پیشخوان » تولیدی » فرهنگ و هنر » نجمه کریمیان
کد خبر : 1025565
دوشنبه - 17 بهمن 1401 - 10:20

توسعه گردشگری زیر سایه بوم گردی

پدیده بوم گردی نزدیک به یک دهه است که در کشور ما مورد توجه قرار گرفته و رشد یافته است.در واقع این پدیده نوعی احترام به طبیعت و فرهنگ مردم یک منطقه تلقی می شود.

توسعه گردشگری زیر سایه بوم گردی

نجمه کریمیان

به گزارش پایگاه خبری ربیع، پدیده بوم گردی نزدیک به یک دهه است که در کشور ما مورد توجه قرار گرفته و رشد یافته است.در واقع این پدیده نوعی احترام به طبیعت و فرهنگ مردم یک منطقه تلقی می شود.

بوم گردی از حیث فرهنگی و اقتصادی می تواند منجر به رشد اقتصادی مناطق محلی و روستایی شده و در نهایت در شکوفایی و توسعه صنعت گردشگری نقش مهمی ایفا کند.همچنین ایجاد اقامتگاه های بوم گردی در معرفی مردم با آداب و رسوم ،لهجه،جاذبه های طبیعی ،غذاهای محلی و صنایع دستی مناطق مختلف کشور تاثیر داشته و عامل موثری در اشتغال زایی و کسب درآمد در مناطق روستایی است.

به همین دلیل می تواند از مهاجرت ،کاهش فقر و مشکلات اقتصادی در روستاها جلوگیری کند.این اقامتگاه ها با فضایی ساده و صمیمانه برگرفته از فضای سنتی و فرهنگی حاکم بر روستاها شکل گرفته و حس خوشایندی را به مسافران می بخشد.شب نشینی ،پخش موسیقی های محلی و اجرای آیین های سنتی فضای مفرح بخشی را نصیب مهمانان در این اقامتگاه ها می کند.

به همین دلیل از جذابیت فراوانی در جذب مسافر و گردشگر برخوردار است.به طور کل این بخش از صنعت گردشگری با توجه به داشتن تنوع اقلیم ،جاذبه های گردشگری و مناطق دیدنی و تاریخی،آداب و رسوم مختلف در کشور ما می تواند در رشد این صنعت سهم بسزایی داشته باشد.اما رشد و توسعه بوم گردی با چالش هایی همراه است که مانع توسعه آن در بسیاری از نقاط روستایی شده است.

یکی از این موانع دریافت مجوزهای آغاز به کار بوم گردی است که با دست اندازهایی همراه است و رد پای مافیا نیز در آن دیده می شود، بدین تربیت افراد به هنگام مواجه با این مانع از حرکت در مسیر احداث اقامتگاه های بوم گردی مایوس می شوند.از طرفی مافیای هتل سازی در برخی از مناطق مانع ساخت بوم گردی ها شده و به قدری نفوذ دارد که نمی توان از آن رد شد چرا که این مافیا با ورود بوم گردی به مناطقی که هتل وجود دارد احساس خطر کرده و تصور میکنند دیگر جایگاه خود را از دست می دهند.

از طرفی جای خالی آموزش های تخصصی در رابطه با این نوع از گردشگری وجود دارد و افراد علاقه مند نمی توانند اصول علمی و اساسی در این عرصه را آموزش ببینند و فقط به صورت تجربی برخی مهارت ها را کسب می کنند.

با توجه به اهمیت این پدیده در توسعه صنعت گردشگری بایستی مسئولان ذی ربط برای رونق و رشد بوم گردی در کشور اقدامات اساسی داشته و موانع را برطرف کنند.همچنین با ارائه تسهیلات ویژه از متقاضیان ساخت بوم گردی حمایت کنند.لازم به ذکر است این پدیده برای جهانیان منحصر به فرد است بنابراین می توان از این طریق در جذب گردشگر خارجی تلاش کرد و موجب رونق صنعت گردشگری کشور شویم.

نجمه کریمیان