به گزارش پایگاه خبری ربیع، به نقل از  فارس از بجنورد ،میر هادی سیدی امروز در آیین تجلیل از صادرکنندگان برگزیده خراسان شمالی اظهار کرد: مطالعه‌ای در دانشگاه هاروارد انجام‌شده که خصلت صادرکنندگان را میهن‌دوستی تشخیص داده و در چنین شرایطی که دشمنان جمهوری اسلامی تلاش دارند تعامل کشور را دچار مشکل کنند درواقع صادرکنندگان و فعالان این حوزه با فعالیتشان خنثی‌کننده این توطئه‌ها هستند و لذا از این نظر صادرات اهمیت مضاعفی پیدا می‌کند.

وی در ادامه افزود: در ۸ ماهه امسال نسبت به سال گذشته علی‌رغم دشواری‌هایی که دشمن باعث آن شده صادرات کشور ۱۳.۳ درصد رشد داشته و با مازاد تجاری ۲ میلیارد دلار به بیش از ۳۱ میلیارد دلار رسیده است.

مدیرکل دفتر سازمان‌های منطقه‌ای و بین‌المللی سازمان توسعه تجارت کشور تصریح کرد: باگذشت ۴۰ سال از پیروزی انقلاب اسلامی صادرات غیرنفتی ایران ۱۰ هزار درصد افزایش داشته و از ۵۰۰ میلیون دلار در پیش از انقلاب به ۵۰ میلیارد دلار رسیده است.

سیدی بابیان اینکه البته کاستی‌هایی هم وجود دارد که نباید نادیده گرفته شود گفت: تفکیک دولت و فعال اقتصادی تفکیک درستی نیست و خودش تقابل ایجاد می‌کند و این مسئله را می‌پذیریم که در سال جاری تنش و تغییرات گسترده‌ای داشتیم که ناشی از تحریم‌ها بوده و هم دولت و هم بخش خصوصی را فعالیت دچار مشکل کرده است.

مدیرکل دفتر سازمان‌های منطقه‌ای و بین‌المللی سازمان توسعه تجارت کشور تداوم و استمرار در صادرات را معطوف به سرمایه‌گذاری بر روی بنیان‌های تولیدی اقتصادی کشور عنوان کرد.

وی ادامه داد: ۱۶ کشور در طول ۵۰ سال (از سال ۱۹۶۵ لغایت ۲۰۱۶) توسط برآوردهای بانک جهانی سایز اقتصادشان مقایسه شده که بین این کشورها ایران کمترین چند برابر شدن سایز اقتصادی را داشت و مثلاً اقتصاد چین ۷۱ برابر، کره جنوبی ۳۴ برابر، هند ۱۵.۵ برابر و اقتصاد ایران تنها ۵.۵ برابر شده است و این آمار به ما هشدار می‌دهد که اگر سرمایه‌گذاری‌های کلان در پروژه‌های تولیدی نکنیم انتظار افزایش بالا در سال‌های آتی را نباید داشته باشیم.

سیدی در ادامه با اشاره به جذب سرمایه‌گذار خارجی بیان داشت: متأسفانه از این حیث نیز کامیابی خوبی در سطح ملی نداشتیم که در سطح استانی نیز همین بوده است بامطالعه کشورهای توسعه‌یافته به‌طور مثال حدود ۷۳ درصد از صادرات در کشور ویتنام ناشی از سرمایه‌گذاری‌های خارجی بوده و این عامل مهمی است که هم بید در سطح ملی و هم استانی به آن توجه شود.

مدیرکل دفتر سازمان‌های منطقه‌ای و بین‌المللی سازمان توسعه تجارت کشور همچنین گفت: دنیا امروز دنیای تعامل در بستر توافق با کشورهای دیگر است و سازمان جهانی تجارت اعلام کرده بود که ۵۰ درصد صادرات جهان به مقصد بازارهایی رفته که قبلاً کشورها با آن‌ها توافق تجاری بسته‌اند و متأسفانه کشور ایران توافق تجاری قابل گفتی با دنیا ندارد و فقط ۳ درصد صادرات به مقصد کشورهایی که با آن‌ها توافق داریم می‌رود.

وی بیان کرد: با اتحادیه اوراسیا مذاکراتی داشتیم و بنده هم مسئولیت بخشی از آن را به عهده داشتم به اتمام رسیده در اردیبهشت‌ماه امضاشده و به‌زودی پس از تصویب مجلس شورای اسلامی اجرایی بشود و فعلاً در این توافق حدود ۸۶۰ قلم را تحت پوشش قرار می‌دهد که نرخ‌های آن را کاهش می‌دهد و بناست بعد از ۳ سال به تجارت آزاد تبدیل شود.

سیدی ادامه داد: که در ۵ کشور اتحادیه اوراسیا شامل روسیه، قزاقستان، قرقیزستان، ارمنستان و بلاروس و این می‌تواند بازاری را در اختیار صادرکنندگان ما بگذارد.

مدیرکل دفتر سازمان‌های منطقه‌ای و بین‌المللی سازمان توسعه تجارت کشور به نکته دیگری اشاره کرد و بیان داشت: دنیا پس از فروپاشی دیوار برلین و فاصله گرفتن از جنگ‌های سرد، به سمت تعاملات کم‌هزینه حرکت کرده و زنجیره‌های جهانی عرضه شکل‌گرفته‌اند و باید سعی کنیم هم در سطح ملی و هم استانی در زنجیره‌های عرضه قرار بگیریم و در غیر این صورت صادرات ما در حد صادرات خام (خام فروشی) و سنتی باقی خواهد ماند.

وی همچنین پذیرفتن رقابت به‌عنوان یک اصل را بسیار مهم دانست و افزود: فضای رقابتی بایستی ایجاد بشود تا صادرات خارجی داشته باشیم و این ‌زمانی میسر است که حمایت‌ها در داخل کاهش یابد و حقیقتاً اگر رقابت را به‌عنوان یک اصل نپذیریم دشوار است که امید به صادرات خارجی داشته باشیم.

سیدی بابیان اینکه ثبات و شفافیت در مقررات نداریم تصریح کرد: ثبات در مقررات بسیار مهم و حائز اهمیت است، تغییر بسیار زهر مهلکی ست و حتی تغییر خوب هم بد است و اصلاً نباید باشد این موضوع امکان ثبات را از فعال اقتصادی می‌گیرد و نمی‌تواند کار کند و حتی تغییر خوب هم کم باشد و بدون ثبات در فضای اقتصاد کلان حقیقتاً کار دشوار می‌شود.

مدیرکل دفتر سازمان‌های منطقه‌ای و بین‌المللی سازمان توسعه تجارت کشور در پایان گفت: انتظار داریم امسال بیش از ۵۰ میلیارد دلار صادرات داشته باشیم و این اقتصاد، اقتصاد توانمندی است و اگر شرایط تغییر کند به گفته یکی از فعالین مهم اقتصادی توان و پتانسیل صادرات ایران تا ۸۰۰ میلیارد دلار است و بنده هم به آن معتقدم.

انتهای پیام/ ۷۱۰۱۳