به گزارش پایگاه خبری ربیع، به نقل افارس، ز فردین حکیمی، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان البرز  گفت: روز محیط زیست از سوی سازمان ملل جهت افزایش آگاهی مردم در حفظ محیط زیست و تحریک سیاستمداران به اخذ تصمیماتی جهت مقابله با تخریب محیط زیست انتخاب شده و شعار امسال، کاهش آلاینده ها و پسماند، آسمان آبی زمین سبز است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان البرز با تأکید بر نقش آموزش در استان بیان کرد: سازمان محیط زیست البرز در راستای آموزش عمومی تاکنون اقدامات مختلفی را به ویژه برای دانش آموزان و گروه های اولویت دار جهت فراگیری آموزش های زیست محیطی انجام داده است.

حکیمی اظهار کرد: به منظور ارائه آموزش های زیست محیطی برای دانش آموزان، دفتر آموزش همگانی در محل ساختمان تنوع زیستی راه اندازی شد و امکان بازدید رایگان موزه تنوع زیستی استان نیز برای دانش آموزان مقاطع ابتدایی و آشنا کردن آن ها با تنوع زیستی استان از جمله این اقدامات است.

وضعیت حلقه دره رضایت بخش نیست

وی با بیان اینکه وضعیت مدیریت پسماندها در استان البرز رضایت بخش نیست تصریح کرد: حجم عمده ای از پسماندهای شهری در حال حاضر در مرکز دفن حلقه دره، دفن می شوند و ادامه این روند موجب آلودگی و تخریب محیط زیست خواهد شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان البرز ادامه داد: حلقه دره در وضعیت نابسامانی قرار دارد که در خصوص موارد فوق، شهرداری کرج و شهرداری های استان باید برنامه های اجرایی و عملیاتی خود را جهت رفع این نابسامانی به سازمان محیط زیست ارائه دهند.

تعیین حق آبه محیط زیست رودخانه کرج در دستور کار قرار می گیرد

حکیمی در خصوص پروژه انتقال آب سد کرج به تهران بیان کرد: تعیین نیاز آبی یا حق آبه زیست محیطی رودخانه کرج توسط مشاور انجام شده و جهت پیگیری های لازم به سازمان محیط زیست اعلام شد و موضوع تعیین حقابه محیط زیست رودخانه کرج در دستور کار کمیته مشترک وزارت نیرو و سازمان محیط زیست قرار می گیرد.

برخی پروژه های عمرانی موجب تشدید پدیده سیل می شود

وی در رابطه با برخی ساخت و سازها و پروژه های آسیب زننده به محیط زیست اذعان کرد: اجرای پروژه های راهسازی و عمرانی بدون رعایت ملاحظات زیست محیطی موجب تخریب محیط زیست و اثرات سوء جبران ناپذیری به ویژه تشدید پدیده سیل می شود که در این خصوص مکاتبات متعددی با دستگاه های متولی صورت گرفته و در اولویت کاری محیط زیست استان قرار دارد.

لزوم ورود شهرداران به موضوع قطع درختان

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان البرز در خصوص موضوع قطع درختان در استان توضیح داد: قطع درختان، حفظ و توسعه فضای سبز مشجر یکی از شاخصه های مهم در حفظ و بهبود محیط زیست شهری است و بر اساس قانون حفظ و توسعه فضای سبز شهرها، جلوگیری از قطع درختان بر عهده شهرداری ها است.

حکیمی افزود: گاهی اوقات مجوزهایی از سوی کمیسیون ماده هفت، جهت قطع درختان صادر و گزارشات متعددی مبنی بر این موضوع در حوزه های شهری وصول می شود که لازم است شهرداران دقت و نظارت لازم را جهت جلوگیری از تخلفات قطع این درختان به عمل آورند.

اجرای طرح ارتقاء آموزش محیط زیست

وی افزود: در قالب اجرای طرح ارتقای آموزش محیط زیست، حضور کارشناسان محیط زیست استان در مدارس جهت ارائه آموزش های محیط زیستی و آموزش برای دبیران کتاب انسان و محیط زیست صورت گرفته است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان البرز ادامه داد: دوره های آموزشی برای معلمان و مربیان مدارس، زنان شهری و روستایی، مدیران و کارکنان دولت، برخی از دهیاری ها و شوراها و همچنین واحدهای HSE صنایع در موضوعات مرتبط با مدیریت سبز، پسماندهای صنعتی و ویژه و صنایع سبز جهت آموزش های زیست محیطی برگزار شد.

حکیمی در پایان سخنان خود، برگزاری همایش زمین پاک را از دیگر اقدامات انجام شده از سوی محیط زیست عنوان کرد و افزود: این همایش با موضوع نقش شوراها، دهیاری ها و شهرداری ها در حفظ محیط زیست برگزار شد.

انتهای پیام/م/۱۱۰۴/س/۳