به گزارش پایگاه خبری ربیع، سید امیر سامع در نهمین کارگروه مشاغل مزاحم شهرستان قم، با اشاره به اینکه در صورتجلسه آمده بود که شهرداری در دو مرحله ۲۰ مورد از واحدهای غیرمجاز را پلمپ کند، گفت: ۱۸ مورد پلمپ انجام شده است اما حدود بیش از ۴۰ واحد هنوز فعال است و سؤال این است که این‌ افراد از کدام مبدأ سیلندر ۱۱ کیلویی و یا بیشتر را به‌دست می‌آورند.

معاون خدمات شهری شهرداری قم، اضافه کرد: اگر ما بتوانیم این را مشکل را جلوگیری کنیم و واحد مجوز دار و غیر مجوز دار مشخص شود در مرحله بعد می‌توان از رسیدن کپسول جهت شارژ به هر دو جلوگیری کرد و آن‌ها بتوانند فقط عامل توزیع شوند، اما متأسفانه این اتفاق نیفتاده و از این ۱۸ مورد، یکی از کسانی است که در جاده اراک دچار حادثه شد و این در حالی است که واحد مذکور پیش‌ از این پلمپ شده بود اما با جابجایی که صورت داده، در جای دیگر این کار را انجام می‌دهد.

وی با بیان اینکه خواهش ما جلوگیری از سرچشمه و عدم اجازه ورود سیلندر ۱۱ کیلویی و بیشتر به‌دست این افراد است،‌ خاطرنشان کرد: قاعدتاً ما باید قاعده را بر عکس کنیم. یعنی به نظرم به هیچ‌ کدام کپسول ندهیم مگر اینکه یا اصناف و آتش‌نشانی تأیید کنند که این واحد رفتار غیر قانونی ندارد که الآن در آن ۴۰ واحد این کار صورت نمی‌گیرد.

سامع از وجود ۴۵ واحد در منطقه ۱ و ۱۸ واحد در منطقه ۲ قم و ۲۴ واحد در منطقه ۶ خبر داد که با ۱۰ واحد از آن‌ها برخورد شده است و افزود: تعدادی جدید در خیابان اراک احداث‌ شده است که البته دستورالعمل و مانور آتش‌نشانی را برای این‌ها داشتیم اما با این‌ وجود، شاهد ۱۷ حریق در مراکز پر کردن و ۸۵۰ حریق در خصوص سیلندرهای گاز در قم بودیم.

معاون خدمات شهری شهرداری قم با تأکید بر اینکه قانون، هرگونه حمل و جابجایی و ذخیره‌سازی و انتقال ضایعات را طبق آیین‌نامه بر عهده شهرداری گذاشته است، گفت: هر فعل‌ و انفعال پسماند باید با مجوز شهرداری باشد.

سامع تصریح کرد: کهنه فروشی، پسماند نیست اما در مورد کاغذ، پلاستیک، نان و… باید با قواعد شهرداری کار کنند و این وضعیت که بدون انجام مراحل بهداشتی، این اقلام تبدیل به خوراک گاو یا ظروف مصرفی شوند و خطر انتقال انواع بیماری‌ها به انسان را به دنبال داشته باشد، اصلاً قابل‌پذیرش نیست و باید برچیده شود.

وی از مناطق ۱، ۵، ۸ به‌عنوان مناطقی که در آنها مناقصه گذاشته شده تا همه شاغلین این حرفه در آن شرکت کنند خبر داد و با ابراز نگرانی از وجود تخلفاتی مانند لوازم سرقتی و مواد مخدر در شرایط فعلی،‌ خواستار جمع شدن این سیستم غیر رسمی با اولویتِ وانت‌بار، سه‌چرخی و کیسه به دوش شد.