به گزارش پایگاه خبری ربیع، به نقل از ایسنا، قاسم محبعلی  با بیان این‌که از تحولات صورت گرفته در نوع موضع‌گیری اماراتی‌ها نسبت به تحولات مسائل منطقه و ایران باید استقبالی همراه با احتیاط کرد، ادامه داد: تمام تلاش امارات متحده عربی و عربستان سعودی در پی چند سال اخیر بر این بوده که آمریکا در برابر ایران قرار گیرد و این خواسته در حال حاضر تا حدود زیادی محقق شده است اکنون روابط تهران و واشنگتن در اوج تنش قرار دارد و به نوعی راه دیپلماسی بین دو کشور با تحریم آقای ظریف نیز بسته شده است. با توجه به این موضوع امارات متحده عربی و عربستان سعودی نمی‌خواهند اگر این تنش‌ها گسترش بیشتری پیدا کرد در نقطه سیبل درگیری و نزاع بین ایران و آمریکا قرار بگیرند.

وی با بیان این‌که به تحولات صورت گرفته می‌توان نگاه خوشبینانه نیز داشت، اظهار کرد: براساس نگاه بدبینانه باید گفت که آنها به اهداف خود در مورد گسترش تقابل بین ایران و آمریکا دست پیدا کرده‌اند و اکنون فرصت این است که از ایران از طریق سیاسی و اقتصادی امتیاز بگیرند.

مدیر کل پیشین خاورمیانه وزارت خارجه ادامه داد: از نظر آنها ایران علاقه‌مند است که تحریم‌های آمریکا را به هر نحوی که شده دور بزند و در همین چارچوب حاضر است برای تامین کالاها و موارد مورد نیاز خود هزینه‌های بیشتری را پرداخت کند. در طی این سال‌ها یکی از طرف‌های اصلی تجارت ایران امارات متحده عربی بوده و تهران از طریق این مبادی تجاری توانسته برخی از کالاهای مورد نیاز خود را به صورت رسمی و غیررسمی وارد کند آنها می‌دانند که اکنون نیز ایران به آنها نیاز دارد بنابراین سعی می‌کند از این فرصت برای بهره‌برداری تجاری استفاده کند و حتی کالاها را با قیمت بالاتر به ایران بفروشند.

محبعلی خاطر نشان کرد: از نظر سیاسی نیز آنها با توجه به افزایش تنش بین ایران و آمریکا تلاش دارند که به نوعی رفتار کنند که در سیبل واکنش ایران قرار نگیرند.