پیشخوان » تولیدی » فرهنگ و هنر » نجمه کریمیان
کد خبر : 1037575
یکشنبه - 6 اسفند 1402 - 13:33
نگاهی به سریال «چرخ گردون»؛

ادامه افول آثار طنز

به تازگی سریال چرخ گردون از قاب شبکه دو سیما در حال پخش است. این سریال به کارگردانی جواد مزدآبادی وتهیه کنندگی سعید مرادی تولید شده است. از جمله بازیگران مطرح این سریال که در نقش‌های کمدی جزء بهترین‌ها هستند علیرضا خمسه و حمید لولایی حضور دارند.

ادامه افول آثار طنز

نجمه کریمیان

به گزارش پایگاه خبری ربیع، به تازگی سریال چرخ گردون از قاب شبکه دو سیما در حال پخش است. این سریال به کارگردانی جواد مزدآبادی وتهیه کنندگی سعید مرادی تولید شده است. از جمله بازیگران مطرح این سریال که در نقش‌های کمدی جزء بهترین‌ها هستند علیرضا خمسه و حمید لولایی حضور دارند. کمند امیر سلیمانی ،مجید شهریاری،نیما شاهرخ شاهی،فرهاد بشارتی و …. نیز از دیگر بازیگران این سریال هستند. این سریال در ژانر کمدی ساخته شده و لحظات طنزآمیزی را به تصویر کشیده است و برخلاف برخی از سریال‌های طنز خبری از ابتذال و شوخی‌های سخیف نیست.

داستان این سریال در یک پارک می‌گذرد و محور قصه مربوط به رقابت کریم آشی و غلام عدسی است و ماجراهای دیگری که در این پارک پیش می‌آید.در همین ماجراهای پیش آمده شاهد پراکندگی و گسست بین جریانات بوجود آمده هستیم و همین امر مانع جذب مخاطب می‌شود و او را دچار سردرگمی می‌کند.

اما آنچه که درباره این سریال مطرح است اینکه داستان چندان چنگی به دل نمی‌زند و در حقیقت از نظر فیلمنامه دچار یک ضعف آشکار است. البته طی سال‌های اخیر بسیاری از سریال‌های کمدی تلویزیون از این ضعف برخوردارند، بنابراین حتی با وجود بازیگران کمدی همچون خمسه و لولایی و نقش آفرینی های بدون نقص آنها نتوانسته کمکی به دیده شدن این سریال کند. از این رو می‌طلبد نسبت به این موضوع مهم توجه ویژه و خاص شود زیرا آنچه که بیش از همه در موفقیت و دیده شدن یک سریال آنهم طنز مؤثر است وجود یک فیلمنامه قوی و مستحکم است و وجود بازیگران توانا تکمیل کننده این پازل است. در غیر این صورت امیدی به جذب مخاطب نیست.

در ارتباط با نقش آفرینی بازیگران این مجموعه همانطور که اشاره شد لولایی و خمسه تمام تلاش خود را برای ارائه یک بازی قابل قبول داشتند اما نشد آنچه که باید بشود و آن به فیلمنامه ضعیف برمی گردد. کمند امیر سلیمانی نیز که یکی از بازیگران کاربلد عرصه تلویزیون به شمار می‌آید در این سریال به دلیل نقش فاقد قدرت کافی برای بروز توانایی‌های لازم است.

به نظر می‌رسد با اینکه دستدرکاران این مجموعه امید داشتند پس از مدت‌ها با یک اثر طنز و مخاطب پسند به اوضاع نابسامان تلویزیون سامان دهند و مانع ریزش بیشتر مخاطبان شوند ولی در واقع این مهم محقق نشده و بعید به نظر می‌رسد در فصل دوم این سریال هم خروجی قابل قبول دیده شود. بنابراین بایستی بر روی موضوع سریال‌ها و محتوی آنها توجه شود نه اینکه هر طور که شده با صرف بودجه و هزینه‌های گزاف هر اثر غیر قابل قبولی تبدیل به سریال شود.

نجمه کریمیان