پیشخوان » تولیدی » فرهنگ و هنر » نجمه کریمیان
کد خبر : 1022908
دوشنبه - 23 آبان 1401 - 13:35

ترویج فرهنگ کتابخوانی

امروز در تقویم کشور به عنوان روز کتاب و کتابخوانی نامگذاری شده است به همین بهانه به موضوع ترویج فرهنگ کتابخوانی می‌پردازیم.

ترویج فرهنگ کتابخوانی

نجمه کریمیان

به گزارش پایگاه خبری ربیع، امروز در تقویم کشور به عنوان روز کتاب و کتابخوانی نامگذاری شده است به همین بهانه به موضوع ترویج فرهنگ کتابخوانی می‌پردازیم.

کتاب این یار مهربان در طول زندگی بشر نقش فراوانی در رشد و ترقی جامعه و توسعه فرهنگ یک کشور داشته و به عنوان یک گنجینه سودمند برای نسل آینده عمل می‌کند.

انسان به وسیله کتاب می‌تواند خود را از دریای جهل و ناآگاهی برهاند و در پی کسب علم و دانش قدم بردارد.

خواندن کتاب تاثیرات زیادی بر جسم و روح آدمی می‌گذارد و در گسترش دایره واژگان و همچنین جلوگیری از آلزایمر و تقویت ذهن مؤثر است. در اهمیت موضوع کتاب و کتابخوانی همین بس که اولین پیام خداوند به حضرت محمد )ص (با کلمه اقرا شروع می‌شود.

اما کتاب و کتابخوانی مدت‌ها است در جامعه ایرانی مورد غفلت واقع شده و مظلوم است و آنگونه که لازم است به آن پرداخته نمی‌شود.

بررسی‌های صورت گرفته نیز نشان می‌دهد مطالعه کتاب در کشور وضعیت خوبی ندارد و اکثر مردم از خرید و مطالعه کتاب گریزانند. از طرفی متولیان امر کتاب اقدامات لازم و جدی در جهت ترویج فرهنگ کتابخوانی را انجام ندادند. گویی هنوز برای مردم و مسئولان اهمیت کتاب و کتابخوانی آشکار نشده و زمانی به آن پی می‌برند که تاوان سنگینی برای آن داده شود.

متاسفانه عدم توجه به این مقوله آسیب‌های بسیاری را در بحث آگاهی و کسب علم و دانش در جامعه ایجاد کرده است.

یکی از این آسیب‌ها را می‌توان در مشکلات اقتصادی یافت چرا که اگر به علم اقتصاد و کتب اقتصادی پرداخته می‌شد اسیر این مشکلات نبودیم.

دوری از کتاب و کتابخوانی حتی مقوله‌های فرهنگی و اجتماعی جامعه را نیز نشانه گرفته که می‌توان آن را در ناآرامی‌های اخیر جستجو کرد از این رو اگر در جامعه به فرهنگ کتابخوانی پرداخته می‌شد شاهد اینگونه وقایع ناگوار نبودیم. اگر افراد جامعه مطالعه داشته باشند با ذهن بازتری نسبت به وقایع تأمل می‌کنند. ریشه دوری از کتاب عوامل مختلفی دارد که در درجه اول به خانواده‌ها و نظام آموزشی کشور برمی گردد.

ناگفته نماند که شرایط اقتصادی کشور نیز در سال‌های اخیر منجر به گرانی کتاب شده و منجر به حذف کتاب در زندگی مردم شده است.

رهبر انقلاب همواره بر امر کتابخوانی تاکید داشته و درباره ترویج فرهنگ کتابخوانی می‌فرماید: «این باید یک سیره و سنت در بین مردم ما بشود که کتاب بخوانند و به بچه‌هایشان یاد بدهند.»

یا در جای دیگری می‌فرمایند: «کتابخوانی باید مثل خوردن و خوابیدن و سایر کارهای روزانه در زندگی مردم وارد شود.

حال با توجه به اهمیت این موضوع بایستی فرهنگ کتابخوانی در کشور ترویج پیدا کند و سرانه مطالعه در کشور افزایش یابد.

در وهله اول این خانواده‌ها هستند که می‌توانند در این امر نقش پر رنگی داشته باشند و از همان دوران کودکی فرزندان خود را به سمت مطالعه سوق دهند همچنین زمانی که پدر و مادر بخشی از شبانه روز را به مطالعه کتاب بپردازد فرزند ضمن مشاهده از این عمل الگو گرفته و ذائقه کتابخوانی در وجودش شکل می‌گیرد.

در مرتبه بعدی نظام آموزش و پرورش و همچنین مدارس و معلمان می‌توانند در تحقق این امر کوشا باشند به طور مثال یک زنگ را به مطالعه یک کتاب غیر درسی قرار دهند و بعد از دانش آموزان خواسته شود خلاصه کتاب را بنویسند همین امر در دراز مدت موجب کتابخوانی در دانش آموزان می‌شود.

نقش دولت و متولیان امر نیز در شکل گیری فرهنگ کتابخوانی بر کسی پوشیده نیست. دولت با اختصاص بودجه خاص می‌تواند با ایجاد بوستان‌های کتاب، نمایشگاه‌های فصلی کتاب، بازارچه کتاب، بن‌های تخفیف کتاب و تقویت زیر ساخت هایی از جمله کتابخانه‌های عمومی در اشاعه این فرهنگ مؤثر باشد.

ناشران نیز به ویژگی‌های ظاهری و محتوایی کتاب توجه داشته و تا مردم به سمت کتابخوانی انگیزه پیدا کنند.

رسانه ملی و مجازی هم نقش، غیر قابل انکاری در این زمینه دارد و با استفاده از ظرفیت‌های موجود می‌تواند گامی در جهت فرهنگ سازی بردارد.

بنابراین باید همه دست در دست همه برای تحقق این امر قدم برداریم و خود را در قبال آیندگان مسئول بدانیم و با کتاب آشتی کنیم.

براستی راه پیشرفت و تمدن هر کشور از طریق کتاب و مطالعه ایجاد می‌شود و اگر آگاهی مردم در تمام مسائل پیرامون خود و جامعه افزایش یابد هیچ گاه رسانه‌های معاند و دشمنان نمی‌توانند بر روح و روان مردم نفوذ کنند.