به گزارش پایگاه خبری ربیع،گوگل، غول دنیای فناوری، میلیونها دلار در ازای دریافت اطلاعات کاربران به Mastercard پرداخت کرده است. ظاهراً این اقدام گوگل در راستای رهگیری نتایج تبلیغات آنلاین بر خریدهای آفلاین کاربران انجام شده است.
هیچکدام از کمپانیها در مورد این همکاری اطلاع رسانی عمومی نکردهاند و اطلاعات کاربران بدون اجازه در اختیار گوگل قرار گرفته است. همکاری گوگل و Mastercard، نوعی ابزار برای سنجش “معیارهای فروش” را برای گوگل فراهم میکند.
این موضوع باعث ایجاد نگرانیهای بسیاری در زمینه امنیت اطلاعات کاربران و حریم خصوصی شده است. چرا که اخیراً فیسبوک نیز متهم به سو استفاده از اطلاعات کاربران شده بود.
سخنگوی گوگل اتهامات وارده را رد کرده و در این باره توضیح میدهد:
این اقدام صرفاً با تمرکز بر روی بهبود محتوای تبلیغات نمایش داده شده انجام شده است و حتی پیش از شروع مرحله اولیه، ما سیستم رمزگزاری جدیدی طراحی کردیم که اجازه دسترسی گوگل و هیچکدام از شرکایش را به اطلاعات شخصی کاربران نمیداد.
همچنین گوگل طی بیانیهای دیگر اعلام کرده به اطلاعات شخصی کاربران هیچکدام از شرکای خود دسترسی ندارد و هیچگونه اطلاعاتی را در اختیار هیچ سازمانی قرار نداده است.
پیش از این گوگل برای رهگیری نتایج تبلیغات بر روی فروش، از ایمیل کاربران استفاده میکرد. اما همکاری جدید گوگل و Mastercard سبب شده تا گوگل بتواند حتی بر خریدهای آفلاین کاربران نیز نظارت داشته باشد.
اگر کاربر به هنگام کلیک بر روی یکی از تبلیغات اقدام به خرید نکند و طی ۳۰ روز آینده تصمیم به خرید آن کالا از فروشگاهی فیزیکی از طریق Mastercard بگیرد، خرید کاربر به تبلیغ کننده اطلاع داده میشود. این خرید با شماره تراکنش و توضیح “خرید آفلاین” در اختیار تبلیغ کنندگان قرار میگیرد.
علاوه بر گوگل، بزرگان دیگر دنیای فناوری بارها در زمینه حریم خصوصی و امنیت دادههای کاربران مورد انتقاد قرار گرفتهاند و این موضوع باعث ایجاد نگرانیهای بسیاری در سراسر جهان شده است. ماه گذشته نیز گزارشی منتشر شده بود که از رهگیری مکان شما توسط گوگل حتی با برداشتن تیکLoaction History از بخش تنظیمات حریم خصوصی، خبر میداد.