پیشخوان » تولیدی » نجمه کریمیان
کد خبر : 1039311
سه شنبه - 11 اردیبهشت 1403 - 14:21
به مناسبت بزرگداشت روز معلم؛

آموزگاران تعلیم و تربیت

اردیبهشت ماه با نام معلم معنا گرفته است در این ماه معلمی توانا و عالم به نام آیت الله شهید مطهری در راه دین و انقلاب به شهادت رسید. به همین مناسبت در تقویم به عنوان روز بزرگداشت مقام معلم نامگذاری شده است. این روز بهانه‌ای است برای قدردانی از انسان‌هایی که شغلی را انتخاب کرده اند که در مسیر شغل انبیا الهی است و رسالتشان تعلیم و تربیت انسان‌هایی است که الفبای ترقی و زندگی را از آن‌ها می‌آموزند.

آموزگاران تعلیم و تربیت

نجمه کریمیان

به گزارش پایگاه خبری ربیع، معلمی شغلی است که با عشق آمیخته شده و در پرتوی تربیت انسان‌ها جهالت را از آن‌ها دور و شناخت و معرفت می‌آموزد. معلمی مکتبی است انسان ساز که بعد از خانواده دومین رکن در تربیت هر انسانی به شمار می‌آید. کلام نافذ و تأثیر گذار معلمان چنان بر دل دانش آموزان می‌نشیند که در سایه سار آن می‌توان به فهم و دانش آنها افزود و در صراط مستقیم هدایت نمود.

معلم الگویی است که با رفتار و کردار خویش می‌تواند دنیای دانش آموز را تغییر دهد و در فکر و اندیشه او نفوذ کند. اما در این بین آموزگارانی که خط فکری دینی و انقلابی دارند می‌توانند آینده سازانی متعهد و با ایمان تربیت کنند. فرداهای دانش آموزان با رفتار و برخورد معلمان بستگی دارد از این رو نباید از این مسئله حساس به آسانی گذشت.

پیشرفت‌های معنوی و مادی هر فردی ریشه در تربیت آن دارد و این معلم است که در طول سالیان سال دانش آموز را تربیت کرده و به او درس زندگی و انسانیت می‌آموزد.معلمی با ایثار و فداکاری معنا می‌گیرد و خالصانه در امر تربیت و آموزش دانش آموزان کوشا است.

شغل معلمی از جایگاه والایی در امر تربیت برخوردار است به طوریکه دانش آموزان از تمامی رفتارهای معلم همچون رعایت نظم، رعایت عدالت، خیرخواهی، مهربانی، تبعیض، وقت شناسی و …درس می‌گیرد. رفتارهای معلم در تربیت افراد چنان اهمیت دارد که حتی ریشه حسادت در برخی از دوران دانش آموزی نشات می‌گیرد. پس سزاوار است آموزگاران اول به تهذیب نفس خویش بپردازند و سپس در جایگاه معلمی قرار گیرند.

اکنون که صحبت از جایگاه رفیع معلم به میان آمده است چه خوب است بدانیم این شغل ارزشمند نه تنها در آموزش علوم مختلف بلکه در پرورش روح و روان نیز مؤثر است. معلم سعی دارد آنچه که از بطن زندگی آموخته به دانش آموز بیاموزد و او را برای مراحل سخت‌تر زندگی آماده کند. حال باید به معلم از دریچه علم آموزی و تربیت نگریست و هیچ گاه از جایگاه بالای آن غافل نشد. معلمان همواره شایسته تقدیرند و از آنها به پاسداشت تمام تلاش‌هایی که در اجرای رسالت خویش به کار می گیرند قدردانی می کنیم. امید است هیچ گاه جایگاه معلمی خدشه دار نشود.

نجمه کریمیان