اجتماعی » پیشخوان » تولیدی » نجمه کریمیان
کد خبر : 1022007
شنبه - 23 مهر 1401 - 12:49

تغذیه سالم، شاه کلید سلامتی

غذا به عنوان یک ماده حیاتی به شمار می‌آید که انسان بدون آن ادامه حیات ندارد.امروزه وقتی که به الگوی تغذیه‌ای مردم نگاهی می‌اندازیم کاملاً جایگاه مصرف غذاهای ناسالم مشهود است.

تغذیه سالم، شاه کلید سلامتی

نجمه کریمیان

به گزارش پایگاه خبری ربیع، غذا به عنوان یک ماده حیاتی به شمار می‌آید که انسان بدون آن ادامه حیات ندارد.امروزه وقتی که به الگوی تغذیه‌ای مردم نگاهی می‌اندازیم کاملاً جایگاه مصرف غذاهای ناسالم مشهود است.

فست فودها و غذاهای رستورانی باب میل بسیاری از خانواده‌ها شده و کمتر کسی از صرف آن چشم پوشی می‌کند.

در سال‌های اخیر تغییر سبک زندگی منجر به تغییر در الگوهای غذایی شده است.

مواد غذایی از جمله خشکبار، لبنیات، سبزی و میوه، شربت‌های سنتی، دوغ در بین ما کمرنگ شده و جای خود را به تغذیه‌های ناسالم داده است.

همچنین مصرف میوه، سبزی، لبنیات و شیر نیز در بین ما ایرانیان بسیار کم شده و مصرف روغن و نمک افزایش یافته است.

ناگفته نماند که با رشد تورم و افزایش فشار اقتصادی مصرف مواد پروتئینی و لبنی و …روند نزولی پیدا کرده است.

تبلیغات غذاهای ناسالم و در دسترس بودن آن‌ها نیز بر افزایش مصرف آن‌ها تاثیربسزایی داشته است.

متاسفانه در این میان خانواده‌ها با صرف غذاهای ناسالم همچون فست فود ها، چیپس، پفک و… به عنوان یک الگودر بین فرزندان تلقی می‌شوند و همین امر سبب شده بسیاری از بچه‌ها دچار اضافه وزن و چاقی شوند.

غذاهای ناسالم مملو از چربی، قند و نمک بسیار زیاد است و مصرف آن‌ها به عنوان زنگ خطری برای سلامتی محسوب می‌شود.

از طرفی مصرف این نوع غذاها بیماری‌های گوارشی، قلب و عروق را افزایش داده است. به طوریکه در کشور ابتلای افراد به سرطان‌های گوارشی سیر افزایشی به خود گرفته است.

برکسی پوشیده نیست که استفاده از غذاهای سالم موجب تأمین سلامتی بدن می‌شود و استفاده از غذاهای ناسالم در عملکرد سیستم‌های بدن اختلال به وجود می‌آورد ولی با این حال از مصرف غذاهای ناسالم پرهیز نمی کنیم.

در سال‌های اخیر فرهنگ مصرف غذاهای سالم به شدت مورد غفلت قرار گرفته است. دستگاهای مربوطه نیز با بی توجهی و کم کاری به این امر دامن زده اند و آثار این بی توجهی‌ها را در بین مردم می‌توان مشاهده نمود.

به طور کل تغذیه سالم علاوه بر جسم در روح افراد نیز مؤثر است. غذای سالم شامل خوردن فراورده‌های لبنی، غلات سبوس دار، میوه‌ها، سبزیجات، تخم مرغ و گوشت بدون چربی است، که اگر بدن در حد لازم دریافت نکند در دراز مدت موجب بیماری می‌شود.

لازم است ابتدا از خانواده‌ها فرهنگ مصرف غذاهای سالم آغاز شود چرا که والدین نقش بسیاری در این مسئله دارند. همچنین آموزش و پرورش و رسانه‌ها ظرفیت بسیاری در فرهنگ سازی داشته و می‌توانند ضمن تشریح تاثیرات منفی تغذیه ناسالم افراد را به سمت مصرف غذاهای سالم سوق دهند.

نجمه کریمیان