به گزارش پایگاه خبری ربیع،راه‌اندازی پرتال جامع کانون‌های فرهنگی و هنری سال آینده رقم خواهد خورد  تا مساجد با یکدیگر مرتبط شوند و از ایده‌ها و خلاقیت‌های یکدیگر استفاده کنند.

رئیس کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان اصفهان با اشاره به این مطلب هدف از راه اندازی این پرتال را جهانی نمودن مسجد عنوان کرد و افزود: مساجد ما با مساجد دنیا هیچ ارتباطی ندارند،بنابراین پیشنهاد ما این است که ایجاد روابط خواهر خواندگی علاوه بر مدیریت شهری در زمینه مسجد هم ضروری است و باید در این رابطه با شهر های اسلامی در زمینه مسجد پیوند های خواهر خواندگی برقرار شود.

حجت‌الاسلام رمضانعلی معتمدی ، به مناسبت گرامیداشت بیست و پنجمیبن سالروز تاسیس کانون های فرهنگی و هنری مساجد به این مطلب اشاره داشت ،متاسفانه ورودی‌ها به مسجد زیاد نیست لذا باید جذابیت‌های فعالیت‌های فرهنگی در مساجد را به قدری بالا ببریم که جوانان به صورت خاص برای حضور در مسجد مشتاق شوند. اگر چنین رویکردی را مد نظر قراردهیم  به مسجد تراز انقلاب اسلامی با کارکردهای آموزشی، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی نزدیک می‌شویم.

اصفهان۱۹۰۰کانون فرهنگی درمساجد دارد

 وی میانگین شرکت‌کنندگان در فعالیت‌های فرهنگی هنری در مساجد را  ۱۰۰ نفر عنوان کرد و افزود: تاکنون بالغ بر هزار و ۳۰۰ کتابخانه در مساجد با درجه‌بندی تعداد کتب تأسیس شده است.

 وی با اشاره به اینکه تا پایان سال ۹۶ نزدیک هزار و ۹۰۰ کانون در مساجد استان اصفهان راه‌اندازی شده است، ادامه داد: استان اصفهان  در کشور رتبه نخست را به لحاظ تعداد کانون‌های فرهنگی و هنری به خود اختصاص داده است، که ثمره همکاری با بسیج و مساعدت‌های ائمه جماعات در مساجد است .

مدیرکانون‌های فرهنگی و هنری مساجد استان اصفهان به برنامه‌های سال آتی این مجموعه هم اشاره کرد و گفت: در سال ۹۷ دو اتفاق مهم صورت خواهد گرفت، نخست اینکه هیأت اندیشه‌ورز در کانون‌های مساجد راه‌اندازی می‌شود که این هیأت قرار است نخبگان محل و اساتید دانشگاه و امام جماعت را گرد هم آورد و در مورد تمامی فعالیت‌های مسجد راهکار ارائه دهد تا مساجد رونق بگیرند و مردم هم حضور بهتری در مساجد داشته باشند البته الزامی نداریم که در تمامی مساجد این هیأت ها  را داشته باشیم بلکه در ابتدا به صورت پایلوت در بعضی مساجد این هیت ها راه اندازی می شوند.

ضرورت ایجاد روابط خواهرخواندگی با مساجد دنیا

حجت‌الاسلام  معتمدی اظهارداشت: اقدام دوم راه‌اندازی پرتال جامع کانون‌های فرهنگی و هنری است تا مساجد با یکدیگر مرتبط شوند و از ایده‌ها و خلاقیت‌های یکدیگر استفاده کنند و حتی اقدامات خود را جهانی کنند، مساجد ما با مساجد دنیا هیچ ارتباطی ندارند، باید در این زمینه خواهرخواندگی را پیشنهاد دهیم، می‌توانیم الگوگیری متقابل را در این زمینه ایجاد کنیم، وقتی فعالیت‌های مساجد در فضای مجازی قرار گیرد، مورد استفاده دیگران هم قرار خواهد گرفت، حتی آموزش‌های مختلف هم در این رابطه می‌تواند مجازی شود.

این مقام مسئول افزود: باید از فضای مجازی بهترین استفاده را کرد زیرا امکانی است که می‌تواند با محتوای خوب و به روز و با مناسبت‌های مختلف ارتباط خوبی را بین جوانان برقرار کند و این فضا را سالم و رقابتی کند، در استان اصفهان ۱۹۰ هزار نفر را در قالب اعضای کانون‌ها زیر نظر داریم که برخی از کانون‌ها به صورت فصلی یا مناسبتی کار می‌کنند و بعضی دیگر در تمام ایام سال فعال هستند.

 کانون های مساجد امسال سرانه مستقیم نداشتند

رئیس کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد استان اصفهان به این نکته اشاره داشت که رؤسای همه کانون‌های فرهنگی هنری مساجد ائمه جماعات آن مسجد هستند که بعضی از آن‌ها مدیر کانون هم بوده و با ارتباط مردمی قوی آن را اداره می‌کنند، البته طبیعی است که درصدی از ائمه جماعات نتوانند به صورت کامل وقت گذاری کنند اما می‌توانند به اعضای کانون‌ها راهنمایی دهند، تعامل با ائمه جماعات می‌تواند کارکرد کانون را بالا ببرد.

وی با اشاره به اینکه امسال نتوانستیم سرانه مستقیمی را به کانون‌ها منتقل کنیم، تأکید کرد: ما به صورت غیرمستقیم تجهیزاتی را به صورت مشارکتی به کانون ها اختصاص دادیم و دوره‌های آموزشی را نیز برای ارتقا سطح مدیران برگزار کردیم، در شهرهای مختلف استان کانون‌ها با امام‌جمعه شهرشان مرتبط هستند و در بیش از ۴۰ مصلای نماز جمعه هم کانون فرهنگی هنری مصلا داریم که زیر نظر امام‌جمعه فعالیت می‌کنند؛ این کانون‌ها مردمی تعریف شده‌اند و بخشی از موفقیت آن‌ها هم به همین دلیل است.