تولیدی » فرهنگ و هنر » نجمه کریمیان
کد خبر : 1030669
چهارشنبه - 25 مرداد 1402 - 12:44
به بهانه سالروز ورود آزادگان به میهن اسلامی؛

بازگشت آزاد مردان

بیست و ششم مردادماه مصادف است با سالروز بازگشت نخستین گروه از آزادگان سرافراز، که قدم به میهن اسلامی گذاشتند.آنها همچون کبوترانی در بند پس از سال ها شکنجه و سختی در شکنجه گاه های رژیم بعث آزاد گشته و در خاک وطن نفس کشیدند.چه شب ها و روزهایی را از غم و رنج اسارت سپری کردند، اما خم به ابرو نیاوردند.اگر نبود ایمان راسخ این بزرگ مردان تاب و تحمل اسارت قابل تحمل نبود.

بازگشت آزاد مردان

نجمه کریمیان

به گزارش پایگاه خبری ربیع، بیست و ششم مردادماه مصادف است با سالروز بازگشت نخستین گروه از آزادگان سرافراز، که قدم به میهن اسلامی گذاشتند.آنها همچون کبوترانی در بند پس از سال ها شکنجه و سختی در شکنجه گاه های رژیم بعث آزاد گشته و در خاک وطن نفس کشیدند.چه شب ها و روزهایی را از غم و رنج اسارت سپری کردند، اما خم به ابرو نیاوردند.اگر نبود ایمان راسخ این بزرگ مردان تاب و تحمل اسارت قابل تحمل نبود.

فرزندان امام خمینی (ره) آموخته بودند که تا آخرین نفس حتی در بند دشمن سیه دل غیرت و شهامت ایرانی را به تصویر بکشند تا دنیا بداند، ایرانی هیچ گاه از غیرت و مقدسات خود کوتاه نمی آید.این دلیرمردان با قلبی توام از یاد و نام خدا و آرامشی حقیقی روزهای اسارت را گذراندند و زیر شکنجه های وحشیانه بعثی ها تا پای جان ایستادگی کردند.عشق با وجود چنین مردانی معنا گرفت تا آزادگی را تعریف کنند.و چه سخت گذشت بر آنها و شب های تیره و تار اسارت و درد دوری از عزیزان و تصویری حک شده از آخرین دیدار با آنها.

قصه اسارت آزادگان روایتی است از جاری شدن اشک در تنهایی،پناه بردن به خدا،زمزمه های مناجات در سجاده عشق و نفس کشیدن در هوای اسارت.این قصه اما جایی نفس گیر است که آزادگان تمنای پرواز کردن داشتند، اما ناچارا به نفس کشیدن در زندان های اسارت محکوم بودند.گرچه روحشان اوج گرفت تا توانستند سال های سخت دوری و اسیری را تحمل کنند.

چگونه می توان صبر و بردباری این مردان آزاده را روایت کرد که هر چه بگوییم در وصف آن نمی گنجد.آری آنها واژه صبر را به گونه ای دیگر معنا کردند.

اما ما برای هر یک از زخم های تن این غیور مردان،لحظه های اسارت و رنج و درد شکنجه های وحشتناک و عمری که در بند گذشت مدیونیم.برای پدری که در حسرت قد کشیدن فرزندش ماند تا خاک وطن در چنگال دشمنان قرار نگیرد.برای آزاده ای که برای دفاع از وطن و دین و ناموس جنگید و اسیر شد تا ایران باقی بماند.برای آن دلیر مردی که دلاورانه جنگید تا براحتی در فضای امن نفس بکشیم.

اما نه تنها امروز بلکه همیشه قدردان آزادگان باشیم که با شجاعت و استقامت از بند اسارت آزاد شدند و به همه درس صبر و بردباری آموختند.

حال باید از آنها تجلیل کرده و با مرور خاطرات آنها و نشر به صورت کتاب نسل کنونی را با ایستادگی ها و شجاعت های مردان خوب خدا آشنا نمود و روحیه ایمان و تقوا را در جامعه تقویت کرد ،تا تحمل سخت ترین مشکلات آسان گردد.مبادا یاد و قدردانی از آزادگان رنگ فراموشی به خود بگیرد، چرا که تا ابد به آنها مدیونیم.

نجمه کریمیان