به گزارش پایگاه خبری ربیع، به نقل از فارس، ایرج راد بازیگر پیشکسوت سینما و تئاتر درباره فن و شکل اجرای نمایش‌های میدانی گفت: شکل و شیوه نمایش‌های میدانی، نوع مخاطب و فاصله دید تماشاگر نسبت به صحنه نقش مهمی در افزایش تمرکز او دارد.

وی در پاسخ به این پرسش که نمایش‌های محیطی و میدانی همچون «رسول» چطور باید باشد که عده زیادی از مردم را با خود همراه کند، گفت:‌نمایش‌های میدانی به اشکال متنوعی در دنیا برگزار می‌شود و معمولا قصه‌ از یک قسمت شروع می‌شود و سپس به بخش‌های دیگر حرکت می‌کند، یعنی از امکانات نمایشی در این نوع کارها استفاده شده و به طور طبیعی چشم تماشاگر به سمت بخش‌های مختلفی که نمایش در حال اجرا است، هدایت می‌شود.

بازیگر نمایش‌ «پلکان» با اشاره به نمایش‌هایی که در گذشته اجرا می‌شد، افزود: ما نمایش‌هایی به صورت سرپوشیده در تکیه دولت برگزار می‌کردیم و تماشاگران در اطراف بودند و گاهی اسب و کالسکه در آنها استفاده می‌شد.

وی در ادامه افزود:‌ معمولا این دست نمایش‌ها که تماشاگر در وسط قرار می‌گیرد و دکورها در اطراف او هستند بیشتر شکل و شمایل مذهبی دارند. به عبارتی مردم با این موضوع آشنا هستند، اما به مناسبت ایام مذهبی تعدادی می‌آیند و این کارها را می‌بینند، همچنین براساس شکل و شیوه این نمایش‌ها برای تعدادی جذابیت دارد که این کارها را ببینند.

بازیگر نمایش «عیش و نیستی» افزود: در کنار این نوع تئاتر، نوع دیگری از نمایش‌ها وجود دارد که مذهبی نیست اما در قالبی که اشاره شد قرار میگیرند و می‌توانند در ارتباط با موضوع، داستان و صحنه‌های مختلف که نمایش در آن برگزار می‌شود با استفاده از امکانات نوری با مخاطب ارتباط برقرار کند.

وی با تأکید بر اینکه تمام این مسائل بستگی به نوع نمایش دارد، یادآور شد: به دلیل اینکه نمایش در فضای باز اجرا می‌شود شکلی که قرار است نمایش برگزار شود تا تماشاگران روی آن متمرکز شوند خیلی مهم است. اینکه نمایش چقدر در نور قرار می‌گیرد و چه وسایلی در آن استفاده می‌شود نیز در آن اهمیت دارند.

*چگونه فرهنگ تماشای نمایش را در بین مردم زنده کنیم

راد در ادامه گفت: ما در چنین صحنه‌های نمایشی می‌توانیم اتومبیل و کالاسکه داشته باشیم و تا الان در ایران چنین کارهایی به این شکل در فضای باز انجام نشده است، البته به عنوان تعزیه بوده است و اصولا فضایی برای این قضایا در شهرستان‌ها در نظر گرفته می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه اجرای کنسرت‌ها و نمایش‌های میدانی در فضای باز می‌تواند فرهنگ تماشای نمایش را در مردم زنده کند، گفت:‌باید براساس تجربه متوجه شویم که نمایش‌هایی از این دست تا چه اندازه با استقبال روبه رو می‌شود ، خود موضوعات و شکل و شیوه‌ای که در فضای باز اجرا می‌شود اهمیت دارد.

وی در پاسخ به اینکه مسئولان چه کارهایی می‌توانند برای ادامه این فعالیت‌ها انجام دهند، عنوان کرد‌: گاهی این نمایش‌ها به دلیل تقارن با ایام خاص مذهبی عزاداری یا اعیاد برگزار می‌شوند که خیلی هم خوب است. گاهی هم این نمایش‌ها در شکل‌های مختلف غرفه‌ای و نمایشگاهی برگزار می‌شود که باز باید بررسی شود نمایش‌ها به چه شکل و شیوه‌ای برای چه مناسبتی است که طراحی لازم را داشته باشند.

وی در پایان گفت: چنین داستانی می‌تواند مخاطب خاص را تحت تأثیر قرار دهد اما باز هم نوع مخاطب و فاصله دید تماشاگر نسبت به صحنه نیز اهمیت دارد.

انتهای پیام/