به گزارش پایگاه خبری ربیع، به نقل از فارس از البرز، فرهاد غلامی در نشست خبری با اصحاب رسانه که در سالن جلسات این ساختمان برگزار شد، گفت: با هدف رعایت حقوق شهروندی در بالاترین سطح در مجموعه نظام مهندسی فعالیت خواهیم کرد و سعی داریم مشکلات بسیاری که در مسیر رسیدن به هدف وجود دارد برطرف کنیم.

رئیس سازمان نظام مهندسی البرز ساخت و سازهای غیر مجاز را بزرگترین معضل شهر برشمرد و ادامه داد: هجوم جمعیت به سمت استان یکی از دلایل ساخت و ساز غیر مجاز است؛ همچنین حاشیه نشینی‌ها از دیگر مشکلات سازمان است.

وی افزود: امیدواریم با تهیه گزارش و همکاری رسانه و مردم نسبت به عدم رعایت مقررات ملی ساختمان‌ها آگاه شویم در این خصوص هرکاری بتوانیم انجام خواهیم داد تا به رشد و ائتلای ساخت و سازها برسیم.

غلامی در ادامه با اشاره به نداشتن پارکینگ در برخی ساختمان‌های تجاری، اظهار کرد: شهرداری موظف به ایجاد ساخت و سازهای لازم در خصوص پارکینگ است، اما تا حد ممکن اقدام لازم توسط سازمان نظام مهندسی انجام می‌شود.

رئیس سازمان نظام مهندسی البرز از انعقاد تفاهم‌نامه و رایزنی با شهرداری‌ها سطح استان خبر داد و گفت: طبق این تفاهم‌نامه موظف به اجرای مقررات ساخت ‌و سازها و حضور مجری کار طول انجام عملیات در منطقه هستیم.

وی با بیان اینکه شناسنامه فنی ملکی صادر خواهد شد، تصریح کرد: نوع و درجه بندی مصالحه در شناسنامه ملکی قید می شود، چرا که در این زمینه دغدغه داریم تا عمر مفید ساختمان را افزایش دهیم.

غلامی یادآور شد: طی این فرآیند، خریدار تمام مشخصات فنی از لحظه آغاز تا پایان کار را در جریان است و از طرفی سازنده را ترقیب خواهد کرد برای استفاده از مصالح با کیفیت‌تر که در تقویت عمر مفید ساختمان نیز نقش چشم‌گیری دارد.

رئیس سازمان نظام مهندسی البرز تمام کشور را درگیر سازه‌های غیر مجاز و دو نقشه‌ای بودن خواند و ادامه داد: مقرر شد شورای عالی وزارت راه و شهرسازی در این راستا همکاری و همراهی ویژه‌ای داشته باشند.

غلامی با اشاره به اینکه برخی از تخلفات ساخت و ساز با پرداخت جریمه همراه خواهد شد، اضافه کرد: اگر تخلف سازه‌ای رخ دهد آنچنان که پایه ساختمان دچار لطمه شود، مقاوم سازی توسط سازمان نظام‌ مهندسی صورت خواهد گرفت.

به گفته این مسؤول نمایندگانی با توافق شهرداری‌ها انتخاب شده‌اند و کادرسازی برای بهبود فضای شهر در حال انجام است تا به سیما و منظر شهر کمک شود و امیدواریم در این زمینه روند روبه رشد را طی کنیم.

وی با اشاره به اینکه در طول هفته حدود ۲۰ پرونده در شورای انتظامی نظام مهندسی بررسی خواهد شد، اضافه کرد: شکات پرونده‌ها مردم و یا ادارات هستند و عمده پرونده‌ها از سوی شهرداری است اما حدود ۷۰ درصد از پرونده‌ها غیرواقعی هستند و مشمول رفع شکایت، حکم برائت یا اخذ رای درجه یک و درجه دو شدند که این مهم بیانگر وضعیت خوب انجام عملکرد مهندسان است.

رئیس سازمان نظام مهندسی البرز به سومین سالگرد انجام عملکرد شورای انتظامی سازمان نظام مهندسی اشاره کرد و یادآور شد: آراء صادر شده در این مجموعه حق طرفین بوده و اگر اشتباهی وجود داشته باشد با نظارت دقیق شورای انتظامی کشور همراه بوده که در این میان بالغ بر ۹۰ درصد آرا مورد قبول این شوراء کشوری بوده است.

غلامی از انجام ۷ هزار بازدید از ساختمان‌ها در سال جاری خبر داد و افزود: ۶ ماه نخست سال ۹۷ کد بازدید سازمان نظام مهندسی به یک چهارم رسید چرا که اقدامات مربوطه توسط وزیر کشور به شهرداری‌ها واگذار شده است.

وی ادامه داد: طی یک سال گذشته ۱۹۰ نفر سقوط از ساختمان ثبت شده است که امید داریم با انجام درست وظایف از این آسیب‌ها بکاهیم.

رئیس سازمان نظام مهندسی البرز معتقد است برای رفع بسیاری از مشکلات حوزه ساخت و ساز باید همه اقشار مردمی همکاری و همدلی داشته باشیم.

انتهای پیام/پ/۱۱۰۲