اجتماعی » پیشخوان » تولیدی » خانواده و جوانان » نجمه کریمیان
کد خبر : 1025824
سه شنبه - 25 بهمن 1401 - 13:07

بازی والدین با کودک جایگزین ندارد!

دنیای کودکانه با بازی و سرگرمی جان می گیرد.سهم قابل توجه بازی در شکل گیری شخصیت کودک بر کسی پوشیده نیست. افزایش رشد فکری و خلاقیت کودکان نیز با وجود اسباب بازی ها گره خورده است.امروزه وسایل بازی کودکان تنوع زیادی پیدا کرده و انواع بازی های دیجیتال در انواع و مدل های گوناگون جای بسیاری از بازی های گذشته را گرفته است.

بازی والدین با کودک جایگزین ندارد!

نجمه کریمیان

به گزارش پایگاه خبری ربیع، دنیای کودکانه با بازی و سرگرمی جان می گیرد.سهم قابل توجه بازی در شکل گیری شخصیت کودک بر کسی پوشیده نیست. افزایش رشد فکری و خلاقیت کودکان نیز با وجود اسباب بازی ها گره خورده است.امروزه وسایل بازی کودکان تنوع زیادی پیدا کرده و انواع بازی های دیجیتال در انواع و مدل های گوناگون جای بسیاری از بازی های گذشته را گرفته است.

بدین تربیت کودکان با استفاده از این بازی ها دیگر جنب و جوش کودکان گذشته را ندارند و با صرف استفاده از یک گوشی و بازی های دیجیتال مشغول بازی می شوند.

در این میان نیز والدین به دلیل اشتغال و یا نداشتن وقت و حوصله کافی برای کودک خود از بازی کردن با او صرفه نظر کرده و حاضرند با صرف هزینه های مختلف برای تهیه اسباب بازی های گوناگون و متنوع او را با آن ها مشغول کنند.

 اما متاسفانه اطلاع ندارند تهیه این بازی ها و انجام آن توسط کودک هرگز جایگزین بازی با والدین نمی شود.چرا که آموزش محبت و عشقی که در پدر و مادر با کودک وجود دارد عوض ندارد.از این رو والدین با این قصور و کوتاهی به روح و روان کودک آسیب هایی وارد می کنند که به سختی می توان آن را جبران نمود.زیرا خدشه دار شدن روح کودک در شخصیت او در بزرگسالی موثر است.بنابراین والدین نباید با بی توجهی کودک را به تنهایی با اسباب بازی مشغول کنند.

از تاثیرات بازی والدین با کودک می توان به موارد زیر اشاره کرد.زمانی که والدین با کودک خود بازی می کنند پیوندهای عمیق عاطفی میان خود و فرزندشان ایجاد می شود.این امر سبب ایجاد همدلی در کودک شده و در آینده با دیگران روابط انعطاف پذیر و سالمی خواهد داشت و این باعث موفقیت در زندگی شخص و اجتماعی او می شود.

همچنین بازی والدین با کودک یک راه موثر برای کاهش استرس برای هر دوی آنها است و از این طریق بار روانی منفی را از خود دور می کنند.و از طرفی هیجانات منفی از جمله خشم و پرخاشگری را تعدیل می سازد.همچنین والدین از طریق بازی می توانند بسیاری از آموزش های لازم را به کودک خود بیاموزند.

فراموش نکنیم بازی با کودک در دل خود روابط اجتماعی با دیگران را به او می آموزد و او را از از حالت انزوا و جمع گریزی خارج می کند.فراموش نکنیم کودکان موهبت های الهی هستند پس باید برای رشد عاطفی آن ها وقت بگذاریم.

نجمه کریمیان