنچه که بیش از همه نگران کننده است اینکه نظام سلامت توجهی به این بحران ندارد و فقط به یک هشدار بسنده می‌کند. مردم نیز با بی خیالی و بدون توجه به پیامدهای آن چندان تمایلی به رفع این معضل ندارند و یا اینکه سراغ روش‌های لاغری و عمل‌های جراحی می‌روند و علاقه مندند معجزه وار لاغر شوند و اطلاعی ندارند همین روش‌های فوری در درمان چاقی چه آثار زیان باری بر سلامتی بدن دارد.

عوامل مختلفی سبب شده که ایرانیان بیش از گذشته چاق شوند و از همه مهم‌تر به چاقی شکم مبتلا شوند. شیوه زندگی شهرنشینی و راحت طلبی در بین افراد سبب شده با کمترین زحمت فعالیت‌های خود را انجام دهند و به طور کلی ورزش و پیاده روی از برنامه‌های روزمره مردم کم رنگ شده  و جای خود را به کم تحرکی داده است. در این رابطه مسئولان بهداشتی اذعان دارند نیمی از ایرانیان بالای ۳۰ سال کم تحرک هستند و فعالیت فیزیکی ندارد این مسئله عمق فاجعه‌ای است که قطعاً پیامدهای آن در حال رخ دادن است و خطر ابتلا به سرطان و بیماری‌های قلبی عروقی را در پی خواهد شد.

از طرفی تغدیه های ناسالم و روی آوردن به مصرف غذاهای فست فودی و ناسالم سبب افزایش چاقی در بین مردم شده است. حال این سؤالات مطرح است چه بر سر مردم آمده که اینچنین کم تحرک و بی تحرک شده‌اند؟چرا سواد سلامت در ارتباط با چاقی و معضلات بعدی آن افزایش نیافته است؟ آیا مردم اطلاعی ندارند رمز سلامتی قدیمی‌ها در فعالیت بدنی و تغدیه سالم بوده و به همین دلیل کمتر دچار چاقی می‌شدند؟

مردم مستحضر باشند چاقی نقش ۸۰ درصدی در ابتلا به بیماری‌های واگیردار دارد و باید با یک تصمیم صحیح اقدام به جلوگیری از چاقی و رفع آن کنند.از طرفی فرهنگ سازی نقش کلیدی در پیشگیری از این پدیده دارد و چه بهتر اینکه این فرهنگ سازی ابتدا در خانواده‌ها و بعد از در مدارس و دانشگاه‌ها شروع شود.

مسئولان نیز بایستی نسبت به این بحران مهم توجه داشته و مردم را نسبت به تبعات آن آگاه کنند و از پاندمی مرگ ناشی از بیماری های مرتبط با چاقی پیشگیری کنند.

نجمه کریمیان