به گزارش پایگاه خبری ربیع، به نقل از فارس، دکتر سعید حسنی  در خصوص تشخیص ماهی قرمز بیمار از ماهی سالم گفت: تشخیص ماهی قرمز سالم از بیمار کار ساده ای نیست بنابراین شهروندان برای خرید ماهی قرمز به مراکز مجاز مراجعه نمایند.

رئیس اداره بهداشت دامپزشکی استان البرز افزود: علائمی همچون بیرون زدگی یا فرورفتگی چشم، وجود گلوله های پنبه ای اطراف دهان، تاخوردگی باله، شنای نامتعادل، وجود لکه های سفید و زخم در بدن ماهی قرمز نشان می دهد که این موجود، به نوعی بیمار است.

مراکز تکثیر و پرورش ماهی که دارای مجوز و پروانه از اداره دامپزشکی هستند، تحت پوشش و کنترل این اداره بوده و مراقبت های مستمر و نمونه برداری های سالانه و ادواری از آن ها صورت می گیرد.

وی افزود: ما توانایی اظهار نظر در مورد ماهی های مراکز فوق را داریم اما نظر دادن در رابطه با ماهی های قرمری که این روزها در کوچه و بازار به فروش می رسند، امر ساده ای نیست زیرا بسیاری از این ماهی ها به صورت غیر مجاز و بدون مجوز حمل از استان هایی وارد می شوند که ممکن است هیچ نظارتی بر آن ها صورت نگرفته باشد.

رئیس اداره بهداشت دامپزشکی استان البرز اظهار داشت: مجوز حمل بهداشتی یعنی محموله ای که جابجا می شود، از سوی دامپزشکی تایید شده باشد و جهت هرگونه نقل و انتقال ماهی زنده، گوشت، ماهی صید شده، دام زنده، زنبور عسل و غیره اخذ مجوز حمل از دامپزشکی لازم است که به نظر می رسد ماهی های قرمز موجود در کوچه و خیابان دارای چنین مجوزی نباشند.

حسنی با اشاره به دشوار بودن تشخیص ماهی قرمز بیمار از ماهی سالم عنوان کرد: علائمی همچون بیرون زدگی یا فرورفتگی چشم، وجود گلوله های پنبه ای اطراف دهان، تاخوردگی باله، شنای نامتعادل، وجود لکه های سفید و زخم در بدن ماهی قرمز نشان می دهد که این موجود، به نوعی بیمار است.

وی اظهار داشت: در حالت طبیعی، شنای ماهی قرمز به گونه ای است که دور تنگ حرکت می کند اما گاهی مشاهده می شود که یک ماهی تنها به دور خود می چرخد که این مورد نیز نشان دهنده وجود بیماری در ماهی و گاهی عصبی بودن آن است.

رئیس اداره بهداشت دامپزشکی استان البرز مطرح کرد: مشکلات قارچی، انگلی و میکروبی از جمله بیماری هایی هستند که از ماهی به انسان منتقل می شوند که خوشبختانه خیلی حاد نیستند اما بهتر است از تماس بدنی افراد به خصوص کودکان با ماهی جلوگیری شود.

حسنی افزود: هر ماهی تقریبا به یک الی دو لیتر آب نیاز دارد بنابراین شهروندان از نگهداری ماهی قرمز در تنگ های کوچک خودداری کرده و با توجه به اینکه این ماهی ها روزانه به یک الی دو مرتبه غذادهی نیاز دارند، غذای اضافی در آب نریزند که در آب معلق بماند.

وی از وجود اکیپ های سیار دامپزشکی در سطح استان خبر داد و گفت: این اکیپ ها با بازدید از مراکز عرضه ماهی قرمز، بر آن ها نظارت کرده و در صورت مشاهده ماهی بیمار، آن را معدوم می کنند.

رئیس اداره بهداشت دامپزشکی استان البرز از شهروندان خواست تا ماهی قرمز را از مراکز مجاز یا حداقل رعایت کننده موارد بهداشتی تهیه و در نگهداری آن دقت کرده و جهت اکسیژن رسانی بهتر به ماهی از تنگ های دهانه باز استفاده کنند.

انتهای پیام/م/۱۱۰۵/س/۳