پیشخوان » تولیدی » نجمه کریمیان
کد خبر : 1038434
جمعه - 17 فروردین 1403 - 13:00

به سلامتی خود اهمیت دهیم

هجدهم فرودین ماه به عنوان روز سلامتی نامگذاری شده است. این روز بهانه‌ای است تا مردم نسبت به بحث سلامت آگاهی خود را بالا برده و به آن اهمیت دهند.

به سلامتی خود اهمیت دهیم

نجمه کریمیان

به گزارش پایگاه خبری ربیع، هجدهم فرودین ماه به عنوان روز سلامتی نامگذاری شده است. این روز بهانه‌ای است تا مردم نسبت به بحث سلامت آگاهی خود را بالا برده و به آن اهمیت دهند. سلامتی یکی از نعمت‌هایی است که خداوند به انسان هدیه کرده است. اما بسیاری از انسان‌ها تا زمانی که بیمار نشوند قدر این نعمت گرانبها و با ارزش را نمی‌دانند و بدون هیچ اهمیت و توجهی به سلامتی خود به سادگی از آن عبور می‌کنند.

امروزه به دلیل توسعه شهرنشینی و کم تحرکی از یک سو و مصرف غذاهای ناسالم و هوای آلوده از سوی دیگر سلامتی بسیاری از مردم دستخوش تغییر شده است. از طرفی فشار های روحی و روانی وارد شده به افراد آنهم به دلیل مسائل شخصی، اجتماعی و اقتصادی منجر به ایجاد مشکل در سلامت روان و جسم گردیده است. از طرفی مشغله‌های زندگی امروزی افراد را چنان غرق فعالیت‌های روزمره کرده که بسیاری به سلامتی خود اهمیتی قائل نمی‌شوند و نسبت به تغذیه سالم، تحرک، ورزش کردن، خواب کافی و دوری از استرس دچار غفلت شده‌اند و حتی چکاب‌های سالانه را نیز انجام نمی‌دهند.

 بنابراین بسیاری از افراد فراموش می‌کنند که سلامت جسم و روان خود را در اولویت قرار دهند. به همین دلیل امروزه بسیاری از مردم در هر طیف سنی سالم نیستند.از دیگر دلایلی که می‌تواند باعث بی توجهی مردم نسبت به سلامتی شود اینکه برخی افراد از اهمیت حفظ سلامتی و نتایج غفلت از آن آگاه نیستند. همچنین سبک زندگی نادرست و عادات غذایی غلط منجر به ایجاد خطر در سلامتی آن‌ها می‌شود.در نتیجه این عوامل افراد دچار بیماری‌های جسمی از جمله بیماری‌های قلبی، دیابت، سرطان و …می‌شوند.

از سویی کاهش کیفیت زندگی و افزایش فشارهای مالی به دلایل هزینه‌های سرسام آور درمان منجر به ایجاد چالش در زندگی افراد می‌شود. بنابراین این مسئله چنان اهمیت دارد که اگر نسبت به آن غفلت و بی توجهی شود تمام ابعاد زندگی افراد را تحت الشعاع قرار می‌دهد. البته ناگفته نماند امروزه به دلیل مشکلات اقتصادی و تورم‌های بی سابقه در کشور شاهد روند افزایشی بیماری‌های جسمی و روحی هستیم اما این دلیل نمی‌شود که بخواهیم نسبت به سلامت جسم و روان خود خیانت کنیم و آن را نادیده بگیریم.

 حال با توجه به اهمیت این مسئله بایستی با به کارگیری روش‌هایی در جهت حفظ سلامتی خود کوشا باشیم. به همین منظور می توانیم با یک تغدیه سالم و استفاده از مواد غدایی سالم و دوری از مصرف غذاهای آماده و فست فودی سلامتی خود را حفظ کنیم.

همچنین ورزش و تحرک بدنی را جز برنامه‌های روزانه و یا هفتگی خود قرار دهیم. بر این اساس می‌توانیم بسیاری از فعالیت‌های روزمره را با پیاده روی انجام دهیم. متاسفانه امروزه ورزش حلقه مفقوده زندگی درصد بالایی از مردم شده و جای نگرانی دارد.

از خواب کافی نیز برای حفظ سلامتی کمک بگیریم زیرا کم خوابی و پرخوابی هر یک می‌تواند منجر به اختلال در کارکردهای بدن شود و سلامتی را به خطر بیندازد.

اما عامل مهمی که در حفظ سلامتی اهمیت دارد کنترل استرس است. بسیاری از بیماری‌ها به دلیل استرس بوجود می آید، بنابراین بایستی با بالابردن بعد معنوی و انجام ورزش‌هایی همچون یوگا و تنفس عمیق استرس را مدیریت کنیم.به خاطر داشته باشیم داشتن زندگی خوب مستلزم برخورداری از سلامتی است.

نجمه کریمیان