به گزارش پایگاه خبری ربیع، بحث موتورسیکلت‌سواران در شهرهای مختلف، در طول سالهای گذشته، همواره به عنوان بحثی چالشی مطرح شده و سابقا پیرامون تبعات عدم ساماندهی موتورسیکلت‌سواران هشدارهایی داده شده است؛ با این حال، به نظر می‌رسد این معضل همیشگی، به خصوص در شهرهای بزرگ، امروز به یک بحران تبدیل شده؛ بحرانی که دقت در خسارات و لطمات ناشی از آن، قابل تأمل است.

بخشی از پیامدهای حضور بی‌نظم موتورسیکلت‌سواران در شهرها، به موضوع موتورسواران کشته‌شده برمی‌گردد که نگاهی به آمار آن نشان می‌دهد موتورسیکلت در استانهای مختلف کشور، در وقوع تصادفات و مرگ و میرهای ناشی از آن سهمی تکان‌دهنده و چشمگیر دارد. به عنوان مثال، چندی پیش، رئیس اداره تصادفات پلیس راهنمایی و رانندگی تهران به سهم قابل توجه موتورسیکلت‌سواران از درصد کل جانباختگان حوادث رانندگی اشاره کرده و در این زمینه هشدار داده بود. اما ضمن اینکه موتورسیکلت‌سواران، بخش مهمی از فوتی‌های تصادفات را تشکیل می‌دهند، میزان عابران پیاده‌ای که در تصادف با موتورسیکلت جان خود را از دست می‌دهند نیز قابل توجه است؛ تا جایی که در سالهای اخیر، در مواردی، آمار مرگ عابران پیاده از آمار مرگ راکبان موتورسیکلت فراتر رفته است. در بررسی علل این اتفاق، هر چند به دلایلی برمی‌خوریم که حکایت از بی‌احتیاطی فراوان عابران پیاده دارد و مواردی مثل حواس‌پرتی عابران، مکالمه با تلفن همراه، عبور از چراغ قرمز، عدم استفاده از پل عابر به رغم وجود این پل در نزدیکی محل تصادف و… را دربرمی‌گیرد، اما به طور کلی و ضمن توجه به این عوامل، نمی‌توان از نقش راکبان موتورسیکلت در بروز تصادفات منجر به فوت غافل بود. حرکت موتورسیکلت‌سواران در پیاده‌رو، تردد غیرمجاز در خطوط ویژه، انجام حرکات نمایشی و مارپیچ و… موضوعاتی هستند که ما هر روز در مسیر رفت و آمد خود مواردی از آن را مشاهده می‌کنیم.

طی این سالها، برای کاستن از نابسامانی‌های مربوط به موتورسیکلت‌سواران، به راکبان متخلف، از سوی نهادهای مربوطه و رسانه‌ها درخصوص اعمال قانون و جریمه، توقیف و انتقال موتورسیکلت به پارکینگ و خلاصه تشدید برخورد پلیس با موتورسواران تذکر داده شده، اما با تمام این اوصاف، تجارب و مشاهدات عینی نشان می‌دهد ما هنوز نتوانسته‌ایم به نظم و نظام خوبی در زمینه سر و سامان دادن به وضعیت تردد موتورسیکلت‌سواران دست پیدا کنیم. در این میان، ایمن نبودن بسیاری از معابر و مسیرها برای عابران پیاده و نبودن معبر مخصوص عابران پیاده در بسیاری از مسیرها، فقدان پل عابر پیاده در بسیاری از خیابانها و گذرگاهها و موارد دیگری از این دست هم مزید بر علت شده تا وزن حوادث رانندگی ناشی از تصادف موتورسیکلت با عابران، پر و پیمان‌تر شود. به طوری که در بسیاری از موارد، عابران پیاده در مسیرهای مختلف هنگام پیاده شدن از خودرو، در معرض انواع خطرات و آسیب‌ها، به خصوص برخورد با موتورسیکلت‌سواران هستند. در سال گذشته، یکی از مسئولان ستاد دیه اعلام کرده بود طی سالهای ۸۵ تا ۹۵ تعداد ۵۵ هزار نفر در تصادف با موتورسیکلت فوت شده‌اند. همان طور که طبق یکی از آمارهای سالیان اخیر، ۹۴ درصد مرگ و میرهای جاده‌ای یا درون‌شهری، به موتورسواران و عابران پیاده اختصاص دارد که به نوعی، نشانگر حساسیت موضوع است. در شرایطی که شهرهای ما هر روز شاهد تردد حجم زیادی از موتورسیکلت هستند و مسائلی مثل قیمت پایین‌تر، تسریع در عبور و مرور در شهرهای پرترافیک، امرار معاش، کاهش هزینه سوخت، عبور از محدوده طرح ترافیک و زوج و فرد و خطوط ویژه و… موجب می‌شود برخی، به استفاده از موتورسیکلت روی بیاورند، فرهنگسازی، تشدید نظارت‌ها و کلیه اقداماتی که به کاستن از آمار مجروحان و تلفات تصادفات موتورسیکلت‌ها کمک می‌کند، ضروری است.