به گزارش پایگاه خبری ربیع، به نقل از فارس از بجنورد ، محمدعلی شجاعی در آیین افتتاحیه نمایشگاه هفته پژوهش خراسان شمالی با اشاره به همکاری‌های ایجادشده میان وزارت علوم و وزارت کشور در این راستا اظهار کرد: پژوهش ازجمله شاخص‌های توسعه کشورهاست که جایگاه تحقیق و پژوهش در دستگاه‌های اجرایی باید سنجیده شود.

وی همچنین تأمین تولید ناخالص از سوی پژوهش را مهم ارزیابی کرد و افزود: مسیر طی شده درراه علم و پژوهش طی سالیان اخیر در جایگاه اصلی پژوهش بوده و به دنبال ایفای نقش پژوهش در مسائل اجرایی کشور بوده است.

استاندار خراسان شمالی فاصله کشورهای توسعه‌یافته و درحال‌توسعه را در ورود سیستم پژوهشی به سیستم اجرایی دانست و ادامه داد: درصد بسیارکمی از اعتبارات پژوهشی در بودجه کشور به دانشگاه به‌عنوان مراکز اصلی پرورش پژوهش تخصیص داده می‌شود.

وی همچنین میزان اعتبار و توزیع آن در میان مؤسسات آموزش عالی را ازجمله مشکلات این فضا برشمرد و گفت: همبستگی و ایجاد وحدت رویه میان اجرا و دانشگاه‌ها نیز ازجمله حلقه‌های مفقوده در حوزه پژوهش است که تاکنون ایجاد نشده است.

رئیس ستاد هفته پژوهش خراسان شمالی با انتقاد از رویه مسیرهای متفاوت و مستقل اجرا و پژوهش‌ها در دانشگاه گفت: مراکز آموزش عالی استان با ارائه نقش راه در جهت کاربردی شدن پژوهش ها حرکت کنند و نتیجه و خروجی آن را به‌صورت مشخص بیان کنند.

وی همچنین برخی از پژوهش‌ها را فاقد جامعیت بر اساس بودجه اختصاصی توصیف کرد و افزود: در این پژوهش‌ها دستگاه‌های اجرایی منفعت و تغییر مسیری خاص در رویکرد خود نمی‌بینند.

شجاعی با تأکید بر اصرار دانشگاه‌ها بر اجرای پژوهش‌های موردنیاز مسائل اجرایی کشور گفت: علم باید وارد مسائل اجرایی شود و در غیر این صورت خروجی ایجادشده قابل‌اعتنا نخواهد بود.

وی در ادامه بهره‌وری هر واحد سرمایه‌گذاری در پژوهش را ۳۰ واحد ارزیابی و تصریح کرد: اتصال بین مراکز آموزش  عالی و محققین با بخش‌های مختلف دولتی و خصوصی تنها راه مسلط شدن علم و دانایی در کشور است و با این اقدام هزینه‌های ناشی از اجرای طرح‌های مختلف کاسته می‌شود.

نماینده عالی دولت در خراسان شمالی همچنین بر رفع مشکلات از طریق درمان علم و پژوهش تأکید کرد و گفت: دفتر ارتباط با صنعت سالیان درازی است که در دانشگاه‌ها ایجادشده اما تاکنون نقش خود را نتوانسته است ایفا کند.

وی در انتها با اشاره به برنامه‌ریزی برای اجرای یک یا دو طرح اولویت‌دار و جامع در استان تصریح کرد: این پروژه‌های به‌قدری کامل و جامع باشد تا تمامی مجموعه‌های علمی در آن سهیم باشند و هرکدام بخشی از این طرح را به پژوهش بنشینند.

گفتنی است در نمایشگاه هفته پژوهش و فن بازار خراسان شمالی که از امروز شنبه ۲۴ آذرماه در دانشگاه پیام نور آغاز به کارکرد، ۳۵ مرکز علمی و اجرایی در ۷۵ غرفه به نمایش دستاوردهای پژوهشی خود طی هفت روز می‌پردازند.

انتهای پیام/