به گزارش پایگاه خبری ربیع، به نقل از فارس از بجنورد ،عصر امروز شورای برنامه‌ریزی خراسان شمالی با حضور معصومه ابتکار، معاون امور زنان رئیس‌جمهور با موضوع بررسی مشکلات بانوان استان و راه‌های حل آن‌ها برگزار شد.

در این جلسه سند ارتقای وضعیت زنان و خانواده خراسان شمالی با به دست آوردن اکثریت آرا تصویب شد.

در این نشست بهناز موحدی، مدیرکل برنامه‌ریزی معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری به آغاز بررسی این سند از سال ۹۶ اشاره کرد و اظهار کرد: به دنبال این بودیم که آنچه در استان‌ها به‌عنوان شاخص دنبال می‌کنیم، مبتنی بر داده‌هایی از مراجع مورد تائید و همچنین از زبان مردم باشد و با این تفکر اطلس وضعیت زنان و خانواده تهیه شد.

وجود شکاف‌های جنسیتی در خراسان شمالی

وی افزود: با مشارکت مردم، تشکل‌ها و دانشگاهیان وضعیت استان را بررسی و خلأها را شناسایی کردیم زیرا نمی‌خواستیم در تهران بنشینیم و برای خراسان شمالی نسخه بپیچیم.

مدیرکل برنامه‌ریزی امور زنان ریاست جمهوری، سند ارتقا وضعیت بانوان را مکان محور و نتیجه محور دانست و خاطرنشان کرد: عدالت محوری در برنامه ششم توسعه گنجانده‌شده و عدالت جنسیتی برای بار اول در یک ماده‌قانونی آورده شد که این واژه به معنای فراهم بودن فرصت‌ها برای هر دو جنس است اما اکنون شکاف‌هایی وجود دارد که به‌عنوان نمونه می‌توان به آمار بازماندگان از تحصیل اشاره کرد که دو سوم آن‌ها را دختران تشکیل می‌دهند.

وی در ادامه اهداف عملیاتی این سند را برشمرد و در این راستا گفت: شناسایی وضعیت زنان در استان، ارزیابی وضع موجود استان و مقایسه آن با کشور، تجزیه‌وتحلیل علل اصلی مسائل و مشکلات بانوان، تدوین طرح و پایش و ارزیابی ازجمله اقدامات بود که درنهایت در تیرماه ۹۸ سند نهایی تدوین شد.

موحدی به طرح‌های اجراشده توسط این معاونت در خراسان شمالی نیز اشاره کرد و تصریح کرد: از دو تعاونی برای اشتغال بانوان خراسان شمالی حمایت مالی کردیم و ۷۰۰ نفر زن عشایر در خراسان شمالی باسواد شدند.

وی بازماندگان از تحصیل در خراسان شمالی را بیش از میانگین کشور دانست و افزود: رفع این موضوع در خراسان شمالی در اولویت است.

مدیرکل برنامه‌ریزی امور بانوان رئیس‌جمهور اشتغال‌زایی از آغاز طرح اشتغال‌زایی در مناطق حاشیه‌نشین ۴ شهر بجنورد، مانه و سملقان، راز و جرگلان و شیروان خبر داد و تأکید کرد:آموزش خود مراقبتی در مانه و سملقان توسط یک سازمان مردم‌نهاد، ایجاد ۳ پارک بانوان، ایجاد سالن ورزشی چندمنظوره در استان و آموزش مهارت‌های علمی خانواده در سطح بجنورد از دیگر برنامه‌های ما است.

۲ ساله به میانگین کشور می‌رسیم

محمدعلی شجاعی، استاندار خراسان شمالی دیگر سخنران این نشست بود که طی سخنانی اظهار کرد: شوراهای مشورتی بانوان در شهرستان‌ها در قالب ارائه طرح‌های اجرایی ظرف ۱۰ روز باید اطلاعات را برای من ارسال کنند.

وی در ادامه آماری ارائه داد و تصریح کر: در استان نرخ باسوادی روستائیان ۶۶ درصد است که از متوسط کشور پایین‌تریم هستیم همچنین ۴۳ درصد بانوان روستایی ما دیپلم دارند که در کشور این عدد ۶۱ درصد است.

استاندار خراسان شمالی باسوادترین شهرستان در استان را گرمه و کم‌سوادترین را راز و جرگلان اعلام کرد و بیان داشت: شاخص تحصیلات تکمیلی دختران روستایی خراسان شمالی ۲۵ درصد برآورد شده که این عدد در کشور ۷۵ درصد است.

وی حوزه اشتغال را دیگر محور مهم بانوان استان دانست و افزود: یک فروشگاه برای عرضه محصولات بانوان استان در تهران ایجاد شود تا بانوان بدانند محلی برای فروش محصولشان وجود دارد.

شجاعی در پایان تأکید کرد: باید طی ۲ سال آینده با اجرای برنامه‌هایی به سطح میانگین کشور برسیم.

تعداد زنان سرپرست خراسان شمالی، بیش از میانگین کشور

ملیحه یغمائی، مدیرکل امور بانوان استانداری خراسان شمالی نیز به برنامه‌های سند ارتقای وضعیت بانوان و خانواده استان اشاره کرد و گفت: زنان سرپرست خانوار در کشور ۱۱ درصد هستند اما در خراسان شمالی این عدد ۱۳ درصد است.

وی تدوین این سند را شهرستان به شهرستان عنوان کرد و افزود: چالش‌ها شناسایی‌شده و بر اساس آمارهای موجود در کشور و شهرستان برنامه‌ریزی اتفاق افتاده است.

مدیرکل امور بانوان استانداری خراسان شمالی ضمن ابراز امیدواری از ارتقا وضعیت بانوان استان بیان داشت: به‌صورت عملیاتی اقداماتی در حوزه توزیع و پخش مواد مخدر و افزایش بهداشت عمومی داریم که این برنامه‌ها به کاهش ناهنجاری‌ها منتهی می‌شود.

اشتغال‌زایی یک زن برای ۶۰ نفر

عبدالرضا عزیزی، نماینده مردم شیروان در مجلس شورای اسلامی در این جلسه از لزوم کنار هم قرارگرفته بانوان و آقایان برای پیشرفت سخن گفت و یادآور شد: پیش از انقلاب زنان ما نمی‌توانستند تا پنجم ابتدایی نیز درس بخوانند اما اکنون مقام‌های بالای کشوری به دست می‌آورند.

وی ادامه داد: عصر امروز از کارگاه خانمی بازدید خواهیم کرد که برای ۶۰ نفر اشتغال ایجاد کرده است حال برخی از ما می‌گوییم که نمی‌شود شغل ایجاد کرد.

انتهای پیام/