پیشخوان » تولیدی » دامون رشیدزاده » فوتبال و فوتسال » گزارش » گزارش-مصاحبه » ورزشی
کد خبر : 774356
یکشنبه - 30 تیر 1398 - 11:40
سیستم کمک‌داور ویدیویی حلال مشکلات خواهد بود؟

VAR وعده سرخرمن جدید فدراسیون

مشکلات داوری و اعتراضات عجیب تیم‌ها در نیم فصل اول فصل گذشته لیگ برتر باعث شد فدراسیون فوتبال در اقدامی عجیب اعلام کند که از نیم فصل دوم از سیستم کمک‌داور ویدیویی «VAR» استفاده خواهد کرد.

VAR وعده سرخرمن جدید فدراسیون

به گزارش پایگاه خبری ربیع، مشکلات داوری و اعتراضات عجیب تیم‌ها در نیم فصل اول فصل گذشته لیگ برتر باعث شد فدراسیون فوتبال در اقدامی عجیب اعلام کند که از نیم فصل دوم از سیستم کمک‌داور ویدیویی «VAR» استفاده خواهد کرد. سیستم کمک داور ویدئویی که از جام جهانی ۲۰۱۸ در دنیای فوتبال رسمیت یافت، طی این مدت تا حد قابل توجهی توانسته از اشتباهات داوری در موارد حساس بکاهد و به نظر می‌آمد دوای حل مشکلات داوری در فوتبال ایران که طی فصل قبل تقریباً به بحران بدل شده بود، استفاده از همین تکنولوژی باشد.

هر چند از همان ابتدا هم معلوم بود به دلیل گران قیمت بودن این سیستم و همچنین نبود زیر ساخت‌های لازم در اکثر ورزشگاه‌های کشور امکان استفاده از VAR در فوتبال کشور وجود ندارد اما اصرار مسئولان فدراسیون فوتبال این خوشبینی را به وجود آورد که فوتبال ایران قرار است از یکی از پیشرفته‌ترین فناوری‌های مرتبط با فوتبال استفاده کند. اما پس از گذشت مدت کوتاهی معلوم شد که این سیستم حداقل به این رودی در فوتبال ما به کار گرفته نخواهد شد.

بعد از اینکه نیم فصل دوم لیگ برتر هم بدون VAR به پایان رسید بازهم مسئولان فدراسیون اصرار داشتند که از فصل آینده از این سیستم در داوری مسابقات لیگ برتر استفاده خواهند کرد.

این در حالی است که در فاصله کمتر از یک ماه مانده تا آغاز فصل جدید رقابت‌های لیگ برتر، هیچ خبری از تلاش برای راه اندازی این سیستم در ورزشگاه‌های لیگ برتری نیست و آن طور که به نظر می‌آید، وعده‌هایی که درباره راه اندازی سیستم کمک داور ویدئویی داده شد، صرفاً برای برداشتن فشار اعتراض تیم‌ها نسبت به عملکرد داوران و ضعف‌های موجود در این امر بوده است.

آن طور که رسانه‌ها در روزهای گذشته خبر داده‌اند، دلیل اصلی نبود این تکنولوژی در لیگ نوزدهم، طول کشیدن صدور مجوزهای لازم برای استفاده از آن است. زمان لازم برای صادر شدن سیستم کمک داور ویدئویی با استفاده از وسایل مناسب و استاندارد حداقل ۹ ماه است. همچنین همه داورانی که در لیگ برتر به کار گرفته می‌شوند، باید آموزش‌های لازم برای آن را دوره‌های مختلف ببینند و حکم لازم را هم دریافت کنند که به نظر می‌آید در هر دو مورد هنوز موارد مورد نیاز برآورده نشده پس باید قید حضور VAR را در لیگ نوزدهم زد.

به جز موضوع آموزش داوران و مجوز فیفا فناوری VAR فناوری‌ای به شدت گران قیمت در فوتبال است. آنگونه که گفته می‌شود هر سیستم VAR قیمتی بیش از یک میلیون دلار دارد و استفاده از این سیستم در فوتبال ایران با ۱۶ تیم و البته چند ورزشگاه مشترک چیزی در حدود ۱۲ تا ۱۴ میلیون دلار هزینه در بر دارد رقمی که از کل هزینه فوتبال ما در طول چند سال هم بیشتر است و معلوم نیست فدراسیون که حتی در تهیه لباس برای تیم‌های ملی دچار مشکل است چگونه می‌تواند این هزینه هنگفت را تأمین کند.

اگر واقع بین باشیم باید گفت VAR تنها بهانه‌ای برای سرگرم نگه داشتن تیم‌های فوتبال حاضر در لیگ برتر و تماشاگرانشان است تا کمتر به مشکلات داوری بپردازند. فدراسیون فوتبال به جای حل مشکلات داوری و همچنین معضل تیم‌های همیشه طلبکار که هر باختی را به داوری ربط می‌دهند راهکار را در وعده‌های سرخرمن دیده و احتمالاً حداقل تا یک سال آینده سعی می‌کند با اینگونه وعده‌ها تماشاگران و تیم‌ها را آرام نگه دارد.

البته قابل پیش بینی است که احتمالاً با اولین جنجال‌های داوری در فصل آینده بازهم خشم تماشاگران و تیم‌ها به سمت فدراسیون نشانه خواهد رفت و خیلی زود فشار افکار عمومی عرصه را بر فدراسیون نشینان تنگ خواهد کرد.

فوتبال ما چه بدون VAR و چه با VAR دچار مشکلات ریشه‌ای در داوری و زیر ساخت‌های فوتبال و همچنین فرهنگ هواداری و تیم داری است و ای کاش به جای سیستم کمک داور ویدئویی کسی فکری به حال این مشکلات می‌کرد.