پیشخوان » تولیدی » نجمه کریمیان
کد خبر : 1038608
دوشنبه - 20 فروردین 1403 - 17:22
به مناسبت فرارسیدن عید سعید فطر؛

به شکرانه مغفرت الهی

روزها و شب‌های ماه مبارک رمضان یکی پس از دیگری سپری شد و به چشم بر هم زدنی به انتها رسید. صد افسوس که این ماه خوب خدا به پایان می‌رسد و از شب‌های پر از رحمت آن محروم می‌شویم. در این لحظات پایانی حال و هوای وجودمان عجیب محزون است.

به شکرانه مغفرت الهی

نجمه کریمیان

به گزارش پایگاه خبری ربیع، روزها و شب‌های ماه مبارک رمضان یکی پس از دیگری سپری شد و به چشم بر هم زدنی به انتها رسید. صد افسوس که این ماه خوب خدا به پایان می‌رسد و از شب‌های پر از رحمت آن محروم می‌شویم. در این لحظات پایانی حال و هوای وجودمان عجیب محزون است.

دل بر سر دوراهی مانده که بماند یا برود؟ از یک طرف شادمانیم از یک ماه عبادت و بندگی و آمدن عید رحمت و از طرفی محزونیم از رفتن این ماه و بازگشت به خانه دل. نگرانیم که نکند شیطان رجیم ما را اسیر وسوسه‌های نفسانی کند و از بند بندگی برهاند. اما امیدواریم که نور این ماه ما را یاری خواهد کرد و حضرت حق چشم از ما نخواهد برداشت.

اینک در نهر رمضان جان و روح را شست و شو می‌دهیم و به ضیافتگاه وصال رهسپار می‌شویم. شاکریم در این ماه نفسی آمد و رفت و مورد رحمت و مغفرت الهی قرار گرفتیم. خوشا به حال آنهایی که در این ماه وجود خدا را حس کردند و با او رفیق شدند. خوشا به حال بندگانی که از تک تک لحظات معنوی این ماه بهره بردند و به روح خود جانی دوباره بخشیدند.

عید فطر پاداش کسانی است که بر خوان سفره الهی نشستند و با زمزمه‌های آیات قرآنی و ندای الغوث الغوث به فطرت خویش بازگشتند. عید فطر عید بندگی است و اشک شوق بر دیدگان بندگان جاری می‌شود. عید فطر مزد یک ماه مراقبت و دوری از هر آنچه که بنده را از پروردگار دور می‌سازد است. چه دل نواز است ساعات آغازین عید فطر که به شکرانه مغفرت الهی نماز بندگی اقامه می‌شود و با پرداخت فطریه دل تهیدستان شاد می‌گردد. عید فطر تجلی بخشایش خداوند و سخاوت بندگان بر دستان نیازمندان است.

لحظات وداع نزدیک است و اینک باید با ماه نزول قرآن وداع می‌کنیم. اما دل کندن از این ماه سخت و دشوار است. آنچنان این ماه مبارک دلنشین و روح نواز است که نمی‌توان از آن جدا شد، چرا که مهمان پروردگاری بودیم که عاشقانه ما را به مهمانی دعوت کرد و باران رحمت و برکت را بر ما نازل نمود.

صد حیف آنگونه که باید قدر شب‌ها و روزهای پر مهر این ماه را ندانستیم. اما امیدواریم به نگاه بی انتهای خدا که هیچ گاه ما را فراموش نمی‌کند. ای ماه مهربانی خدا در حالی با تو وداع می‌کنیم که امیدواریم دوباره روی ماهت را ببینیم. اصلاً اگر نبودی روح غبار گرفته را کجا می‌تکاندیم. اصلاً اگر نبودی چطور نفس سرکش را آرام می ساختیم و در آغوش خداوند آرام می‌گرفتیم.

حال که وقت رفتن است با تو خداحافظی نمی‌کنیم و دل در می گوییم ای ماه بندگی، ماه قرآن و ماه نور به امید دیدار. در شب پایانی ماه رمضان با خدا عهد می‌بندیم که دیگر به بیراهه نرویم و همیشه به سمت او حرکت کنیم. امیدمان به بخشش و کرم توست ای خدای زمین و آسمان.

اکنون وجودمان را برای استقبال از عید فطر آماده می‌سازیم و نماز بندگی را شکوهمندانه برگزار می‌کنیم و در قنوت نماز با خدا سخن می گوییم که لحظه‌ای ما را به خود وامگذار و حال عبادت را از ما نگیر. سپاس خدایی را که مغفرتش وصف ناشدنی است و رحمتش بی انتهاست.

نجمه کریمیان