به گزارش پایگاه خبری ربیع، به نقل از فارس، پرهام جانفشان  با اشاره به وظیفه صندوق احیا و بهره‌برداری از بناهای تاریخی و فرهنگی در خصوص ارتباط دادن بخش خصوصی به مجموعه مرمت و احیا بناهای تاریخی کشور اظهار کرد: این صندوق با ارتباط دادن بخش خصوصی به مجموعه میراث فرهنگی کشور به دنبال گسترش اقتصاد مقاومتی و ارتقا شاخص‌های گردشگری در کشور است.

وی از واگذاری ۶۰ بنای تاریخی به بخش خصوصی در کشور خبر داد و افزود: تا انتهای برنامه ۴ ساله باید ۲۰۰ بنا به بخش خصوصی واگذار شود که ۴۰ بنای دیگر نیز در انتهای امسال در برنامه احیا و مرمت به بخش خصوصی واگذار خواهد شد.

مدیرعامل صندوق احیا و بهره‌برداری از بناهای تاریخی و فرهنگی میانگین زمانی برای مرمت و احیا هر اثر فرهنگی و تاریخی را ۱۸ ماه عنوان کرد و گفت: با توجه به بازگشت ۲۸ بنای تاریخی به چرخه بهره‌برداری، اشتغال میانگین ۳۰ نفر به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم در غالب مجموعه‌های پذیرایی و فرهنگی ایجاد می‌شود که کمک به صرفه‌جویی در هزینه اعتبارات دولتی و توسعه گردشگری کشور می‌شود.

وی از وجود بیش از ۶۰۰ هزار اثر تاریخی در سطح کشور خبر داد و اظهار کرد: ۳۲ هزار بنای تاریخی تاکنون ثبت‌شده است و بسیاری از آثار دیگر تاریخی به‌صورت خصوصی و در دست مردم است که حفظ و نگهداری می‌شود.

جانفشان همچنین با تأکید بر توجه ویژه نسل جوان طی دهه اخیر به موضوع تاریخ کشور و میراث فرهنگی گفت: موج نگهداری و حفظ میراث فرهنگی و بناهای تاریخی در نسل جوانان رو به گسترش است و مسئولان در این عرصه وظایف خود را باید بیشتر انجام دهند.

وی از وجود سمن‌های فعال و دلسوز در این عرصه خبر داد و افزود: نقدهای منصفانه و سازنده مجموعه‌های مردمی حافظ فرهنگ کشور است و نشان از توجه بیشتر به وضعیت میراث فرهنگی و درنتیجه ارتقا وضعیت این بخش از فرهنگ کشور شده است.

مدیرعامل صندوق احیا و بهره‌برداری از بناهای تاریخی و فرهنگی با تأکید بر اهمیت گردشگری در توسعه اقتصادی کشورها گفت: صنعت گردشگری در آینده به‌عنوان نخستین صنعت جهان مطرح خواهد شد و نسبت به صنایع دیگر رویه روبه رشدی را در حال طی کردن در جهان است.

وی از افزایش ۵۰ درصدی ورود گردشگران به ایران طی شش ماه نخست امسال به نسبت مدت مشابه سال گذشته آن خبر داد و افزود: پیش‌بینی ورود پنج میلیون گردشگر به ایران تا انتهای سال ۹۷ می‌شود که این آمار در سال ۹۶ به مجموع بیش از سه میلیون نفر رسیده بود.

جانفشان در انتها در پاسخ به سؤالی مبنی بر عدم ورود گردشگران به کشور به خاطر برخی از محدودیت گفت: این موضوع را قبول را ندارم زیرا گردشگر خارجی به دنبال دیدن فرهنگ و رویکردهای نوین‌تری در جامعه است  و چون خودشان این فرهنگ غنی را ندارند به ایران می‌آیند و با دیدن آثار تاریخی کشور ما به وجد می‌آیند.

انتهای پیام/