به گزارش پایگاه خبری ربیع، به نقل از فارس از بجنورد، مجید پورعیسی امروز در آیین تحلیل از پژوهشگران برتر خراسان شمالی با اشاره به اهمیت وجود نهادهای توسعه‌گرا در استان اظهار کرد: ایجاد مؤسسات و پژوهشکده‌ها در خراسان شمالی نهادینه نشده و اکنون بستر تولید اندیشه‌وران در استان وجود ندارد.

وی ناکارآمدی دستگاه‌های اجرایی، بانک‌ها و بخش‌هایی همچون کشاورزی، گردشگری، صنعت و عمران شهری را عدم هماهنگی پیشه با اندیشه دانست و افزود: تبعید مردم محروم به گلستان شهر برای خانه‌دار شدن، ایجاد هم گسیختگی شهری با ایجاد بارش نعمت الهی و مختل شدن امور براثر زلزله ۵ ریشتری ازجمله مشکلات عدم هماهنگی امور با فکر و دانش است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان شمالی با اشاره به لزوم شکل‌گیری نهادهای توسعه‌گرا در استان همچون پژوهشکده‌ها گفت: اکنون ارتباط صنعت با دانشگاه‌ها و دستگاه‌های اجرایی با وضعیت خوبی را ندارد و باید مؤسسات و نهادهای اجرایی در حوزه عمل پاسخ گوی این امر باشند.

وی از وجود حوزه پژوهش در همه عرصه‌ها و دستگاه‌ها و عدم تجمیع آنها انتقاد کرد و افزود: این پراکندگی ازجمله آسیب‌های پژوهش در حوزه مدیریتی و سیاست‌گذاری‌ها است که می‌توان این منابع اعتباری پراکنده را احصا کرد و گشایش گره‌ای از مشکلات مردم استان آنها را هدایت کرد.

پورعیسی تجمیع و سیاست‌گذاری پس از مشخص شدن میزان اعتبارات پژوهشی دستگاه‌های اجرایی را خواستار شد و ادامه داد: باید از درون پژوهش‌ها نتایجی حاصل شود که به مشکلات اساسی استان پاسخ دهد.

وی از آمادگی جهت اخذ مجوزهای ایجاد مراکز و مؤسسات پژوهشی در استان خبر داد و گفت: تاکنون بانک اطلاعاتی از پژوهشگران و فعالیت‌های آنان در خراسان شمالی ایجاد نشده و پژوهشگران عرصه‌های مختلف وارد عمل برای دستگاه‌های اجرایی گوناگون نشده که باید با تشکیل بانک اطلاعات قوی، سیاست‌گذاری‌های مناسب آن را ایجاد کنیم.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار در انتها تحریم را فرصت مناسبی برای مشخص کردن کمبودها و اقدام در جهت رفع آنان توصیف کرد و افزود: می‌توان با اعتباراتی موجود و مشخص کردن موضوعات اساسی استان در هرسال اقدامات پژوهشی مناسبی در راستای حل این مشکلات انجام داد

در این مراسم همچنین از پژوهشگران برتر استان تجلیل به عمل آمد.

انتهای پیام/