اجتماعی » پیشخوان » تولیدی » نجمه کریمیان
کد خبر : 1028264
چهارشنبه - 3 خرداد 1402 - 13:11

جای خالی خدمات مشاوره در مدارس

یکی از موضوعات مهمی که راجع به مدارس کشور وجود دارد موضوع خدمات مشاوره ای است که مورد بی مهری مسئولان آموزش و پرورش قرار گرفته است.هرچند کم و بیش امروزه در مدارس مشاور حضور دارد، اما این مشاوران بیشتر در حیطه تحصیل و هدایت تحصیلی پایه نهم دانش آموزان فعالیت می‌کنند.

جای خالی خدمات مشاوره در مدارس

نجمه کریمیان

به گزارش پایگاه خبری ربیع، یکی از موضوعات مهمی که راجع به مدارس کشور وجود دارد موضوع خدمات مشاوره ای است که مورد بی مهری مسئولان آموزش و پرورش قرار گرفته است.هرچند کم و بیش امروزه در مدارس مشاور حضور دارد، اما این مشاوران بیشتر در حیطه تحصیل و هدایت تحصیلی پایه نهم دانش آموزان فعالیت می‌کنند.

کمبود مشاوران در مدارس دولتی موضوع جدیدی نیست ،که مدارس به آن مبتلا هستند چرا که در سال های گذشته نیز جای خالی مشاوران به شدت احساس می شد و انگار مسئولان آموزشی این کمبود و تبعات جبران ناپذیر آن را جدی نگرفته اند.گرچه این تنها چالشی نیست که مدارس دولتی با آن دست و پنجه نرم می کنند.

مدرسه به عنوان خانه دوم دانش آموزان به اندازه ای اهمیت دارد که خدمات مشاوره ای جزء ضروریات مدارس مطرح می شود.جالب اینکه در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به این موضوع اشاره شده اما آنچه که در عمل مشخص است اینکه مسئولان اراده ای برای انجام این کار ندارند.

از طرفی با وجود مجوزهای استخدامی اخیر در آموزش و پرورش خبری از جذب مشاوره نیست و متاسفانه همچنان با فقر مشاوره در مدارس روبرو هستیم.

ضرورت حضور مشاوره در مدارس بر کسی پوشیده نیست.وجود خدمات مشاوره ای اعم از تحصیلی ،فردی و…می تواند به دانش آموزان کمک کند تا مشکلات خود را حل نمایند و منجر به سلامت روان آنها شود.

کمبود مشاوره سبب شده خانواده ها برای حل مشکلات روحی و تحصیلی فرزند خود به مراکز مشاوره مراجعه کنند که به دلیل هزینه های بالای دریافت خدمات مشاوره بسیاری از خانواده ها توان انجام چنین کاری را ندارند.بدین ترتیب دانش آموز به دلیل این مشکلات دچار افت تحصیلی و بعضا دچار افسردگی و منزوی می شود.این در حالی است که اگر این دانش آموزان در همان ابتدای امر توسط مشاوره درمان نشود در آینده دچار بحران شدیدتری خواهد شد و از سلامت روان محروم می شوند.

سلامت روان دانش آموزان موضوع مهمی است که باید مورد توجه نظام آموزش و پرورش قرار گیرد.اگر دانش آموزی سطح معلومات علمی بالایی داشته ولی از نظر سلامت روان فقیر باشد نمی تواند در اجتماع موفق شود.

متاسفانه در جامعه امروزی به دلیل وجود فضای مجازی و البته دوران پسا کرونا تعدادی از دانش آموزان دچار بحران های روحی شدند که به خصوص در سنین نوجوانی بیشتر مشاهده می شود و در این میان کمبود مشاوره سبب شده نتوانند در مورد مهم ترین مسائل خود با کسی مشورت کنند.

بنابراین لازم و ضروری است معضل کمبود مشاوره در مدارس با جذب مشاوران حل شود و در این راستا سازمان امور اداری و استخدامی می تواند مجوزهای استخدامی را برای جذب مشاوره در مدارس فراهم کند و آموزش و پرورش با برگزاری آزمون به این بحران اساسی خاتمه دهد.

نجمه کریمیان